Srpski tehnički list — dodatak

Год. ХХ. „СРПСКИ ТЕХНИЧКИ Лист“ Стр. 69.

Као у слици водоравно, дакле да струјање ваздуха бива као у сл.9. или тангента а, пада у правац кретања, при чему би онда вртешка била косо на више управљена. На моје питање, браћа Мој5 известили су ме, да је ово последње случај. У том случају дејствује онда вртешка услед свог косог положаја директно "ижући. Тиме се повећава за нешто моћ дизања. Због тога је потребно ову конструкцију још једном испитати,

Односи између рада и брзине кад вртешка стоји косо.

Утицај чеоног отпора ћемо узети ради довољног упрошћења за ову сврху,као коефицијенат % у рачун, тако да ћемо за хоризонтални отпор добити придржавајући се ознака у сл. 17.

при чему све остале ознаке важе као и пре, т нека буде вртешкин ефекат 5 вртешкина вучна снага у напред У дижућа сила површина које носе. Онда мора бити:

ћђ : = –е- узпе = 60 — 5 те . 0... (48) И Н ћђ . ти == по У“ (1 — сове) = фа5 5 со5 8. . (49)

из једначине (48) имамо:

6 — 5 55: ћђу 5 а

2

Уб ==

а из једначине (49) кад сведемо:

5 с У ––

Б.=48 - (50) сов = —- 28 2 И а ма = п — (51) "со ар Најзад добијамо Е из једнач. (50 и 51): У Е укупно = 5 056 а 6 1 === | —__-_-_____ бр = хХ 1 Зббу сова 8 5 – : х = (59)

ли 1 с“ м „сљију . (0 с!о' > + је ЈЕ

Ако према резултатима ранијег рачунања за Раттап-ов аероплан ставимо ф = 0,95, 75 == 0,75 а = 615 кгр. (два сапутника), « - 240, # = 50, ћб= 30.1, онда за потребан рад моторов добијамо;

Е укупно „65 615.9,81 Једи. И Њ 75.075 КУ 2.301.13 0,996.0,21

| Оби ид (0,95.4,740.09)"

= 461 К. С.

на место ~ 50 К. С према ран'јем рачуну. Па пошто мотор даје 50 К. С., онда из тога излази да би већ и ефекат вртешкин и од 69%, био довољан да омогући Рагтап-ове успехе у летењу.

Из овога примера се јасно може видети, како потребна количина рада за летење опада, кад се вртешка косо постави. У исто време опада нешто и брзина, и то у толико више у колико је косији 10ложај вртешкин. Ну, то не желимо, и већ из тога разлога задовољићемо се увек са мањом косином вртешкиног положаја. Ка томе још долази, да и ефекат вртешкин при јако косо постављеној вртешки такође опада. Из напред изведених једначина можемо извести закључак, да је најповољнији угао в = 90", дакле да вртешка управно стоји. Али, не узимајући у обзир ово што рекосмо, имамо да напоменемо овде, да те једначине у опште вреде само за мале углове У пошто је ефекат вртешкин при њиховом извођењу узимат као непромењљив; у ствари пак он је, не узимајући у обзир ви, и независан, као што ћемо сад показати.

Ефекат вртешкин.

У овоме, што следује, хоћемо да одредимо ефекат без обзира на мање или више повољан облик саме вртешке, већ само према његовој зависности од кретања вртешке у напред и вучне снаге у напред, при чему ћемо узети да је угаона брзина непроменљива.

Ако са у означимо брзину вртешке у правцу њене осовине, са с брзину ваздушне струје кроз вртешку, са Р пресек те ваздушне струје, онда мора вртешка брзину ваздуха од у на с да повећа. Томе убрзању, које је за то потребно, одговара реакција :

Е.у не (И (53) 5 и рад:

у па“ веш бе АЕН о 2

Ка овоме раду додаје се још и рад, који мора да се употреби на савлађивање штетних отпора, који се троши на трење и образовање вртлога

који свакако можемо (уетрази, ја ј6 Грспсрљи-