Srpski tehnički list — dodatak
Стр. 8. „СРПСКИ ТЕХНИЧКИ ЛИСТ“
Год. ХХ.
бетонски канал у Балканској улици на краткој дужини између улице Краљице Наталије и споја има три каскаде с једним преливом помоћу којих се пад уличног канала своди на 1:15 т.ј. на крајњу допуштену границу, док пад улице износи 1:9. Принцип и начин конструкције код каскада са једним или два прелива исти је као и код велике каскаде са четири прелива.
Ради удобног прилаза у спој на почетку тунела саграђен је на тротоару нарочити степенасти силаз са лежећим вратима Гајгеровог система. Једним малим ходником силази се низ камене степенице у велику каскаду, па низ њу на почетак тунела. Тунел је везан нарочитим ходником са преливном комором, а каналом 180/120 пролази се у спојни ходоик, а одатле се може попети у каскаду са два прелива, којом се канал горње Босанске улице спушта на дубину тунела. За службену потребу канализационог особља израђена су још два округла силаза, један кос, други вертикалан са гвозденим пењалицама.
Као што се из приложеног пројекта и описа види, овај спој канала са преливима, великом каскадом и једним делом тунела веома је компликован објекат за извршење. Основа целог објекта доста је неправилна и велика, а налазећи се у једној узаној улици са ширином од свега 14 м. извршење је с обзиром и на велику сдубину од 9м. било веома тешко и морало се радити врло обазриво. Поред тога цео објекат имао се изводити у умовитом и подводном терену, што је и задавало доста тешкоћа при извршењу канализације како на овом месту тако и у оближњим улицама. Околне куће нису, с обзиром на овако земљиште, солидно фундиране. Оне су готово све пуцале и раније, али се ипак при извршивању канализације морало и о том водити рачуна и старати се, да се отклоне све опасности по околне зграде и саме становнике.
Поред ових тешкоћа, с обзиром на сам објекат и неповољне теренске и месне прилике, настала је тешкоћа и око одвођења из темеља подземне дренажне воде, која се с обзиром на подводно земљиште и велику дубину морала унапред очекивати. Ова дренажна вода имала се водити. пројектованим савским испустом који полази од. прелива на почетку тунела и иде испод „Тетова“ — кафане новом улицом до Жељезничке Станице, Али како Општина није успела да претходно изврши експропријацију и регулацију за ову нову улицу преко „Тетова„“-то-да би се -омогућилоизвршење споја и тунела као и одвођење подземне
дренажне воде, са Пи Ш слива — извршен је претходно један провизорни дренажни канал, кроз доњу Босанску улицу, и то почев од споја: на почетку тунела па до основне савамалске школе, где је овај нови
дренажни канал уведен у постојећи стари улични канал у Босанској улици.
Дужина овог провизорног канала је 250м. Употребљене су цеви од 4==25сМ. али саставци нису заливани асфалтом, већ суоблагани шљунком, као што се то увек и ради код дренажних цеви и канала. Где је била већа дубина рова, 6—7 м, дрвени подупирачи— шпрајцеви — нису ни вађени. већ су остављани у рову. Овај дренажни канал коштао је око 4500 дин.
При извршењу великог споја, тунела и каскаде, С обзиром на велики простор, што га цео објекат заузима, — није се цела основа објекта смела на један мах раскопати, већ је прво ископан темељ и у главном довршени сви радови на делу око споја, прелива и мање каскаде у Босанској улици, па се тек онда приступило откопавању и извршењу другог дела овог објекта тј:извршењу тунела и велике каскаде. Ово је учињено једно с тога, што би се шири и већи ров теже подупирао, слабије би се сам по себи држао и био би велика опасност по околне зграде; а послеи с тога, што је ово раскршће улица доста тескобно, те би се са отварањем целе основе објекта улични саобраћај морао сасвим прекинути; не би се имало места ни за депоновање от-
копане земље и потребног материјала за рад, и у опште цео рад био би још више отежан.
Сл, 3. Изглед спрегова за подупирање главне темељне јаме.