Srpski tehnički list

СРПСКИ

ТЕХНИЧКИ ЛИСТ

ОРГАН УДРУЖЕЊА СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА

РЕДАКЦИОНИ ОДБОР УПРАВНИ ОДБОР УДРУЖЕЊА

УРЕДНИК М. И. СТАМЕНКОВИЋ, проФЕСОР ВЕЛ. ШКОЛЕ

ГОДИНА 1.

АВГУСТ 1890.

СВЕСКА 8.

ПРЕТПЛАТНИЦИМА

>

Услед премештаја млогих наших претплатника и услед промене у администрацији листа, неки су нам бројеви враћени а неки можда погрешно и адресовани, с тога молимо наше претплатнике, који нису примили седму

свеску, да нас известе и да им исту накнадно пошаљемо.

АДМИНИСТРАЦИЈА „ОРПОКОГ ТЕХНИЧКОГ ЛИСТА“

ДЕТРЦИОТИ У БЕОГРАДУ (Са сликама на листу ХУП иХУШ,)

(ПРОДУЖЕЊЕ)

Постројење кеа за железницу дуж Саве и слагалишта. (Лист ХУЦ и ХУШ).

Пошто је потребна дужина кеа приближно одре- |

ђена дужином Фронта слагалишних са нужним међупросторима ради постројења попречних колосека, као и ради

подизања будућих здања за управу, која дужина износи |

од прилике 814 та, и пошто је висина горње ивице прагова стављена на коту 78,30 ш због пређе побројаних узрока, то нам се у првом реду намеће питање, који би систем кел требало употребити и то, да ли да исти буде дефинитиван или привремен.

Одговор на питање, да ли да се првенство да каменочш кеу или дрвеном, зависи 1) од циља, коме треба, ке да служи, 2) од положаја истог и 8) од суме коштања. Имајући пак у виду, да ке треба да служи само трговинском циљу, и пошто се он налази сасвим изван вароши, то се стављено питање само по себи решава у корист привременог кеа.

Исти зависи од следећег: 1) од начина претоваривања робе; 2) од мале и ведике воде Саве, као и од димензија и облика бродова, који робу превозе.

Што се пак тиче претоваривања еспапа, то је како за Финансијско просперирање антрпота, тако и за конкуренцију извозних производа и ради привлачења транзитног преноса за српску државну железницу — од преке потребе, да се претоваривање робе свију врста, било из

лађе у вагоне непосредно (за транзитну робу), било то из лађе у магацине што брже, што јефтиније и без квара робе може извршити.

На основу података, прикупљених при нашем путовању по иностранству, као и утисака, добивених на лицу места, решили смо се, да се бар за сада одустане од чисто механичког претоваривања, јер исто не одговара данашњим околностима, и што чисто механичко претоваривање не би било оправдано нити количином робе, која се може очекивати, нити надницом радника,

Према врсти робе, која ће имати да се товари, односно да претоварива и међу којом заузимају прво место рана, кукуруз, шљиве, дуге, трупци орахови, црева, вуна и кожа као извозни артикаи — предвиђена су два начина за претоваривање, и то:

1. Претоваривање помоћу покретног парног и ручног чекрка, и

2. Претоварпвање ручно прско пристанишног моста.

Према начину претоваривања управља се и попречни профил кеа, због чега су и два типа израђена.

Код једног и другог типа претпостављено је, да мала вода није она, која одговара нулти водомере са котом 66,»0 т, већ да је она, која је за дуги низ година била и при којој је пловидба још могућна. Тој претпоставци одговара кота 67,50 ш, која је при израд! оба типа за кеове узета као меродавна.

19