Srpski tehnički list
а".
вени",
СТРАНА 182.
тим од материјала и конструктивних могућности. Услед ових разних околности и постају разни стилови, како они, које до сада имамо, тако и они, који ће се у будуће стварати,
Поред климата, цељи и положаја грађевине, мора се нарочито водити рачун о примењеном материјалу, Стварање естетичких облика по највише зависи од врсте материјала. Поједини облици посебице, морају бити веран израз појединих, њима изведених, конструктивних делова, — а својствени само ономе материјалу, из кога су изведени. У исто време сви ови овако смишљени 06длици у хармониској заједницн треба да даду карактер, који одговара цељи грађевине, и у исто време да буду тумач саме конструкције те грађевине. Иначе, кад је грађевина само строго конструктивна без оваквих обзира, она је онда само мртви агрегат статичког момента. Она је само скелет без израза, без живота. Тај јој живот дају уметнички облици, који треба да су израз конструк“ тивних облика, Ово су општи услови — чињенице, које показују пут, на коме ће се развити и будућа архитектура, — архитектура гвожђа.
Сем горе изложеног за локалне прилике архитек-
"тура се мора развијати на основи, која потиче из сре-
дине, којој је ова намењена, као што смо у првоме делу овога предавања разложили, Другим речма, она треба да је разумљива средини у којој се развија, те је она тек тада уме ценити, уважавати, у њој уживати, њоме се поносити. За ово нам за наше прилике пружају најлепши пример познате наше народне песме, у којима се наш народ онако оригинално, поетски о нашим старим црквеним грађевинама изражава и њима поноси. Са ове тачке гледишта, мислим да ће бити свима јасно, какво чудо у нашим очима мора изгледати наша београдска саборна црква, католичко-језуитског барок стила, која на пакост ево већ полд века служи за образац готово
ПОДЕЛА И САВИЈАЊЕ ШИНА ЗА СЕЊСКУ ПРУГУ
БРОЈ 11 и 12.
свима црквеним грађевинама, које су се за то време у нашој отаџбини подигле! —
Да закључимо.
Даједна грађевина буде потпуна — савршена, треба, према срествима, која за њу на расположењу стоје, да задовољи у главноме три услова, доведених у склад:
1. Да буде архитектонски лепа, т.ј. да задовољи естетичке услове, које раније изложнсмо. За то се поред развијеног укуса и маште захтева и добро познавање развитка стилова и њихових архитектонских Форама и естетичких закона, који у примени ових Форама играју важну улогу; за тим добро познавање орнаментике, у неколико скулптуре и живописа са гледишта њихових примена у аухитектури.
2). Да буде удобна — подесна према намењеном циљу. О тога треба водити рачуна о теринским приликама неке грађевине и поставити је тако, да задовољи хигијенске услове и локадне прилике и потребе. Због тога треба познавати све прописе и норме, које се на, разноврсност и обзире ових околности односе. И
8). Да буде солидна — трајашна. Значи, грађевину тако постројити, ла буде постојана, а да се са релативно најмањом количином материјала и рада постигне релативно највећи успех с обзиром на циљ грађевине, да то се захтева темељно познавање конструктивних закона евих конструктивпих елемената, који у грађевинама имају примене. Познавање конструктивних закона треба да се оснива на законима механике, те да конструктер тачно и позитивно створи једну стабилну целину, за шта сз захтева нарочито познавање закона статике и графостатике. Детаљно излагање ових конструктивних закона и склапања у једну целину и јесте задатак науке, која ми је поверена, а то ми остаје да од саду редовним предавањима третирам са мојим редовним слушаоцима,
ПОДЕЛА И САВИЈАЊЕ ШИНА ЗА СЕЊСКУ ПРУГУ.
А, Подела сркаћених шина у кривинама.
За поручбину шина нужно је, да се зна, колико ће и каквих скраћених шина бити потребно за колосек. Чиста ширипа колосека сењске пруге износи 0,75 ш, а нормална дужина шина утврђена је на 9,00 т, глава шина = 45 пи, Правило је, да се спољни траг колосежа гради од нормалних шина, а унутарњи траг од скраћених шина, са додатком потребних нормалних шина. Да би могли одредити дужину скраћених шина, нужно је, да се пре свега израчунају математичне дужине шина, за унутарњи траг колосека за разне кривине,
Ако је: (ед. 1)
Зе у к А | а ВИ > ВН не
ВК
(ба. 1).
# == нормална дужина шина = 9,00 т, М = малематична дужина шине унутарњег трага,
р == размак колосека од средине до средине шина = = 0,75 п + 0,045 = 0,795 10.
о = полупречник осовине колосека,
ћ == полупречник спољнег лука колосечног = 0 +
. 0,795 2 г == полупречник унутарњег лука колосечног = Баз 0),т95 мл 2 то имамо размер: 1: ИМ = Е:" и одатле от И. == === Ћ
По том обрасцу израчуната је таблица [, у којој је назначена математична дужина шине за полупречнике од 45 т до 1000 па.
Таблица |.
ПОДУПРЕЧНИЦИ
•
45 т
50 та | 60 ла |
10 та | 75 ш
МАТЕМАТИЧНА
дужина М 8,592 57
8,84240 | 8,85803| 85,88155 8,051