Srpski tehnički list
ОТРАНА о 28
НИВЕЛИСАЊЕ
МАДА БРОЈ 6
НИВЕЛИСАЊЕ МАСА (МАЗБЕХ - МУЕДЉЕМЕТ).
По предавању А. (бостпд-а професора политетнике у Берлину.
НАПИСАО
М. Ј. БОЖИЋ
ИНЖЕЊЕР.
(СА СЛИКАМА НА листу:
80, 81).
је рцен
(ОВРШЕТАК)
УП. Определење подужног и попречног транспорта. (ПРИ ПРЕЛАЗИМА ИЗ НАСИПА У УСЕК ПРИ ПОПРЕЧНОМ НАГИБУ ТЕРЕНА).
При прелазима, из насипа у усек а при јачим попречним нагибима терена. бива врло често случај, да траса у близини ових прелаза пролави на извесну дужину кроз засек, т. ј. тако, да се један део попречног профила исте налази у насипу а други у усеку, чиме се добија, извесан део масе, који се попречним транспортом из засека на самом месту наноси. усљед чега се смањује величина масе, која се подужним транспортом има да преноси. Како је обично овај попречан транспорт усљед кратког остојања увек јевтинији од подужнога транспорта, — то се а нарочито при јако променљивом терену, са јачим попречним нагибима, ради правог сазнавања величине маса; које се морају подужним а које попречним транспортом преносити, — о овоме мора тачног рачуна водити, јер као што видимо, при уногобројним оваким прелазима, ова околност доста јако утиче на целокупно коштање извршења земљаних радова.
У попречан транспорт, има се урачунати и копање јендека поред насипа, пошто се отуд добивена маса за насип употребљује.
При прорачуну целокупног коштања, извршења земљаних радова, има се јединична цена ових попречних транспората определити према тежишним остојањима, (која се из попречних пресека добијају узев у обзир и остале околности, као и разлику у нивоу пута којим се транспорт врши. |
При предходним општим радовима, може се ово определење попречног транспорта и занемарити, али ако је потребно, може се и тада приближно определити, ако се претпостави, да је попречан нагиб терена престављен равном површином, што се у попречном пресеку преставља правом а нагнутом линијом.
У овом случају се у уздужном профилу, а при сваком прелазу насипа у усек и обратно,
определе оба попречна пресека, насипа и усека, који су престављени троуглима, између којих упрапо и има да се определи попречан транспорт, а то су они попречни пресеци, при којима нагнута линија, која преставља попречан нагиб терена, са ивицом планума уједно пада, као што се из ел. 15. види.
Из тих се попречних профила, захвате висине ћл и ћи и пренесу у уздужан профил, чиме се добију оба места попречних профила, Ри 0, између којих настаје попречан транспорт. Ова се места преносе управнима у профил површина, а међусобним поклапањем као што је у сл. 15. престављоно, опредељује се и сама величина попречног транспорта, па тиме уједно и подужнога, што је разним шрафирањем ради бољег прегледа престављено, где је и попречан транспорт масе из јендека у рачун узет.
Овај је начин определења попречног транспорта приближан, и за предходне опште радове, према осталим околностима довољно тачан; при дефинитивним пак радовима, врло је лако определити попречан транспорт, јер се при деФинитивним радовима, имају тачно снимљени попречни пресеци, па се из њих, врло брзо може тачно определити величина попречног транспорта, па дакле и подужног, према чему се узев у обзир остале околности, јединичне цене попречнога транспорта и одређују.
Као што видимо, ми смо досада у свему показали графиски начин, помоћу кога се одређује најцелисходнији па дакле и најјевтинији равмештај маса, тако звано «Нивељлисање маса“
за извршење земљаних радова при грађењу жељезница, упознавши се уједно и са јединичним
ценама, свију појединих врста транспорта, на основу чега смо у стању врло лако, сачинити
| целокупан а детаљни предрачун коштања извр-
шења земљаних радова, који се предрачун, у
| виду једне таблице даје врло јасно преставити,
из кога се могу видети, како величине појединих маса за транспорт, тако и њихова средња