Srpski tehnički list

ОТРАНА 162

РАЗНЕ БЕЛЕШКЕ

до 30 Новембра 1588 1889 1890 1891 1892 1898 вета шта ниичииидљтии алиламина ои или: ли виса Укупна дужина колосека енг. миља. – 238,24 284,69 · 244,00 259,80 268,88 да електричну вучу удешених енгл. |

Паре ја пр Пана нв пи 5 65,46 81,23 148,04 182,50") Број кола за коњску запрегу · 1584 1794 1694 1662 1226 826.

- » »„ електричну вучу | — 47 987 469 ') 1028 _ 1846 >)

„ пропутованих миља у опште · | 15,481.758 16,578.881 17,665.360 | 17,462 572 8) | 17,498 660) | 18,669.809 9)

+ - електр. миља – — = | 4583.186 9,622,000 14,189 054 Расход у процентима бруто прихода. 52 82 7. | 744 70,8 68 Уложено у електричну инсталацију | риса

ДОРА Ба ара И ен — 412.600 | 1,510.321 | — 5,762.694. 7,608.069

1) Дуга кола која су у то време заведена, и која се сад исеључиво употребљују на електричним пругама тог друштва;

скоро су два пут дужа од обичних двопрежних кола за коње. 2) Миља за електричну вучу 25,28 8 с

) » » » » 4 6 » » » »

4) » 76,17 » » »

миља за коњску вучу 78,19

51,97 „

» » » 5) ба још 25 миља на којима је едектрична вуча од части примењена,

6) Са 24 електрична снежна гртала.

Нарочиту пажњу ваља обратити на процентуално смањивање трошкова експлоатације спрам бруто прихода, који су скоро у истој размери са завођењем електричне вуче опадали. Ова редукција постигнута је поред Факта: да је за набавку потребног капитала, ради завођења електричне инсталације, требало поднети Финанцијалних жртава, п да се је морао из имаовипе одписати онај део ранијих инсталација друштвених, који је постао неупотребљив или је са губитком продат.

Интересно је сравнење између трамваја у Лондону (насељеност у год. 1898-4, 306,411) и оних у Бостону (насељеност у год. 1890 = 417.720):

лондон востон Дужина улица у саобраћају км. – 202.130

.„ _ једногубог колосека 402.250 481.748 Број кола ++ 16. + • 1080 ') 2172 Број пропутованих конек. км. 35,276.188 ") 30,089.728 Целокупна расход Фрк. · · 22,844.087 22,958.907 Бруто приход а · : - 26,999.971 88,757.848 Чист 4 Ц 5 +. А,655.884 – 10,808.441 Издатци у бруто прихода · “лава “) 68 Уложени капитал Фрк, · · 89,106.724 111,850.700 Меплаћени интерес на обичне

авлије у 4 ам 3.829 9

Окоро је пзлишно обратити пажњу на Факт да је трошак око материјала и рада на преобраћање обичних трамваја у електричне много већи у Америци. но у Енглеској. Електрични трамваји налазе се данас у саобра- |

ћају на многим местима европског континента. Немајући потпуног списка при руци, ово су нека од тих трамваја :

БРОЈ БРОЈ.

КМ. КОЛА Хале нуле 8,045 38 „» · Витекинд 7,241 10 Кемниц 20,917 44.

ђ) У Лондону се употребљују кола са седиштима и над кро-

вом, а у Бостону не, Бостон има кола две врсте: за лето отворена |

а ва виму затворена.

#) Број пропутованих колеких највећи је у Лондону. Бостонска кола већим делом су много већа но лондонска.

3) Код уложеног капитада у Бостону урачуната је још сума, од 87,880.000 Фрк. утрошена у току последњих пет година за замењивање обичних трамваја електричним.

податци ;

БРОЈ БРОЈ

ЕМ. КОЛА

ортмунад, 12,067 46 а 24,989 18 Дрезда 12,900 21 Марсељ 7,240 18 Гемшајд · 8,060 7 Бордо 5,280 6 Кристианија 6,450 18 Будалешта - (1. Гора 10,030 34 Бреслава 28,200 65 Есен 18,700 19 Либек 13,700 44. Плауен 5,520 8 Лавов! · 5,860 16 Хавре · 16,090 40 Цирих. 8,840 12 „Генуа · — 26 " Кијев 9,680 28

Даље су грађене, или су у току извршења, пруге електричног трамваја у Франкфурту, Штутгарту, Бар-

| мену, Хамбургу, Дисендорху. Бремену, Ботуму, Шток-

холму, Флоренцу, Мирену, Кеневп, Букурешту, Милану,

| Лијежу, Брпслу, Спсаху, Гендоркиндону ит. т.

Неће бити на одмет да се наведу још следећи

Издатци Издатци у 5, бруто за пропутовани

прихода колски КМ, Фрк. Питебург у Сјед. амер. држ.. 71,00 0,97 Чикако ,„ , па па 0,41 Рочестестер ·, мр ке 48,62 0,88 Хане (Немачка) 54,50 015 Марсељ Ма 60,00 0,41 Мирен (Швајцарска) 50,00 0,24 Франфуркт на М Е 70,00 0,28 _ Ливерпул 73,00 0.28 Будапешта · - > • 50,00 0,26 Сити п јужн. Лондон 64,00 0,28

Потрудићемо се да у своје време донесено олширне и тачне податке о нашем београдском елекричном трамвају, који је 5 Јуна ов. године предат јавном саобраћају.

оф -+——————