Srpski tehnički list

ОТРАНА. 178 /

9. Затати од пробоја. У

За дубине до !,80 м. довољни су и сами пребоји од 8 см. дебелих талапа. Но оваки пребоји треба да су добро утврђени, да би могли издржати притисак воде и да су добро запушен т места заузимају, што су јефтини и што се дају лако уклонити. Да би се могли добро запушити, нужно је да се побијање изврши уредно. Осим тога морају се саставци после испунити маховином, залити цементом или запушити кучином.

а 4. Сандучасти загати, |

У водама дубљим од 1,80 м. до 3,50 м. праве се загати у виду сандука. који се испуњавају земљом. За дубине преко 3,50 м. употребљују се пребоји од ижљебљених греда, да би тако постали чвршћи и непробојнији. При дубинама преко 4,00 м. загати би постали сувише широки и пређе поменута постројења не би давала довољну сигурност, а то због тога, што би усљед повећаног притиска, вода лакше пробијала.

У оваким случајевима је целисходније, да се загати по ширини поделе на два па и па три дела.

Ширина загата. За висине загата до 9,40 м. ширина је равна висини, а за висине од 2,50

1 ~ | 1,85 м: Загати

преко 5,00 м. висине раздељују се на два сандука. (ћ/ означава висину загатај.

до 5,00 ширина је

Конструкција самдучастих загата.

При извршењу ових загата прво се побију два реда шипова са обе стране загата (сл. 1); одстојање појединих шипова у сваком реду износи 1,25 до 1,50 м. рачунајући од средине до средине), а оба реда шипова толико су равмакнута, да насип између оба реда оплате добије горенаведену ширину. Шипови се побијају обично на дубину од 1,30 до 2,00 м. Оба реда шипова одсеку се обично у истој висини, па се на шиповима израде чепови и на исте натакиу преглавнице. Да би шипови загата могли издржати притисак насипа који се између њих налази и да би се обе оплате загата спојиле, намештају се попречне стеге у истом одстојању у ком су и шипови.

Но пре но што се ове стеге наместе, ваља, на унутарњој страни шипова постројити оплату од вертикално побијених талапа, између које долази земљани насип.

Пребоји (оплате) заптивају се јаким непробојним платном, које је са обе стране три пута

КОПОТРУКЦИЈА САНТРАЧА ПО ЊИХОВА УПОТРЕБА

вроЈ 8

| премазано смесом од !0 делова катрана и јед-

ног дела терпентина, или се саставци испуњују маховином, кучином или цементом.

По некада се дешава, да је одвесно побијање скопчано са тешкоћама; у таквим се при-

и), Добра им је страта-нере-мело“ ликама са стране воде постројава оплата, од

хоризонатних талапа између шипова и дирека, а са стране копна побије се пребој од 10—15 см. дебелих пребојница (ел. 5).

За ову конструкцију претпоставља се равно дно, јер би иначе остали отвори као у сл. 6.

Друга-конструкција је назначена у сл. 7. Да би се греде после свршеног посла могле поново употребити, оне се не засецају. Два реда шипова а побију се у размаку од 1,25 до 1,50 м. Стеге ђ намештају се у истом размаку, дакле од о -- лог 1 о ме

Оплата је овде начињена од табла, које се на суву израђују од 6 до 8 см. дебелих, хоризонатних и кушацима (пајантама) с спојених талапа. Овако начињене табле (4—5 м. дугачке) побију се нешто у земљу, ради чега треба да су доле заоштрене.

У сл. 8 побивена су два реда шипова, који су 1,50 м. размакнути (рачунајући од средине до срединеј; б су хоризонатне талпе, које се умећу у жљебове; конзоле с приковане су на шипове, и носе кушаке 4, који су спојени стегама. е.

У сл. 9 наведена је Перонетова конетрукција, која је употребљена при грађењу Орлеанског моста. Размак оба реда шипова (а) износи 3,16 м., а шипови у редовима размакнути су 1,25—1,50 м. Стеге ђ насађене су на пајанте с. ( једне и с друге стране побијен је пребој а између принуђица е. Пребој је од 10,5 см. дебелих и 30 ом. широких пребојница.

Код здраво високих загата настаје та незгода, да је потребан многи материјал за испуњавање, усљед чега се шипови лако крхају. С тога се загати у таквим случајевима као што је већ горе поменуто, састављају из више делова као у сл. !0 и !1.

Горња ивица загата треба да је 0,30—0,50 м. виша од воде, коју хоћемо да сузбијемо, а ако су таласи јаки, онда још и више.

Стеге за држање оплате насађене су на преглавнице. Преглавнице се са шиповима спајају помоћу чепова (ел. 12).

Солидна је конструкција када се преглавнице утврде на спољној страни шипова (ел. 13) и конзолама подупру (сл. 14). Често пута се дрвене стеге замењују гвозденим (сл. 15).

У неким случајевима преглавнице се изостављају, па се шипови спајају непосредно са стегама као у сл. !ба и 166.