Srpski tehnički list

БРОЈ 9 РАЗНЕ БЕЛЕШКЕ СТРАНА 201 РАЗНЕ БЕЛЕШКЕ. Покушај спајања — заваривања — шина на аме- | обичним железницама помоћу мобплне електричне ин-

риканским трамвајима. у

Те Тетрз у свом броју од 18. ов опет доноси следећу белешку, коју у преводу доносимо:

„Да ли ваља или не ваља заварпвати железничке шине једну за другур Ово би отклонило: сударе при прелазу наставака с једне шине над другу, помицање (или измештање услед помицања у страну) шина, ан добила би се велика олакшица при подагзњу и одржажавању. Али, почев од постанка жељезница замера се овом континуптету, који се у осталом није могао ни остварити, уплив дилатације, који, како се велп, може да пздигне шине и гвоздени пут поквари. Међутим у самој Фрапцуској има одличних специјалиста, који тарде, да је замерка односно дилатације претерана Студије, које су у најновије доба чињене у овом питању у сједињеним државама на железним електричним путевима, изгледа да ово потврђују. Истина, треба поменути, да електрицитет, својим високим ступњима загревања, чини, да се може метал заварати и да електрицитет први пут сад даје могућности, да се добију континупвне шине, Клектрицитет дакле, како се вели, даје п питање и одговор.

Покушаји, грађени у најновије време у Бостону, у Сент Лујупу Брукапну, у заваривању шина за електричне трамваје, дали су добре резултате,

Машину за заваривање електруцитетом, као што слика показује, носи преносница на једном вагонету, која се креће по шинама. Главни јој је склоп пека врста паралелограма на зглобове, који се отвара у хоризонталном смислу и захвата оба краја шине, које треба заваршти, као каква кљешта. Око оба краја се пажљиво наместе четир плоче гвоздене које се сасвим тачно приљубљују уз шине, Затим се пусти струја. Гвоздене плочице усијају до белог усијања за заваривање Тада се помоћу лебдеће стеге све ово јаком снагом притисне пи одједном су шине једна с другом заварене.

Извршиоци, који се баве овим послом на пругама американским, на којима се граде ови покушаји, дошли су до тог ступња тачностр, да се тако рећи и невиди место заварпвања,

У случају да је на једном месту гвожђе незавар: љиво, — да је гвожђе љуто, — отсеца се само рђаво парче среством нарочите тестере за гвожђе, умеће се једно ново парче шине и иста се манипулација обнавља.

Да ли ће шине, на овим американским трамвајима, које су овог лета на показани начин заваљене, издржати без штете конструкцију хладноће зимске а затим дилатацију која је и за метале нераздвојни идућег пролећар То ћемо саопштити нашим читаоцима до годино. СОкептичари тврде, да ће се дуге шине од метала без прекида континунтета, пстезати као опруге и да ће пренути на најгори начин и у доба, када се томе буде најмање надало. А они, који верују у успех овог предузећа, проричу, да ће се напрезања услед дплатације и контракције неутралисати непрекидном масом метала, п трењем, које се врши на праговима. Једино пракса моћи ће их овоме сложити.

На сваки начин, једино што треба, то је, да пожелимо добар резултат. Бпло би подесно да се ћ на

сталације заварују шине крај за крај и ако би се показало да је добро, то би бпо крај свима врстама поправака, детерпорацијама п незгодама, које су везане са конструкцијом железничких пруга. Пожелимо да трамваји Бостона, Сен Луја и Бруклина срећно презиме!

Пештанска подземна елекрична железница.

У Будим Пешти се гради електрична железница, испод „Андрашијеве улице“, у којој, због живог саобраћаја, није било допуштено градити уличну железницу. Траса ове подземне железнице за сада је пројектована од „Гивелиног трга“ у кварту „„еополдовој вароши“, дуж „Андрашијеве улице“ до изложбене зграде и зверињака у „Варошкој шумици“; цела ће пруга бити дугачка 8,9 кнлом. Концесију за ову железницу добила су Будимпештанска друштва: електричне варошке железнице пи уличних железница (трамваја), за време од 90 година. Железница ће се градити по пројекту фирме Сименса, и Халске-а пи треба да буде готова за годину дана, да се може предати саобраћају 1. априла 1896. године. Грађење се мора извршити тако, како би што мање сметало уличомн саобраћају но приступ кућама, се несме никако спречавати. За трошкове око грађења одређена је сума од 3,600.000 Форпната, која се не сме прекорачити.

Ова подземна железница неће бити саграђена као обични тунели, већ ће имати равну таваниду испод саме уличне калдрме. Зграде по улицама неће додиривати нити ће бити нижа од њиних подрумских темеља. На целој дужини пмаће два колосека нормалног размака. Највећи ће успон бити 15:28, а најмањи полупречник кривина, 40 метара.

Електрична струја за покретање кола спроводиће се са обе стране по зидовима тунела. За сваки ће колосек бити намештена на тунелском зиду по једна ћошкаста гвоздена спроводна шина на изолаторима; са ових шина примаће колекп мотори струју помоћу нарочитих

| контактних справа. За повратак струје служи колосек

(шине).

На целој прузи пројектовано је 10 постаја. На овим су постајама са обе стране колосека перони дугачки по 20 метара. Они су подигнути 0 25 метара над горњом пвицом шине и леже 2:90 до 90 метра пспод уличне површине. Осветљаваће их по 12 сијалица.

Кола (сандуци) имају такве димензије да између њих и тунелеких зидова у наоколо остаје само неопходно потребан слободан простор од 10 до 20 сантиметнра. За улазак п излазак путника одређена су по

| једна врата на котурима (бсћтеђебћите). Кола ће имати

места ва 40 највише 50 путника, она ће се осветљавати сијалпцама и проветраваће се електричним вентилаторима.

' Возови ће се састојати из једних, а по потреби и двојих кола. Они ће саобраћати брзином од 20 километара на час п бавиће се на постојама само један део минуте. Цео ће се саобраћај, у колико је више могуће, вршити сам собом (аутоматички), тако, да вођ кола има да се брине само о добром функционисању апарата. Чим се једна кола приближе постаји, колски се мото-