Srpski tehnički list

15

стални и равни теглећој сили, те нема ни убрзања ни успорења. Но та сила /, није довољна и да влак из мирног стања (у — о) стави у кретање са брзином у, већ тада локомотива мора да развије већу теглеђу силу, И а, (што се постиже већим отвором регулатора и већим пуњењем) и то толику, да преко савлађивања отпора преостане још силе за убрзање кретања влака (да би почетна брзина у — 0 достигла своју нормалну вредност у). Да би ствар јаснија била преставимо је графијски.

Нека је Сл. 5; АВ — 8 пут, који влак пређе пре но што постигне своју нормалну брзину у, са којом после влак постојано креће: АЕ — 2, (); отпор у кгр. у моменту кад се влак почне да креће (т.ј. док је још у = о); ВЕ — 2; отпор влака у кгр. у тренутку кад се овај почне кретати са сталном, нормалном брзином у, АД — ла, (); теглећа, покретачка, сила локомотиве у моменту кад оће влак да се крене ( 0: + број секунада који протече од тренутка кад се влак с места помакао (из почетног положаја, А) до тре нутка када је он постигао своју нормалну, сталну брзину у; () тежина целог влак! заједно са локомотивом у кгр. и најзад о убрзање теже у метр = 9,81.

Слика нам преставља како покретачка, теглећа, сила локомотиве мора да буде највећа у моменту кад оће влак с места'да се крене (АС); то се постиже довољно великим отвором регулатора и великим пуњењем цилиндара. Од тога тренутка влак добија убрзање, брзина му расте, јер, као што нам елика показује, покретачка је сила локомотиве В»Г)' већа од отпора ЕУ В', те један, позитиван, део преостаје и повећава брзину влаку, док најзад влак не стигне у ВВ, за које време му је брзина већ достигла своју нормалну вредност у, са којом ће се после влак постојано кретати лак стигав дакле у В после | секунада постигао је своју нормалну брзину у, и кад би теглећа или покретачка сила локомотиве и даље остала колика је и до сад

била, убрзавање би се влака даље продужило, влак би узимао све већу брзину од своје нормалне брзине х. (С тога, да би влак, стигав у В и постигнув своју нормалну брзину у, задржао ову и даље и с њом се за тим постојано кретао, мора се теглећа сила локомотиве Вр, у моменту кад је влак постигао своју нормалну брзину, одмах смањити на ј“В тако, да она буде равна отпору који одговара брзини у, те тако ће онда сила бити равна отлору и влак се кретати са добијеном брзином у стално постојано. Ово смањење теглеће силе од ОВ на КВ постиже се мањим пуњењем цилиндара и мањим отвором регулатора. Истина почетна теглећа сила д( — Та. (); мора имати ту највећу вредност само у тренутку А, кад оће влак тек да св крене, а чим се влак кренуо већ, она треба да постепено опада до КВ = 2. (у Али је време |, за које влак постиже своју нормалну брзину у (за које прелази пут АВ — 8) врло кратко, особито за путничке

возове, а ни машиновођи није могућно да удеси да тако постепено сужава отвор регулатора и смањује пуњење цилиндара у тако кратком времену, те да теглећа сила у тренутку, кад влак буде у КВ постигао своју нормалну брзину у, добије тачно. вредност ЕВ, т. ј. да буде равна отпору ЕВ = 7. (у с тога остаје исти отвор регулатора и исто пуњење све до момента |, кад је влак постигао своју нормалну брвину у, а тада се одмах пуњење цилиндара смањи а с тим и теглећа сила локомотиве доведе до нормалне мере КВ т. ј. да буде равна отпору КВ = 72. С

Даље из слике видимо, у каквој је вези отпор са брзином влака: да је отпор најмањи (АЕ = 70. () () када је и брвина најмања (у = о), а расте све већма што брзина бпва већа, док не постигне своју нор малну вредност у, са којом се онда стално креће ако и остали отпори остају стални. и у остане исто, |

Површина АВ 10 преставља нам рад теглеће, покретачке, силе АКО == да С на путу АВ== 8 т, ] од тренутка кад се влак кренуо (у Е 0) па док није постигао своју брзину у. Површина, АВЕЕ пре-

ставља нам рад отпора у том истом времену; њина разлика пак

АВРС — АВЕЕ = ЕКРС

престављаће нам, према томе, рад који теглећа сила, пошто је отпорни рад АВЕЕ савладала, има још преко тога да утроши, да би влаку саопштила убрзање, како би овај од почетне брзине у = о на крају времена, 6, прешав пут , постигао своју нормалну брзину у, Од тога тренутка, као што напред поменусмо, рад отпора ВАНЕ мора бити раван раду покретачке или теглеће силе локомотиве ВОНК.

Између ових радова постоји однос: да је рад АВРС почетне теглеће силе раван суми из отпорног рада АВКЈЕ за брзине одо до у и рада ЕКРС што се троши на убрзање влака од брзине ( на