Srpski tehnički list

6 1. И ако је цео влак, заједно са локомотивом, тежак 150 тони — (), онда је укупна почетна теглећа сила Та (за целу тежину влака) ва == Та, (6 = 19,6.150 де 2940 кгр, а машина мора бити јака Ла. У 2940.20 = = == 784 коњске снаге. Маг те КЕ 75 Да св дакле влак од ( — 150 тони тежине покрене и да му се у времену од 3 минута даде

нормална брзина у = 2()т, мора локомотива развити снагу од КМ = 184 коњске снаге. А. да би се влак и

даље кретао са брзином у — 20: постојано, локомотива би требало да је јака само

Х 7.“ 7. ФУ 12.150. 20

7 705 15 15

480 коњских снага

За. теретне влаке ова разлика између почетне и сталне јачине локомотиве незнатна је, јер је код њих нормална брзина у иначе и по себи мала, а и одмах се постиже, јер је веза, упрега, кола лабавија и

локомотива повлачи једна кола за другима, а не цео влак у један мах, као код путничких возова,

Подела локомотива. Поделу локомотива можемо чинити са разних тачака гледишта, но ја ћу овде извршити подолу батб“-у погледу на цељ којој оне служе, која у неколико условљава конструкцију локомотива.

По броју осовина обичне локомотиве се мало разликују, јер је број осовина већином 3 а понекад 4. Највеће оптерећење једне осовине прописано је и оно не смепрећи 14.000 кгр. (7000 кгр. на ! точак), да точкови не би горњи строј пруге кварили. Шрема томе укупна тежина локомотива већ је тиме у неколико дата и не може се знатно разликовати за разне локомотиве, А једној извесној тежини локомотиве одговара

7.“ извесна величина грејне површине, која опет условљава ефекат,јјачину, локомотиве = 716) јер што је већа грејна површина више ће се и паре произвести у јединици времена, те ће и локомотива кадра бити да даде већу снагу : извесној грејној површини дакле одговара извесна јачина локомотиве. Закључак из свега

7. 7У

овога је тај, да све локомотиве имају већином и у главном приближно исту јачину ХК == тБ До

овог закључка долазимо и овако. Димензије огњишта, које је један од важнијих фактора за произвођење паре, дакле за величину ефекта. М, нису произвољне, већ су у уским границама прописане: ширина се управља према ширини колосека а дужина мора бити толика, да се гориво лако може убацивати и разастирати по целом огњишту. Са величином огњишта у тесној је вези и величина грејне површине, а од ове

опет зависи ефекат локомотиве М, те тако и овим путем долазимо до истог закључка, као и горе, '. Ј. да је 71. 7 | 75 Х. у приближно стална количина. Ако је један од фактора овог производа "већи, онда други мора бити у толико

мањи. И према томе, да ли се од неке локомотиве захтева да она има велику теглећу снагу 7 а малу

вфекат М ==

код свију локомотива разних категорија, истог основног типа у главном исти; дакле

брзину вожења у или обратио ми и делимо локомотиве на: локомошиве са већом брзином М п мањом теглећом силом 2 (локомотиве за брзе и путничке возове) и локомотиве са малом брзпном М а већом тисеглећом

стлом 2 (машине за мешовите и теретне влаке, и т.д)

(ва разлика у брзини вожења у и у теглећој сили 7, условљава у неколико и различну конструкцију локомотиве. Истина са једном истом локомотивом можемо возити брже а лакше влаке и спорије а теже влаке, али то није економично, већ се за брже возове узимају локомотиве са великим покретачким точковима а малом адхезијоном тежином (мали број осовина спрегнут, највише 2), а за возове, који иду са мањом брзином, узимају се локомотиве са мањим точковима а већом адхезијоном тежином (т. ј. већим бројем спрегнутих осовина). Ако је нужна велика брзина, онда није добро узети локомотиву са малим повретачким точковима, јер они тада морају да праве велики број обртаја у 1 минути и парни клип мора да се креће са великом брзином, што ни код какве парне. машине није дозвољено, јер су тада губитци паре нарочито делови од разводног механизма. Да би се дакле по-

3

знатни и машинеки се делови брже троше,

основи ЗА ГРАЂЕЊЕ ЛОКОМОТИВА