Srpski tehnički list
ОТРАНА 24.
16. новембра 1896. године пуштене су у радњу справе које врше пренос од Нијагариног водопада до у варош Ви ајо, на растојању од 42 километра. Радња свију справа потекла је без поремећаја. Први потрошач струје јесте Ви ајо Ба уау Сотрапу, коме треба | 000 коња.
„Отаница производница снаге стоји на једној страни нарочито начињеног јаза, а станица за трансформаторе на другој страни. Обе су станице спојене лаким мостом, преко кога је преведено кабло. Снага за пренос позајмљена, је од једне динамо-машине од 5000 електричних коња у облику двофазне струје под напоном од 2200 волата; струја долази кроз 4 кабла у станицу за трансформаторе. Овде се двофазна струја претвара у трофазну по 5со -овој методи. Трансформатори су већа од свију до данас начињених. Има их два; сваки даје 936 киловата и претвара напон од 2200 у 1000 волата. За будући развој предузећа предвиђа се напон од 22000 волата, који ће се постићи просто променом калемова за високи напон, а тиме ће се учетворостручити корисни ефекат линије. Трансформатори стоје на добро затвореном сандуку, у који се утискује хладан ваздух помоћу вентилатора од 5 коњских снага. Ваздух протиче кров канале у намотају и у гвозденом језгру, чиме се постиже јако разхлађивање трансформатора. Сваки трансформатор тежи 11300 Ке.“
„У линији од 42 километра три су спроводника са пресеком од 180 пла“, Линија је надземна с изузетком од |! 400 т, који је део у каналима од глеђоване цигле. Изолатори, тешки 5,5 Ке, јесу дво- и трострука порцеланска звона, без уља. Они су опробани са наизменичном струјом од 40000 волата“.
„У станици ВиПао Капуау Сошрапу има три трансформатора, који спуштају напон струје од !0700 волата на 350 волата. Овом струјом крећу се велики ротаторни трансформатори Сепега! Ееселе Оотрапу, којима се трофазна струја претвара у једносмислену струју. За сада су намештена таква два трансформатора од ! 3250 коња. Трофазна струја под напоном 850
волата улази кроз три прстенаста клизала, која су“
с једне стране арматуре, док с друге стране из колектора излази једносмислена струја под напоном 550 волата, за електрички трамвај. До !. јуна 1897. године станица ће имати 10000 коњских снага“.
„На Нијагарином водопаду већ је отпочето увећавање станице производнице. У пуном су раду три намештена спрега турбина са динамосима од по 5000 коња. Снага је разведена у Фабрике Сагђотипашиа боштрапу, Сајепша - Сахћ е Сотрапу, Масага КаЏз Рарег Сотрапу, Рибвфђигећ Кедиспоп Сотрапу, Масага Капа апа Ви мо Кануау; кола ових последњих возе између ових места и на другим линијама у Нијагари. Биће намештено још 7 генератора од по 5000 коња, чије ће турбине бити на једном каналу дугом 130 т а широком 6 та. Тада ће предузеће бити кадро да даде 50000 коњских снага“.
Ог. Ст. Марк.
ВОЈЕНО-ТЕХНИЧКИ ГЛАСНИК
Највећа Италијанска убојна лађа. „Сицилија“ је једна од највећих убојних лађа а својина је Италијанске убојне морске Флоте. Главне су јој размере
Дужина 400' енглеских.
ВаААОНИЦИ
Број 1 и 2
Ширина 77'.
Дубина гажења 28' 8".
Запремина (депласман) 13375 тона.
Снага парне машине 20000 коњ. снага.
Оклопљена је за У своје дужине. На оба краја има по један Армстронгов топ од 13" калибра и 67 тона тежине. Даље има: 1! топова од 6"; 16 топова
да!
од 4 : Оди Ви О о А ОРО.
Као мотор служе четири просте компаунд машине, по две за сваку завојницу (Бећгацђе). Парни цилиндри имају ове димензије: цилиндар са високим притиском 47" пречника а са ниским 89" ход клипа је 4' 8" За оба цилиндра за произвођење паре има 18 грдних котлова од 14'3" пречник и 9' 7" дужине, пресија је 10 на један квадратни палац.
Лађа је грађена у државном арсеналу у Венецији а машина од Фирме Апзајдо код Ђенове.
Машина је са котловима плаћена нешто више од 9 милијуна динара а цела лађа стала је око 25 мили-
јуна дин. Св. 3.
Лафет за високо дизање и спуштање топа од (богдоп-а. — Амерички артилерист Согдоп изнашао је и извршио прошле године један лафет за високо дизање топа на врло брз и лак начин. Овим је хтео да постигне уклањање топа са ватрене линије на којој се линији бави само за време паљбе, и првог нишањења, дакле сразмерно кратко време; за све време манипулације около њега, он је спуштен за 2: метра испод свог највишег положаја.
Топ за који је овај зглавкасти лафет конструисан има 254 пип у калибру а цела тежина направе износи 325 тона.
Топом се може да маневрише или ручном снагом или електриком, кад се рукује електричном снагом онда служе два електричка мотора. За припрему топа из положаја пуњења у положај паљбе потребно је само три секунда; за окрет топа са лафетом потребно је само % минута. Да се испали један метак са свима манипулацијама (сем већег окретања топа около вертикалне осовине) а са обичном брзином услуге довољно је један минут и четири секунда.
За пуњење топа служи нарочити механизам који и Фишек и пројектилу (гранату) диже до потребне висине и доводи у цев. Најзанимљивији је онај механизам, што служи за снуштање и дизање топа да би се исти у тренутцима ван паљбе, сачувао од непријатељске ватре. Он се састоји из неколико зупчаника (вупчастих котурова) помоћу којих се електричком снагом крећу артикулације (коленице, зглавци) на којима је утврђен топ. Да би кретање ишло лако, без удара уведени су равнотежници (Сегепесеулећ(е, Сот!те-роав). Њих има два и тако су израчуњени да у сваком положају (при покрету) изравњавају тежину топа и покрет је врло лак. По себи се разуме да је услед тога и маса лафета врло велика (425 тона). За послугу је довољно три човека, изузев људе за спрему муниције при брзој паљби.
Дирекција за оружање ФортиФикација у Сев. Америчк. Државама објавила је била утакмицу за најбољу и најбржу конструкцију лафета, при том је била одређена награди за сваки метак више од 10 метака на сат по 10000 дин. Пошто је топ са Гордоновом направом могао врло лако да избаци 32 метка на сат а при