Srpski tehnički list

и Ба

Мостови од ојачанога бетона у кас.

ње

Пре три године саграђен је преко отоке Вукодраже у окр. ваљевском мост од ојачанога бетона. Овај мост, први у Србији од ојачанога бетона, има 5 метара отвора, а моснице су му праве, система Меланова. Мост је извршио један од наших домаћих предузимача а по пројекту инжењера г. Хранислава Спасића.

Пошто се са овим покушајем постигао веома повољан успех, инжењер г. Леонида Зисић поднео је пројекат за мост преко отоке Нурче, на путу Обреновац — Шабац, такође од ојачанога бетона, са правим бетонским мосницама Меланова система, и премостио отвор од 4 метра.

Крајем Фебруара ове године одобрен је пројекат и грађење овога моста, и већ почетком јуна предузимач Андре Лончарић—Брушија из Обреновца потпуно је довршио овај мост, који је већ више од месец дана у саобраћају.

Цео мост са свима земљаним радовима, стубовима

бетонским мосницама и патосом, навозима, пошљунчавањем, дакле сви радови обухваћени коштају 6585, динара.

Нрошле гсдине уступљен је у израду један мост од ојачанога бетона од 14 мет. распона немачкој Фирми Лујтполд и Швајдер из Штутгарта. И овде су моснице праве, система Лујтполдовог. И ако је овај мост уступљен у израду још прошле године, и само има да се изради горњи строј — бетонске моснице и патос са шљунчаним застором — ипак овај мост, који ће бити трећи по реду ове врсте, још није готов.

Лед је пробијен, домаћи су предузимачи израдили већ два бетонска моста по пројектима наших инжењера, те се надамо, да ће се од сада чешће прихењивати ова врета конструкција онде, где нема доброга камена за зидање.

11.

говдр -ч РАДИОНИЦА | КРАЉ СРП. ПОВЛАШЋЕНОГ БРОДАРОКОГ ДРУШТВА.

Поред лимарске зграде налази се велика дрвена полуотворена шупа у којој има једно огњиште, разни велики наковњи а томе се додаје и други ручни алат, помоћу кога се ребрима-јегијама и гвозденим лимовима дају разни потребни облици према кроју понтона и шлепова.

Ну, како је ладно гвожђе тешко савијати и прилагођавати потребноме облику, нарочито профиловано гвожђе за ребра, то је у непосредној близини ове шупе подигнута једна пламена пећ за загревање угаоника и другог профилованог гвожђа. Пећ је озидана шамотом, да се може развити што већа температура, а да се ипак што мање квари.

Одвојена је у страну и на ономе не плачираном терену, на висини, ливница метала (гвожђа и месинга). Ливница има две пећи помоћу ко их у графитним лонцима топи метал, а поред ових је пећи и пећ за сушење или управо.за постепено разлабивање изливених предмета. Овде се лију сви потребни дегови за машине, црпке, цеви, славине, дизалице и други делови потребни за бродове и то до тежине од 250 кгр. чисто изливенога предмета. Преко те тежине за сада не може да се израђује, јер нису довољно велике ни пећи, нити има простора.

У тој друштвеној ливници изливени су сви деплови машине са моторног чамца „Вилимана“, а после су ти делови потпуно обрађени и склопљени у механичкој радионици тако, да је целокупна машина чисто дело бродарске радионице.

Имао сам прилике да видим више разних предмета изливених и обрађених у овој радионици и могу слободно тврдити, да су ливови добри, чисти и преци-

зни. Између осталих предмета видео сам и једно звоно око 25 кгр. тешко али са ванредно лепим, чистим и јасним звуком. Оваких звона израђено је више комада

за разне станице,

Радионица би могла израђивати звона за целу Србију до 250 кгр. тежине, те бар то не би требало са стране набављати ни за железнице, ни за школе, па ни за цркве, Сада је ливница врло незгодно постављена на вису и пошто је мала, то већ постоји намера, да се сагради нова, која ће извесно бити већа, па ће моћи и веће предмете да израђује, што ће бити велика добит и за радионицу и за друштво.

На горњем спрату изнад механичарског и браварског одељења, тачно речено, под кровом је збирка шаблона и модела. Ту се у средини на патосу цртају у природној величини понтони и шлепови и разни њихови делови, према којим се цртежима после кроје шаблони за лимове и ребра. Са обе стране, преградама од летава одвојена су мања одељења са натписима бродова, којима та одељења припадају. У тим одељењима чувају се разни модели, по којима је што израБивано за дотични брод, те се у случају поновљене потребе одмах узима готов модел. Исто је тако одвојено и за поједине врсте шлепова и оно, што је опште за више објеката. По броју модела одмах се може судити, који је брод имао највише оправака.

Збирка модела преставља врло велику вредност и за то је штета, што није смештена у нарочиту зграду од тврдог материјала, него под дрвеним кровом (озго је цреп) у непосредној близини ковачнице такође од дрвета, те је у толико већа опасност од пожара, јер