Srpski tehnički list
зло ако н. пр. случајно није осветлио за пролазнике опасно место (јер и то је једна од тачака услова.) Условима није предвиђено, и ако је то за предузимача од највеће важности, у којем се максималном року мора састегти комисија за колаудовање и за суперколаудовање. Ово је од преке потреб да се одреди, те да и у овом погледу предузимач стече неко право, како се неби дешавало, да се.комисије за колаудовање састају неколико недеља па и месеци после до вршеног посла — чиме се и исплата последље рате за толико одоцњава. Истоветан је случај и за суперколаудовање, кад је у питању повраћај кауције. Најзад, кад се води грађевинска књига, (члан 21.) надзорни инжењер дужан је да спреми коначан сбрачун, те да колаудујућој комисији подносе готов елаборат у свему и у свачему, пошто калаудујућа ко-
мисија има за задатак да прими готову грађевину не само од предузимача, него и од надзорног инжењера, чији рад у осталом подлежи оцени колаудујуће комисије.
У ствари, надзорни инжењер врши предају грађевине колаудујућој комисији а не предузимач, јер, што је предузимач радио, чинио је све под надзором и по наредби надзорног инжењера.
Не сме се допустити никад да колаудујуће комисије — за такови посао гломазан апарат —- састављају рачуне вишка и мањка, не, оне имају само да их исправљају са техничке стране ако има грешака, пошто је чисто рачунска страна већ и онако резервисана нарочитом одељењу при Министарству Грађевина, и да оцењују начелна спорна питање између предузимача и надзорног инжењера.
Н. Манојловић.
Наши технички радови.
Мост од ојачаног бетона (Вебоп аттаб) саградиће се преко реке Мироштице на окр. путу Параћин— Зајечар.
За овај мост израђена су два пројекта, и то:
1. Пројект инжењера г. Ст. Бурмазовића, распон 8.00 мет. стубови зидани, горњи строј од ваљаних
гвоздених носача између којих су бетонски сводови, а преко бетона шљунчани застор.
Предрачунска сума 8666,21 дин. П. Пројекат г. Драг. М. Андоновића подинжењера, распон 8, М. стубови зидани, горњи строј од
ојачаног бетона (Већоп атте) система Хенебикова, озго шљунчани застор.
Предрачунска сума 7219,45 дин.
Господин Министар Грађевина одобрио је, да се држе упоредне лицитације по оба пројекта и тек по свршеној лицитацији решиће се по коме ће се пројекту мост радити, пошто је по [1 пројекту посао тежи, компликованији и за наше предузимаче нов али за то јевтинији за 1446,76 дин.
Измена шина на нашим железницама || прошлој ГОДИНИ. И ако су и дирекцијске каои све друге статистике еластичне, ипак рачуна се да је у прошлој години измењано на целој прузи кормалног колосека 462 шине од 7,љ м. дужине. Од овога броја долази на отворену пругу 404 а на поједине станице 58 комада. Највећи број шина измењан је у 1. секцији и то на њезину делу од Београда до Младеновца, на којем је и саобраћај нај јачи. Најмање је пак из-
мењано шина у ЈУ и У секцији, где и најмањи број возова саобраћа.
Без мало све измењане шине фабрикације су К. ћ. Н. (Кбтев Гата Не) од године 1883..
На пругама ускога колосека измењено је свега 71 комада шина, и то на сењској прузи 61 а на прузи Ћићевац—Ов. Петар 16 комада. На првој, сењској прузи све су шине измењане на отвореној прузи, док је на другој, Ћићевац—Св. Петар, измењано је више по станицама (10) него на прузи самој (6).
На прузи Младеновац—Аргнђелсвац није промењена ни једна шина. У осталом није било ни очекивати да ће се, само после две године откада је ова пруга пуштена у саобраћај, дине шине.
Када се број промењених шина срачуна на километар дужине, онда на пруге нормалног колосека (5374-200 км.) долази 0:860 ком. шине од 7,5 м.а на пруге ускога колосека, без пруге Младеновац—АранБеловац, долази без мало по 2 шине од 9 сваки километар, и ако је саобраћај леко мањи.
Главни узроци измени шина јесу у постепену абању главе шинине, које са временом и возовима постаје све веће, те шина најзад изгуби сав профил и мора се изменити. На самој пак прузи шине, које се налазе у јаким падовима и оштрим кривинама, далеко се јаче троше него иначе. Отуда и онај велики коефицијенат измењаних шина на уским пругама.
Од укупног броја измењених шина на пругама нормалног колосека само је 7 комада измењано, зато што су препукле било прили:ом каквог удеса или са кога другог узрока. Све остале измењане су зато што су изгубиле потребан профил.
морати мењати поје-
„др М. на на њима да-
М. С.
Проширење станица. На без мало свима станицама на нашим железницама предвиђена су у овој години многа нова грађења и знатна проширења како колосека тако и зграда и других постројења. Укупан кредит за ова проширења износи 480960 динара, који је одобрен буџетом за ову годину и то највећим делом, на партије нове инвесшиције, малом сумом на редовно одржавање.
Међу важније радове ових проширења долазе: електрична централа у Београду; купатила у Београду, Младеновцу, Ћуприји и Нишу; сточне рампе у Сталаћу и Јагодини; шупа за угаљ у Нишу, проширење ложионичке зграде у Младеновцу и станичних зграда у
а само једном