Srpski tehnički list

БРОЈ 18.

Београду 29. Октобра 1906. год.

год. ХУП.

СРПОНИ · 2

ТЕЋИ

ЧКИ ЛИСТ!

ОРГАН УДРУЖЕЊА СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА И АРХИТЕКТА.

ЗАМЕНА НУЛУНА НОВЦЕМ.

У 15. броју »Срп. Техничког Листа“ а

у чланку „Нешто о путовима“ изнео је инжењер г. 4. Гагић о грађењу и одржавању наших путова неколико кратких напомена, до којих је дошао радом и искуством у томе послу. Циљ је томе чланку, као што и пи· сац рече, да се бар нешто почне радити на

побољшавању досадањег начина грађења и.

одржавања путова, а не да претреса и проучава како то треба извршити.

Па ипак је писац при завртшетк; чланка изнео своје мишљење, да досадањп кулук треба укинути, л 5. 10 Закона о сувоземним јавним друмовима изменити тако, да се место лианога рада плаћа, а ко неће или не може да плати, онда да одради, али не кад он хоће и колико хоће, него код предузимача п то онолико колико св одреди надница. Сем овога г Гагић је изложио и друго

своје мишљење, а то је, да плаћање за гра- |

ђење и одржавање путова треба да суде по личности, с главе на главу, а не по непосредној порези.

Ми смо пажљиво прочитали и чланаки изнесене мисли г. Гагипеве, томе, али се нисмо могли с њима сложити ни усвојити их.

По нашем мишљењу садањи 5. 10. Закона о сувоземним јавним друмовима бољи је, но што би био по предлогу г. Гагића, а ево и разлога;

1, Садањи закон не ослобођава никога рада на путовима; једино штити задруге.

9,, И сада је допуштена замена личнога рада новцем. И

8., Садањи је закон праведнији, јер у случају замене приморава целу општину да новцем замени рад и то; „Из редовних прихода или ванредним прирезом по имућности, “

По предлогу г. Гагића остало би опет вољно замењивање личнога рада, само би појединци лично морали радити код пре-

размишљали 0

дузимача, кад он то захте и по напред утврђеној цени. Ово је веома рђаво п неугодно, како за појединце тако и за предузимача Појединци могу бити позвани на рад код предузпмача кад је за њих нај-

"незгодније и најгоре, међу тим, садањи за-

кон обраћа на то највећу пажњу. Даље, појединац би морао радити код предузимача за утврђену надницу рецимо од 0,80 до 1,20 динара, и ако би он по својој умешности, снази и вредноћи на другом или може бити баш на томе истом“ послу могао зарадити 9 до 3 динара, те би тако били

"оштећени многи појединци. С друге стране

пи предузимач би био принуђен, да појединце који не зараде ни 30—40 пара плаћа по утврђеној цени од Ту или 1 динара. Администрација око прикупљања новца (замене) и шиљања људи па рад била би веома сложена и заметна, и никада се не би до краја извела тачно и правилно.

То су разлози са којих ми не можемо усвајати замену по предлогу г. Гавића,. јер је она произвољна а не принудна и општа.

Замена мора бити и принудна и општа, јер разлог, да неко не може да плати отпада. Кад буде општа замена, тада ће путове градити и одржавати предузимачи, код којих ће увек бити толико посла, да сиромаси могу зарадити не само да плате замену кулука, него и да им што претекне. Путови ће се тада пажљивије радити, створиће се нов сталан посао н сталан извор зараде сиротнијем сталежу, те ће, по нашем скромном мишљењу, баш ова замена личнога рада благотворно утицати на економске прилике у вомљи, јер као што рекосмо створиће се сталан извор вараде сиротнијем сталежу, а путови ће бити добри, те ће се трговина и привреда све лакше и јаче развијати, |

Проучавањем овога питања о рада запазили смо још

замени раније један чудан