Srpski tehnički list

БРОЈ 5.

У Београду 4. Фебруара 1907. год.

год. хУШ.

СРПСОНИ

-ТЕХ

ИЧПИ ЛИСТ

ОРГАН УДРУЖЕЊА СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА И АРХИТЕКТА.

Пловни нанал Пожаревац – Дубравица.

Варош Пожаревац распибала је лицитацију за грађење пловног канала између Пожаревца и Дубравице — 29 километара дужине — тако, да се помоћу канала добије довољан водени скок за пропзводњу електрицитета, до 2500 коњских снага који би св ставио у служби околне индустрије, као снага креталпца, и за осветлење градова Пожаревца и Смедерева. По потреби сувишна вода из канала служила би за заливање — наводњивање — 10.000 хектара земљишта. Читаво ово повеће и сложено дело процењено је на 7200000 динара и уступило би се на извођење путем концесије, али без гаранције од стране општине пожаревачке. у

Пројекат је израдио виши инжењер господин Милош С. Милошевић.

Пловни део канала предвиђен је такових размера да по истомев могу саобраћати сви бродови који данас плове између Београда и доњег Дунава. Потребна вода за напајање канала, за сада у 20 кубних метара, за секунду узима се из Мораве, која се доводи нарочитим каналом мањег пресека, са падом од !0 сантиметера за километар.

Доводни канал од Мораве до хидрауличне централе пред Пожаревцем дугачак је 17,9 килом. одатле до пристаништа у Пожаревцу има 2 килом. и најзад дужина чисто пловног канала Пожаревац— Дунаво износи око 9 километара.

Пожаревац лежи 5 метара изнад највеће, а 12 метара изнад најмање познате воде у Дупаву, услед тога дно главног канала вројектовано је тако, да се код Пожаревца не копа дубље од 5 до 7 метара. Овом диспозицијом постигло се да максимална вивинска разлика нивоа воде у Дунаву п каналу буде 7,40 метара. Та разлика савлађује че уставом нред ушћем канала у Дунавац.

Почетак доводног канала узет је на 19,5

километара од Пожаревца да би се добио

скок од 7,0 метара, који ће давати електричну енергију сада од 1000 а доцније од 2500 коњских снага, према количини воде из Мораве од 20 км“ а. доцније 30 м,3 у секунди, та:о да ће при малом водостању у Морави у кориту њеном преостајати још 80 м,/ сек.

У прво време, 600 коња елоктричне енергије употреби ће се за осветлење Пожаревца и Смедерева а 400 коња на млпнове у Пожаревцу и његовој околини.

По оцени пројектанта остварење канала без електричне инсталације коштало би 2000 000 динара, а са овом ипсталацијом 3 000 000. динара.

Пројекат је дат на оцену једној комисији којој су били чланови г,г. Милутин Божић и Милош Дамњановић, начелници Министарства Грађевина и Г. Миленко Турудић, ванредни професор Универзитета.

Ова комисија нашла је:

|-о, да брана пројектована на Морави треба да буде на приткама — Мадећуећг — у место што је од греда између шипова. — ОаттраКептег ;

%-0, да код устава за регулисање упуштања потребне количине воде из Мораве у доводни канал, треба предвидети нешто дуже шипове; |

8-е, да се за спровод воде испод старог корита Ресаве, предвиди сифон од армираног бетона, у место зпиданог сифона, и да. се предвиде вентили са испуштање ваздуха.

4-0, да се за мостове преко доводног канала узму дужи шипови и да се дубље побију.

5-0, да се за пристаниште у Пожаревцу узму такођер дужи шипови и да се дубље побију, а за бољу везу њихову да се узме једна греда предвиђених кљешта оплате