Srpski tehnički list

БРОЈ 33

У Београду 19. Августа 1907. год.

ХУШ, ГОД.

СРПОНИ

_ТЕхНИЧпИ_ЛИС

1

ОРГАН УДРУЖЕЊА СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА И АРХИТЕКТА.

Обезбеђење савске обале у Београду.

Пре кратког времена отпочели су радови на |. деоници обезбеђења савске обале од савског магацина, више железничке станице Београд-Сава, па до магацина Бр. 1. Извозне Банке — односно до Травничке улице. Дужина ове деонице, мерено по регулационој линији, исноси око 1100 метара. Згодном приликом постараћу се. да читаоце Српског Техничког Листа упознам детаљније са свима великим радовима, које је општина Београдска отпочела да извршује, и тада ћу проговорити опширније ио пројектима, по којима се има извести обезбеђење целокупне савске обале од железничког моста на Сави да Београдске тврђаве, као и о пројекту за грађење пристаништа. На овом месту само ћу у кратким потезима изложити начин, по коме се врши отпочето обезбеђење савске обале.

Пошто се багеровањем поред обале створи хоризонтална ножица просечне ширине 6 до'8 метара, извршује се до нивоа најмање воде (кота 67,00) набацај —трпанац од кречне стене. Просечна висина овог каменог насипа под водом износи 6 до 8 метара, према

дубини корита речног. Од коте 67,00 до

68,50 извршиће се камена наслага од еруп-.

тивне стене, која према води има нагиб 1:1,5 На коти 68,50 оставља се хоризонталан банак ширине 2,00 метра ради лакшег истоваривања и халаже при малом водостању. Ивица овога банка израђује се од тесаног камена. Од коте 68,50 до 75,00, а то је за 0,60 метара изнад највеће познате воде, обала ће бити обезбеђена калдрмом од 0,50 м. дебљине на подлози шљунка или отпадака камена (0,20 мет.). На исту висину (75,00) издиже се и насип поред обале, који ће за сада у круни имати ширину од 8.00 метара а доцније ће се при грађењу пристаништа проширити на 50 односно 80 метара, колико ће према пројекту бити потребно за спољна

мола изнад и испод улаза у пристаниште. На горњој ивици калдрме биће положене ивичне плоче од тесаног камена а на сваких 50 метара дужине долазе степенице такође од тесаног камена. положене на бетонској подлози. Степенице се продужују и у каменој наслази од коте 68,50 до 67.00. Иза ивичних плоча усађени су у бетонске темеље гвоз-

дени казуци за везивање бродова а испод плоча утврђене гвоздене куке. На образима степеница који су такође од тесаног камена налазе се алке за везивање чамаца. Од км. 04340 до 0+500 извршиће се за сада само један банак од трпанца до коте 63,50 пошто ће на томе месту. бити улазак у будуће пристаниште, које се према одобреним генералним пројектима има израдити у бари Венецији. |

Регулациона линија будућег кеја прилагођава се у главном данашњој обали, исправљајући местимично јаче неправилности обале. На првој деоници имамо свега три кривине са малим централним угловима и радијусима од 700, 1000 и 1200 метара. Од км. 14000 до 1--121 (крај прве деонице) обезбеђење заилази дубље у Саву, тако да од постојећих зграда до регулационе линије (ивице кеја) остаје улица од 20 метара

ширине. Заједно са овом деоницом обезбеђења дата је у израду и глава — излив главног

испуста у Саву. Фундирање бетонског темеља извршиће се на шиповима, пошто се претходно једним загатом темељ одвоји од Саве и вода исцрпе. Глава као и сам испуст-канал израђују се од бетона, само спољна облога према Сави биће израђења од тесаника. Канал се излива на коти 68,50, а једна гвоздена цев пречника 40 см. силази из саме главе испуста. за 0,90 м. испод најмање воде да би се нечестоћа изливала испод површине мале воде, кад испусл при сувишном опте-