Srpski tehnički list
па
или су у тарифним питањима јако ангажовани или су сасвим индиферентни. За нашу "је дирекцију главно, да се ти људи не. плаћају. Зато и није чудо што их има потпуно индиферентних А долазе и људи, која су ·_ или сасвим или врло мало посвећени у тарифским питањима. Е
Пред одбор се махом износе већ готове ствари, за које се иште само формална санкција, она могу бити или примљена или одбачена. Ако би се понекад нашао когод, који би био незадовољан таквим радом, њега би врло брзо удалили из одбора, и тај вије никад није ни ушао у тарифни одбор.
Међутим није била реткост, да се тарефни одбор не сазове по шест месеци па нити су чланови против тога протествовали, нити је дирекција тим нерадом била спречена ! То је могло доћи само услед непознавања посла или услед индиферентности. А и једно и друго је за осуду. —
По страним земљама тарифне комисије састављају људи дорасли томе положају, спремни и финансиски и народно економски; долазе људи, који своја економска и финансијско политичка начела друкчијг третирају. Код нас на против, чланове одбора бира „или сама дирекција или се избор врши у споразуму с њом али увек је прече политичко обележје изабраника или пр. јатељство, него ли праве квалификације кандидатове. Изабраници опет са своје стране, пошто раде за бабину душу већином сматрају то звање и рад у тарифском одбору као прост кулук. Зато и јесте рад у тарифном одбору махом рад последњег реда ! | ___Ми држимо, да данас тај начин рада, који је инаугурисан још 1884. године, кад су нам железнице предате саобраћају, не
одговара потребама наших саобраћајних при-
лика нити интересима земље, треба га променути и изменути.
На прво место, треба васпитати људе да буду у стању задовољити потребе модерног саобраћаја и руководити пословима с пуно знања и разумевања. То се код железничких чановника може постићи само темељним школовањем. | |
На железници треба завести утакмицу спреме знања вредноће и савесности, а људима који врше тешку железничку службу треба обезбедити и загарантовати опстанак.
Тргба створити поверење у спрему тих људи и у њима изазвати поуздање и частољубље а сасвим отстранити досадашњу тесногрудост и политичку нетрпљивост
Тарифе треба реформ“сати, користећи се искуством и студијама, које су прибавиле стране земље, и прилагодити их нашим зе-
маљским потребама. Тарифну политику треба
схватити као допуну државно-земаљске и финансијске политике. Треба саставити инструкције, у најширем смислу те речи, за сваки посао посебице.
У тарифни одбор треба бирати људе који су доиста својим знањем и спремом дорасли да воде тарифну политику, какву изискује потреба земље и саобраћаја.
За железнички подмладак па и за данашње чиновнике железничке тргба ство-
"рити стручну држазну школу, те да се не-
достатак у знању надокнади код старијих, а да и млађима даде здрава основа за будући рад.
Железничку струку треба преобразити!
А нас свију биће дужност да све то свесрдно потпомогнемо и да свакоме, који потпомогне напредак железничке струке одамо своју пошту без обзира на његово политичко обележје.
8.
ПРОЈЕНАТ ЗАНОНА
СУВОЗЕМНИМ ЈАВНИМ ПУТОВИМА.
Т' Опште одредбе. Члан 1.
Сувоземни јавни путови јесу они, који су намењени општем јавном саобраћају у земљи и који се граде и одржавају по прописима овога закона,
о Члан 2. Сувоземни јавни путови деле се на: окружне
првога и другога реда и општинске првога и другога реда. :
Окружни путови јесу они, који везују престоницу, окружне и друге важније градове међу собом и сасуседним државама, као и они који везују окружна и друга важнија места са оближњим железничким станицама.
Окружни путови другога реда јесу они,