Srpski tehnički list

! | " — 436—

За то је неопходна потреба, да се садањи заксн ојазним друмовима замени другим који ће потпуно одговарати садањим нашим приликама и који ће моћи ::

потребама, и за будуће да важи у тој мери, да се

по истоме могу постојели друмови свагда обдржавати у добром стању, а нови друмови да се могу као што треба и на време саграђивати.

Саопштио П.

НЧелезница кроз нланац Албула.

__ Мост овај удаљен је од друма око 800 м. и лежи на најужем месту клисуре Гапауавзет- ске која је читав сат дугачка пи у сасвим пустом пределу. Било је тешко доносити грађу те су стога морали најпре да. начине путове и, привремену пругу за саобраћај с локомотивом. Зато су била потребна четири ланчана моста преко Гап Јуавзег-а сваки по 15 м.распона, Како, је вода ужасно надирала, имали су мостови да “здрже знатне напоре, Грађа је довожена овом привременом пругом чак до самих стубова. Ту су биле удешене окретнице по којима су вагони дотеривани где је потреба, к једном другом или трећем стубу. Велика количина песка за зидање вађена је из оближње Морене (отпатци од глечера). Песак су спирали водом кроз „водоводне лимене цеви из Морена ка месту употребе. Тиме је песак добро изапран.

Највећи стуб је фундиран на стени,

Нарочито је било тешко разбијање фундамента за остале стубове у тој уској клисури и по стрмим падинама стенеи то с тога, што се пробијање могло вршити само ноћу да се неби сметало зидарском послу и преносу грађе. - :

Поред ових месних тешкоћа надође 1901. године велика вода због чега је рад морао бити готово обустављен. Од новембра 1901.до априла 1902. године била је таква зима, да се зато време морао прекинути рад сасвим,

При извршењу сводова на мосту преко Гапауазбег реке уведен је нов начин рада. За подупирање свода од 20 метара распона употребљене су скеле с моста преко бшћепћође!-а који је имао сводове од само 15 м. распона.

Овај је мост био од првог удаљен свега 300 метара.

То је предузимач постигао тиме, што је своди с једне и друге стране струбова тако далеко президао, док није преостало у средини само 15 м. распона. Тоје вршено помоћу четири велике дизаљке-Кгаћл с дугачком, ручицом (Ап5есег), које су биле горе спојене гвожђима облика |“ _| Ова су гвожђа доцније и узидана Она се ослањају на 1,50 м. изнад опораџа Свода на гвоздене греде облика | које су такође узидане. Пошто су сводови тако у равнотежи изведени од прилике на 6 метара изнад опораца поставили су скеле с оног другог моста на ручице дизаљке. Али су за сигурност сем тога подупрте косницима на греде, | облика.

(С друма види се само горњи део моста. А кад се мало скрене дуж реке Гапауаззет, гледаоцу се појави величанствен поглед на дело конструктера, које показује и уметност и творачку снагу.

Чудноват је изглед што се тиче размера стубова. Кад се погледа при дну виде се огромне зидине преко 10 м. јаке, тако да би човек помислио да су то куће без прозора. А кад се дигне поглед у вис онда ти џиновски стубови изгледају готово сувише витки. Дебљина свода у темену изгледа сувише незнатна. Па чак и 5 метара висок улаз у тунел изгледа као баџа на крову високе грађевине. —

К томе још придолази огромно стење и бесно пфнушава река Гапдуаззег. Олика јединствено величанствена и необичне лопоте. Земљиште описане деонице састављено је из Бинденског шкриљца па затим долази кречњак Лиас и Граувака.

Друга деоница РШваит-Вегећл почиње с најстрмијим нагибом пруге од 250 који је у дужим тунелима ублажен на 3090

ЕШаит лежи на висини 1083 метра а Вогецп на 1376 метара. Да се пруга спроведе на ту висину није било доста дужине те су се вештачки развијали за пуну дужину од 1200 метара.

Најзгодније место за то развијање било је земљиште изнад КЕШ5ит-а. Ту су трасирали завојницу с једним тунелом који је дугачак 736 метара. Па и ако је ово земљиште било најбоље за развијање ипак је извршење било веома тешко,

На овој сразмерно краткој деоници од 9300 метара има 2200 метара тунела и 8 мостова, од којих нарочито вреди споменути мост преко бесног и жуборног потока 5бШвег-а. Тај мост има свод од 26 метара распона. Доњи строј ове деонице коштао је 184 000 марака по километру или 226 320 динара.

Најзначајнији је део трасе на деоници Ветритп- А!рша-тунел код места Ртеда. Висинска разлика између станице Ветоћп 1376 метара и Ртеда 1792 метра износи 416 метара.

Да се пруга на ту висину испне с успоном од 359/ о, потребно је 12 километара дужине. А ваздушна линија износи само 6,5 километара, те је на тој деоници било потребно развијање трасе за 5500 мет. дужине. За то јебало проучено много решења, између ко · јих је извршено ово што ћемо описати. Непосредно изнад Ветећл-а лежи прва завојница и то двострука с туне