Srpski tehnički list

БРОЈ 17.

У Београду 27. Априла 1908. год.

Х1Х. ГОД

СРПОНИ

ТЕХНИЧКИ ЛИСТ

ОРГАН УДРУЖЕЊА СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА И АРХИТЕКТА.

ДРУМ ЧЕСТОБРОДИЧКИ.

Једна од наших најлепших и најзначајнијих тековина на пољу техничком јесте без сумње друм Честобродички који пролази кроз клисуру реке „Грзе“ па затим улазећи у долину реке Честобродице извија се по њеним стрменим падинама и по падинама неколиких потока до изласка на „Столице.

По топографском саставу терен је у сваком погледу изузетно тежак, повлачење једне рационалне трасе пута захтевало је много и исцрпних теренских студија и богато искуст.о на овоме пољу, како би се тако лепом готеже дело остварило са што мање материјалних жртава.

Ка првом делу, кроз клисуру реке Грзе, на дужину око три километра, требало је решити задатак да се траса повуче што економније кроз стеновито земљиште, тако да се што мање у ово задире а при томе да се што ређе додирује речно корито и на тај начин сведе на минимум сваки рад на утврђивању и осигуравању друмског трупа. |

На другом делу, на дужену од седам километара, ваљало је изврџ ити пењање скоро са дна реке Честобродице до на седло код „Столица“ и тиме савладати једну висинску разлику преко 100 метара, али тако "да друм не пређе нигде дозвољени максимални успон, да се минималне кривине примен ују само у крајњем случају и да се избегне ванредно неподесно ровито земљип.те.

У оба случаја задатак је решен веома срстно. Данас после 14 година, од како је довршен први део трасе, поред реке Грзе, може се поуздгно рећи да је посао вршен са потпуним разумевањем предмета.

__Сви усеци и сва осигурања у клисури одржали су се врло добро, а на делу у долини Честобродице, на падинама Живковог потока и осталих, очевидно је да је друм положен

на здраво земљиште, да усп. ни нису претерани и да се због тога саобраћај врши врло. лако.

И ако доцне, ми сматрамо за пријатну дужност да искажемо своје признање сви:а трудбеницима, који су допринели да се ово лепо дело изведе, јер ће оно у свако дсба моћи да послужи као пример вештине наших инжењера.

Али, која вајда што је траса правилно без грешке повучена, која вајда што је друм извршен по свима техничким правилима модерног инжењерства, кад је тај тако скупоцени објекат, одмах по довршењу, · тако рећи, напуштен да га зуб времена у најкраћем времену разори!

Саобраћај на овоме друму, који води из

Параћина у Зајечар, ванредно је жив. Смишљено повучена траса и добра израда пута, са којима је наступила потпуна безбедност, учинили су да се саобраћај врши и дању и ноћу тако рећи без прекида. ·

_ То јене сумњиво један одузрока што се тај друм по површини трошио и кварио и како је материјала за пошљунчавање било вазда у изобиљу, као што га и данас има у непосредној близини, сваки је веровао да ће упоредо са трошењем горњег слоја врло лако следовати и оправка његова и то са 'релативно веома мало трошка. |

Међутим, они наши надлежни, који су позвани да се вазда брину о безбедности и лакоћи саобрађаја, пошто су сретно извршили колаудацију последње партије новосагргђеног друма, са актима која су отишла у архиву, бацили су у заборав и честобродички друм, као да народ није за њ принео све оне жртве, које су за тај циљ тражене.

Следујући таковом примеру самостални окружни одбори нису мегли боље поступати, него су и они пустили да разорно дејство саобраћаја и времена учини своје, те да се