Srpski tehnički list
– 193 —
виђена у усеку. Имаће на томе делу неких радова за одводњавање и консолидовање (јаркови озидани у малтеру, мали потпорни зидови од 1.00 до 1.50 т. висине на подножју усека, а можда и нешто дренова за одводњавање да истим косинама); но ови радови нису од значаја и не излазе из обичне праксе,
На неким деловима који се укупно протежу на дужини од 3 Кт. од прилике, траса је положена на врло стрменим странама; но с обзиром на изврсан материјал који ће се добити из усека, и на солидну подлогу, којом се располаже, врпо је лако постројити, са умереним трошковима, сигурну и потпуно постојану пругу. | Мере предвиђене ју пројекту која су израдили српски инжењери, не дају експертима никаквог повода за какву битну примедбу; но ипак сматрају да ће бити потребно постројити на подножју одсечених косина заштитне зидове против падања блокова на пругу; шта ће бити потребно у томе погледу, те да се жељени резултат. постигне, лако је погодити и то неће много коштати.
Објекти за протицање воде нису од велкке важвости. Њихово постројење није скопчано са тешк Ћама: темељи моћи ће се положити у плићој дубини а ломљеног камена за зидање наћи ће се тако рећи на самом месту. Само песка нема, чо овај ће се моћи добити у изврсној каквоћи млевењем (најбоље маљем за раздробљавање) кречњака из тога предела
Што се тиче отвора предвиђених за објекте, експертима је тешко дати о томе мотивисано мишљење; да би то могло учинити, морали би познавати кишни режим, чиме пак не располажу; стога се они ограничавају на примегбу: да отвори оних објеката, који примају воду са стеновитог и оголићеног терена, морају бити обилато прорачунати у поглед; величине отвора, и да повећање отвора неће знатно повисити трошкове за израду објеката, потпуно оправдане већом сигурношћу која ће се на тај начин постићи. |
Прелаз преко вододелнице „Обрадсва столица“ једини је део трасе заиста тежак и скупоцен.
Пројекат израђен од стране господе српских инжењера предвиђа за тај прелаз извршење тунела од 1960 метара дужине.
Експерти сматрају, да се тај тунел не може избећи, да се не може скратити, и најзад. ма како важан и ма како скуп да изгледа, овај објекат није такве природе да би могао оправдати напуштање ове трасе,
Из података прибраних на лицу места, у току обилажења, као и оних, који су експертима саопштеви од стране господе српских геолога, одређених да их прате, сљедује: да ће се тунел морати пробити на нешто више од половине своје дужине у чврстом кречњаку, а на осталом делу у дрвеном пешчару.
Вртаче које постоје на странама вододелнице, и које су, како нам се чини, задавале бригу пређашњој комисији, нису умакле пажњи експерата; објашњење тих препона не спада у њихову надлежност, но њима
се чини, да те вртаче, вероватно, неће чинити особите тешкоће при извршењу тунела.
Недостатак икаквих сондажа, што је веома за жаљење, не дозвољава изношење сасвим поузданог мишлења о тешкоћама тога тунела но изгледа, да те тешкоће неће бити врло озбиљне, и може се јако слутити да се џри извршењу неће наићи на изненађења Биће потребно по свој прилици, тунел обложити зидом на целој дужини (бар се треба ставити на ту поставку при "његовом прорачуну). Чини нам се да неће бити потребно градити подножни свод. сем можда на делу распаднутог црвеног пешчара.
Типови за обложни зид, који треба предвзадети, сви су:
1). За део пробијен у кречњаку или у чврстом црвеном пешчару, тип на листу Ме Х 2). За деловг у трошном црвеном пешчару, тип
9 на листу ~ са подножним сводом.
То су типови за општу примену; по себи се разуме, ла их треба појачити, ако се у току извршења на извесним деловима. наиђе на притиске, сувише велике за дебљине зида који ти типови предвиђају.
Нормално извршење тунела од оваквог значаја. захтеваће од прилике 21/, године;ако би овај рок, с обзиром на пуштање у саобраћај ове пруге, изгледао претеран могао би се вероватно свести на 2 године, ако се нападни поткоп без одпагања узме у израду (што би у осталом имало ту драгоцену корист, да нам покаже природе и тешкоће терена) и одредивши пристојну награду предузимачу за сваки дан ранијег довршења. На сваки начин треба предвидети у Условнику казну за случај прекорачење рока.
Односно вентилације експерти мисле, да нема места каквој озбиљној бојазни. Висинска разлика између улаза и излаза тунелског, комбинована са разликом температуре, која је осигурана оријентацијом тога тунела од севера на југ, произвешће довесљну промају за одношење дима и шкодљивих гасова.
Друге варијанте које Експерти су поставили себи питање, би се могле узети да ли су штудиране све могуће ва-
у озбир. ријанте, које би везивале (в. Петку са Сувајом, и да ли би било могуће наћи трасу која би имала добре стране трасе преко Обрадове столице но без великог гунела.
Штудија, коју су предузели, како на карти тако и на лицу места, побудила их ја да напусте такву наду. Упоређење разних Горе је речено, де је траса преко Ве-
траса. шала практички неостварљива; експер: ти Ке дакле упоређивати само трасе клисуром Грзе и косинама Честобродице (траса на карти црно пиитнннннене обежена), и трасу преко Обрадове столице (црвена =—_- — · — траса).