Srpski tehnički list

, — 194 —

Експерти ће одмах приметити, да им се чини. из докумената стављених на расположење као и добивених обавештења, да су обе трасе истога значаја у погледу подмирења потреба између крајњих тачака варијаната. Обе су трасе такође врло приближне у погледу дужина кривина и нагиба. О погледом на ово последње, била би превага на траси преко Обрадове столице: она је нешто краћа и њена највиша тачка лежи за 10 метара ниже од оне на другој траси.

(ве се дакле своди на питање трошкова око грађења и на питање рока за извршење.

Што се тиче трошкова, експерти су се ослањали на углед

на генерални предрачун, који су им

државни инжињери. [10 добивеним обавештењима тро-

дали

шкови би износили:

1). За црну зинннннлњ= Ттрасу, не подразумевајући радове за консолидовање обурваних места на 3140000 д.

2). За црвену == - == - === трасу на.. 3850000 »

Експерти су испитали јединичне цене тих предрачуна, и чине им се обилпате; нарочито оне за тунел од 1960 метара испод Обрадове столице: учиниле су им се ча. и претеране. Они мисле, да тај тунел нетреба да кошта више од 1000 динара по метру; но како је исти у предрачуну од 3850000 дин. стављен са сумом од 2273000 дин. то излази. стаје 1160 дин. Може се дакле очекивати, при довољној утакмици између предузимача, само на томе раду уштеда од 300 000 динара. Експерти неће ту вероватну уштеду нарочито да истичу; они претпостављају, да ће се она поништити радовима за консолидовање пруге између км: 23 + 00) и 23 + 309 радовима за обезбеђење пруге против падања блокова малим повећавањем отвора на објекатима за протицање воде, и најзад, разним непредвиђеним издацима.

М оке се дакле очекивати уштела од 700000 ди:

да један метар тунела

нара у корист у рачун радови за консолидовање пруге долином Грзе које би требало извршити; но експерти цене, да ће радови на осигурању косина насипа и усека, који ни: су предвиђени, а међу тим су неопходно потребни, и они 33 консолидовање пресечених обронака —— изазва-

5 6 неннвиннивичнаниннини трасе ако се не узму

ти издатак од једног милиона најмање, а који може

достићи и 2 мипиона цинара.

Ако се води рачун о тим свакојако на траси преко

неопходно потребним радовима, надмоћност је Обрадове столице: уштеда у њену корист има се оценити најмање на 300000 динара, а може вероватно достићи и један милион.

Експерти су већ напоменули и овде то понављају са нагласком: да би одржавање колосека на косини Честобродице условљавало пажљив надзор и да би било врло скупо; они напомињу, да би небрежљивост при томе одржавању могла имати "врло кобних последица. |

Ништа сличног нема се очекивати на траси преко Обрадове столице. Колосек на тој траси, добро

положен на здравој подлози, биће потпуно стабилан, У томе погледу надмоћност ове трасе неоспорна је, и за ону другу поражавајућа.

Ако се сада посматра питање о року за довршење, онда је траса кроз дефиле приликама, но ове нису од тако пресудног значаја.

Што се пак тиче почетка радова обе се трасе наламе у истоме стању, пошто је са пргдузимачем Ши: фером раскинут уговор. . УГ

Експерти цене, да треба предвидети рок од 21/, године за довршење великог тунела на траси преко (ООбрадове столице (под поставксм наравно да се ради дању и ноћу и без прекида, што је то обичај код тунела).

Експерти мисле, би се имали извршити на траси у дефиле-у Грзе и Честобродице, и на врло важне радове за консолидовање на истој траси, рок за довршење железничког трупа, од 2 године, има се сматрати као минимум.

Грзе у позољнијим

као

да, с обзиром на тунеле који

Према томе усвајањем трасе кроз дефиле Грзе и Честобродице, би зе добити највише шзст месеци у погледу предавања пруге у експлоатацију.

могло Да ли је таква добит би се тиме усвајање ове трасе могло правдатир

Експерти мисле да није,

довољча да

Закључак: шљеља су, да Обрадове столице, и да је то најбоље решење за спајање (Св. Џетке са Сувајом. |

Они сматрају да се највећи успони од 28'% , и кривина од 80 шт. могу у сваи да за то има оправдања у

Према свему, потписани експерти, ми-

треба дати превагу варијанти пргко

најмањи полупречници ком случају применити, теренским тешкоћама Они немају ништа ;а ралне трасе, предложене од стране српских државних

примете у погледу гене-

инжињера.

Та траса полази са станица Св. Петка, на Ки. 184220, на коти 259.50 т,

Пошто се развије на левој косини Грзе, прелази споредну вододелницу Клачевице, за тим се пружа даље по јужној косини Моког врха до возоделнице „Обрадова столица,“ где достиже највишу тачку у тунелу, на коти 554,44 пл.

Излазећи из тунела, траса се развија долином В. Суваје и завршује се Кт. 39 + 184 (Ккт. 39 + 529 црне трасе), пред Кривим Виром.

На делу трасе, измећу Ов. Петке и улаза у тунел „Обрадова столица“, највећи су успони 289/, најмањи полупречници кривина 80 '». На томе делу построиће са три станице; постаје или мимоилизнице:

1) Постаја „Клачевица“ између Кт. 23 + 400 и 23 - 720, на коти 386,73

2) Водостаница „јЈаворац“ и 26 + 760, на коти 455,84 пп.

3) Мимоилазници »Обрадова столица“ ја. 32 + 250 и 31 + 60), на коти 553,04 т.

између Кт. 26 500

између