Srpski tehnički list

— 198 —

Опити са солима које привлаче влагу.

Сем поливања потролеумом натапања тером или Веструнитом предложене су и друге методе за сузбијање прашине,

У Карлсбаду су чинили покушаје с калцијум клоридом који се добија као споредан продукат при производњи апкалија (амонијака, соде) Пошто је у всди растворан може се лако њиме поливати памоћу обичнвих копа за поливање улица.

Веле да сеза време сезоне поливање врши свега четири пута и да за та сва четири пута стаје поливање квадратног метра друмске површине само 0,035 марака — око 4 паре.

Овај је раствор такав, да јако везује влагу, да нема у себи чврстих нити масних састојака (тера) без мириса је и због свега тога не квари тоалете нити шкоди премазама којима су кола лакована. Баварски аутомобилски клуб је једном прили„хектометарске утакмице“ уз припомоћ друштва за сузбијање прашине с успехом извршио поливање једне деонице пута у Егозјепледе" — парку 6 км. дужине — с једним новим среством за сузбијајање прашине које 'је по проналазачу свом названо: „Епзбол #64 То је цеђ од хлормагнезијума, која сао

ком

споредан продукат преостаје приликом фабрикације штасфурдских калијавих соли. Свега су извршили два поливања 6. јуна 1907.

године и то на ширину друма 5 метара и за то је

употребљено 5 600 килограма тог „Рустомита“. Саобраћај друмом није се прекидао ни за тренутак. Друм је пре тога био у добром стању па је и посла поливања задржао свој леп изглед само што је била боја мало жућкаста. Није се осећао никакав задах, који се код „Веструмита“ осећа. При брзинским пробама 8 јуна показало се да доиста на поливеној деоници није било ни мало прашине, То се „из фотографије, на којима се ван поливене деонице иза сваког аутомобила види сив облак прашине, на мету приспевају сви без тога облака јер је мета на поливеној деоници.

јасно може видети док За тркачке утакмице извршено је поливањ= 30 000

квадратних метара. И трошкови су износили по дратном метру око 1,7 фенига т. ј.

кзаоко две паре.

Ти ће трошкови бити мињи кад се буде купсзао Рустомит у великим количинама како би се рентирала.

железница и употреба нарочитих вагона: с котлазима

те да се уштеди на траспорту празних судова 7 којима се доноси у малим количинама. У варошима где постоји водовод нема никаквих трошкова око транспорта воде с којом се Рустомит меша. Изгледа да

ће се коштење поливање једног квадратног метра друма Рустомитсм моћи свести на један пфениг, тако да ће то бити јефтиније но поливање с „Веструм«том.“

Ј

(наставиће се)

ИЗВЕШТАЈ

управног одбора Удружења Срп. Инжењера и архитекта о раду Удружења у 1907/1908. години — поднесен Х1Х главном скупу Удружења на дан !. јуна 1908. године.

Управни одбор изабран на ХУШ глазном скупу одмах чим је примио дужност конституисао с: овако; за благајника изабран је г. Душан Божић а за пословођу г. Милоје Јозановић. На скупу изабрани члан управног одбора г. В. Н. Вуловић није се хтео примити ове дужности, те је место г. Вуловића на првом месном скупу изабран г. Драг. Маслаћ, а управни одбор изабрго га је и за књижничара. Крајем месеца марта ', Јовановић је поднео оставку на дужност по-

словође, та је на његово место изабран члан управног одбора г. Драг. Мирковић. Других промена није било,

По прописима чл. 46 Устава Удружења управни је одбор изабрао у ужи редакциони одбор Срп. Техничког Листа: председника г, Н. Манојлозића с тим, да потписује ли:т као власник, подпредседника г. К. Савића, га уредчика г. Ј. Т. Стефановића, чланове управног одбора г. г. Драг. Мирковића за одговорног уре-

дника и П. А, Димића и Душана Божића." Управни одбор састојао се према потреби у сед-

нице, у којима је решавао текућа послозе. Редакциони одбор састејаз се у седнице редовно сваке седмице.

| Ради важнијих

послова сазивани су месни скупови, који су били врло слабо посећени; изузетак чини само скуп сазван приликом Честобродичког питања

је било присутно

када. 50 чланова (на дан 27 дец. !907), а на продужењу тога скупа на дан 30 дец. 1927, је присутан 41 члан, јер је тада иктересовање било толико, да су долазили на скуп чак и чланови унутрашњости,

био из

У Удружењу је ове године дрљао два предавања. члан Удружења инжењер г. Сава М. Радојковић о најновијим резултатима из области Више Геодезије,

Сем тога био се пријавио за предавање и г. јован јЈирачек инжењер о железници Дунав Јадранско: море, али се то предавање морало одложити због н=. предвиђених прилика, „међутим је г. Јирачек променио своју намеру и држао предавање на другоме месту.

Што није било више предавања тумачимо тиме, што сада излази лист сваке недеље а има и стручни додатак, те се све саопштава у листу,

Веза са другим удружењима нисмо имали. ни ове;