Srpski tehnički list

БРОЈ 22.

У Београду 1. Јуна 1908. год.

ес

ГОД. Х1ТХ.

СРПСНИ

ТЕХНИЧЋИ ЛИб]

ОРГАН УДРУЖЕЊА

СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА И АРХИТЕКТА.

ЈЕ још једка реч о траси пруге Харћин Зајечар преко Обрадове Столице Г

Тунел под Обрадовом Столицом изнео је према мојој, у г. 1905-тој предложеној, траси 1620 м. дужине; но сада је линија измењена тако, да тунел износи за 300 м. више, т.ј] неких 1920 м. Ова измена учињена је у тој цељи, да се на Вел. Сувају изађе што ниже изнад реке, чиме се постиже знатна уштеда на једно 3.5 км дужине на земљаним и вештачким радовима, идући низ Вел. Сувају. Ову измену нагласио сам већ у моме извештају дирекцији од 16 јануара 1906 год. иу моме чланку „још једна речу дванајестом часуги т.д. у Листа од 20. марта 1907 год.

Ну, овом изменом трасе не само, што се тунел знатно продужио по ово продужење све пада у дрвени пешчар; мораће се дакле на том месту тунел озидади, што исти опет знатно лоскулљава.

Ну ако се осовина тунела скрене при излазу још мало на исток, (неких 100 до 1-0 м.), задржавајући при улазу, у „Свињарском“ потоку, садашњи положај код км. 29 + 550: пашће излаз из тунела на Вел. Суваји у једну дубоку јаругу, која скоро паралелно са осовином тунела иде. Тиме би се не само скратио тунел за неких 100 до 105 м. но би се скратио знатно и тунел у ирвеном петчару, јер у том правцу држи кречњак ближе до Сувоје (на северо исток), уштедило би се дакле најмање за 200 м. озиђивања тунела, које обе уштеде у најмању руку могу изнети 120000 до 130 о0оо динара, неузимајући у обзир ни ту важну околност, што ће се тунел за 100 м. краћи моћи и за 2--) месеца раније свршити. И то није на одмет п»и толиком задоцњењу на овоме послу.

Овим скретањем осовине тунела смањи-

12 бр. Српског Техничког |

ће се уједно и кривина при улазу у тунел, ипри излазу на Вел. Сувају (на км. ;0+800) не мора да се пређе Вел. Суваја двапут, нити да се додирне брег на њеној десној обали, — који је изречно жлизави црвени пешчар, — но биће довољна једна мала корекција Вел Суваје, и линија ће остати све на левој обали, разуме се тако исто ниско, ако не иниже, као при садашњем пројекту. Ту би се у 'птедела опет 2 моста на Вел. Суваји, т ј. најмање 15 000 дин, свега би се

уштедело дакле на 120 000 да 140 000 дин.

Да ово саопштим јавности, побудила ме је та околност, што изгледа, да се хоће на сваки начин да представи моја траса преко „Обрадове Столице“ жао најскупља и да се за исту истера бар она, и сувише лретерана и ничим неоправдана цена од 2,780 000 дин,

| коју је била за исту трасу израчунала април-

ска комисија г. 1906-те, као што је то саопштено у „Срп, Техничком Листу“ бр. 19. од 11. маја о.г. на стр. 176, у којсм је извештају цена тунела 1620 м. дугачког на мојој траси под Обрадовом (Столицом стављена сумом од 1,385.000 дин, т. ј по 877 динара од метра; била је дакле намерно и навлаш у некорист „моје трасе за неких 93%, повећана.

Зато сам сматрао за своју дужност, да обратим пажњу надлежних и јавности техничке на ову ствар, да се тамо неби бацио у ветар толики новац узалуд, и да би се довршење исте пруге ускорило,

у Смедереву,

18. маја 1908 год. Јован Јирачек з. с. шеф-инжењер окруж. одбора у Смедереру.

анти т пзливиљиии и оришнији -анаежс-