Srpski tehnički list

БРОЈ. 46.

У Београду 16 Новембра 1908. год.

ГОД. Х1х.

СРПОНИ

ТЕХНИЧКИ ЛИСТ

ОРГАН УДРУЖЕЊА СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА И АРХИТЕКТА.

Аутомобипски возови и

народна одбрана.

Технички Лист је у своје време изнео био једну врло корисну мисао, која би, да је у дело приведена, донела данас користи не само појединим пределима, већ и целој земљи. Нарочито данас, у ово бурно доба, у доба неизвесности, када нас у сваком тренутку може напасти аустријска војска. Ми смо, на име, говорили и предлагали, да се у пожаревачком и подринском округу не граде железнице, већ да се за време, све док се Не изазове живљи саобраћај, уведу у употребу аутомобилски возови за путнички и теретни саобраћај. Те смо возове могли увести и на друму од (Сталаћа до Ужица и од Параћина до Зајечара, све док се желез: ница не сагради, и они би знатно олакшали и само грађење железница, ако не би Владу и Народно Преставништво одлучили : да место железнице уског колосека сагради нормалну. Јер би резултати експлоатације аутомобилских возова убрзо показали привредну и извозну моћ предела; много брже но сама железница својим гломазнијим администраТивним апаратом и својим компликованијим процедурама око експедиције.

А колико би ти возови допринели бржој мобилизацији војске и лакшем профијантирању и бржем преносу оружја и муниције, то ће моћи оценити наш генералштаб, коме је Технички Лист у своје време ставио на срце студију о том новом саобраћајном среству, које не пита за брда и долине, већ преноси товаре како немци веле: Фшћ Раск ила. Рапп

Почетком ове године видели смо истина да по Београду тутње два три пробна војничка аутомобила, али смо у исти мах видели, да је, како ми схватамо, такво решење погрешно. Појединачни аутомобили имају сразмерно малу товарну моћ а несразмерно скупо стају, да би се у маси могли набавити: док су аутомобилски возови за транспорт далеко способнији и подеснији и релативно јефтини. Док један аутомобил од 60—70 коњских снага кошта до 30-40 хиљада динара, дотле три воза система Кепага, како их израђује фирма Зигсоћ 4 Сотр. у Паризу, КОштају близу 200000 динара.

Па како данас време кад је питање за Србију : бити или не бити, данас велимо, не би требало питати шта кошта прибор, који ће нашој војсци омогућити већу покретљивост, сигурну исхрану и довоз муниције на бојно поље; ми мислимо, да би се за два три милијуна динара могло набавити тих друмских возова толико, колико је најпотребније према величини наше војне снаге и формацији војске као и према плану мобилизације. Наше није да се упуштамо у појединости, не само зато-што овде томе није место, већ и зато, што нисмо посвећени нити мо. жемо бити посвећени у детаље плана мобилизације и снабдевања војске, То је у свима војскама тајна, коју знају само неколики чланови главног генералштаба. Зато се. ми овде и ограничавамо на то, да позване опоменемо на оно што смо све навели у своје време у корист тих друмских восова, и да на тај начин и од своје стране допринесемо решењу данашњег главног питања о народној одбрани.

__Ми и овај пут стављамо на душу нашем генералштабу да у интересу народне одбране