Srpski tehnički list
сва и || —
послу, који надзиравају. Њихова улога своди се овде само на пандурисање и шпионисање радника, акорданата и предузимача и сплеткарење пред надзорним органима секције,
Јасно је да такви надзорници стварају само забуну и пометњу а корист је од њих слаба но најчешће и никаква, Гледајући те ниже органе надзора које понекад без броја натрпају у секцију јавља се мисао да грађење железница нема друге цељи већ да послужи као дом милосрђа у коме се даје уточиште и ухлебија маси, која није у стању да истинским трудом сама заслужи једно и друго.
Исто тако и избор акорданата за предузимача је тамо прва брига и радови се тамо дају само таквим акордантима који су се и раније занимали тим истим послом, било самостално било као радници, мајстори, надзорници и т. п. Овде се и акорданти примају само према њиховој политичкој боји и у већини случајева немају ни појма о радовима, које предузимају. Да од таквог поретка мора трпити у првоме раду само грађење, за њим предузимач, па и сам акордант јасно је и очевидно, но то ипак не смета да предузимачи на општу штету продужују ту жалосну и рђаву практику,
Тамо надзорни органи секције весело се предају послу грађења железнице, и служећи само њему, они знају да најбоље служе и државним интересима, на које они даље и не морају да мисле.
Сви сатрудници на једноме послу нису само „колеге“ но верни и искрени другови и присни пријатељи: то су чланови једне заједнице, чији су интереси истоветни. Тамо шеф секције сматра за своју дужност, да заштићује своје подчињене пред Управом, да им помаже саветом и добрим примером а остали надзорни органи опет своју пажњу и старање посвећују циљу, да не доведу у неприлику свога шефа, а знају да ће им то једино испасти за руком ако учине да посао на секцији иде што боље. И за цело тамо не обраћају пажње ни на глад, ни на паклену врућину, "ни на студену зиму. већ неуморно раде сви у секцији и напрежу до крајњих граница своје физичке и умствене силе.
Овде на против односи међу шефом секције и осталим органима престављају сушту супротност горе описаним а да при таким односима не може бити сложног рада у секцији, а без тога ни жељеног успеха, не треба ни доказивати. Не треба се варати тиме да сама строгост шефа може заменити и добру |
вољу, ревност и интересовање осталих орга на у секцији. На против, ако је та строгост претерана, пристрасна и неумесна, једном речи ако је она зла она може само убити код млађих вољу ревност и интересовање за рад а тиме повредити и интерес грађења железница, Да завршим овде своје примедбе о приликама при грађењу железница у Србији. На завршетку да искажем своју искрену и топлу жељу да се нађу људи који би потражили и нашли срества да дело грађења железница подигну на достојну висину и да Српску Државу избаве од излишног расхода при грађењу железница.
Својим сатрудницима по секцијама жеЛим, да се ослободе од ненужне гордости и да засукавши високо рукаве продуже тежак но благословени рад на њиви културнога развитка драге им домовине.
У њиховим рукама је једно од најјачих срестава: знање и умење градити железнице које су најбољи преносилац културе.
АДА. Е.
Инжењери у војсци
Приликом последњег сазива резерве имали смо прилике да уочимо једну недоследност у војном распореду. Сматрамо за своју дужност, да обратимо пажњу надлежнима на рационалнију употребу снаге с којом земља располаже.
Један инжињер, професор универзитета, одређен је за комесара при једној команди. Вероватно
да ово није усамљен случај. То је положај, како многи веле, завидан, али за инжињера није ни мало подесан. Јер и ако:је администрација врло важна грана војске, ипак она не треба да буде поверена људима, који у том погледу нису ни мало вични. Комесарска места могу врло добро попунити људи чисто рачунске струке или трговци, а инжењерима је место у другој струци.
Кад се има на уму општа спрема наших инжењера, намеће се питање“: зар не би боље било да свршеног инжењера обучемо у мундири поставимо на место које му приличи и где ће донети велике користи војсци» Заиста много боље но да га постављамо за комесара ма које команде, где ће на место да гради мостове, друмове, утврђења и тд где ће на место свега тога велимо имати да се брине 0 томе: колико је хлебова донесено и колико кила меса. Па не само то, већ је врло лако могућно да тај необични посао техничар врши сасвим погрешно без разумевања, без довољно љубави према послу.