Srpski tehnički list

- 111 —

и добрв, оријентисати, математичари ваља и сами да проуче дела о сластичности и јачини материјала хидраулици, гвозденим и каменим конструкцијама, махинама и т. д. Тиме се значај и задатак математике никако неће смањити. Године 1895. Управа немачког инжењерског удружења по моме предлогу усвојила је ову резолуцију: „Задатак универзи„тета није само то, да инжењеру да потпуно нау„чно образовање;они треба да их упуте и науче, ка„ко ће се моћи упуштати и у дубље студије, ако „за то осете потребу.“

Често се каже, да је широко математичко знање потребно, да би се могла разумети теоријска

механика; али је ово гледиште нетачно. Ја сам слушао предавања двојице од главних бранилаца учења теоријске механике и то: Зсћтбојег-а у Минхену и Зјађи-а у Берлину и могу потврдити, пошто сам пажљиво прегледао своје белешке са тих предавања, да супрви основи диференцијалног и интегралног рачуна довољни па да се та предавања могу разумети.

Напори, да се учење и предавање математике метне на прво место т.ј, да му се одреде праве границе не датира се од јуче, али се до сада имало мало успеха само због надмоћности математичара у настави. Удружење немачких инжењера бави се и сад овом идејом

На састанку у Ашх ја СћареПе 1895 године удружење инжењера донело је одлуку о отварању лабораторија, а поред тога и извесне одлуке о техничкој настави. МИ ми смо истакли напред, да универзитети треба да створе могућности и за дубља — детаљнија проучавања онима који то желе,

(свршиће се)

Мост преко Еаст реке за Блаквен острово у Њу-Јорку.

Овај мост који се од подужег времена гради биће после неколико месеци готов. Попречни пресек овог моста — а нарочито доњег појаса носача — веома је сличан са пресеком моста код Кебеко, који се као што је познато срушио, те је стога у јавности много претресано о стабилности овог новог моста, сумњајући да се исто не догоди као код пом. моста у Кебеку.

Услед те сумње, одређена су два инжењера — признатих стручњака — и тог. г. В. Х. Пур. и Х. В. Ходге да пројекат и извршење тачно пре гледају, испитају, па по том независно један од другог да поднесу своје оцене и мишљења.

Према њиховим извештајима од 7 новембра пр г. — која се у свему слажу — они су једноглас-

сно дали своје стручно мишљење, да се мост само у том случају може сматрати као сигуран, ако се ограничи, како мртва тежина тако и покретно оптерећење. при чему се може допустити саобраћајни терет од 4500 кг. на м. дужине главног носача, ако се са 1500 кг./м. умањи од мртвог терета.

Горњи део моста имао би да служи за два железничка колосека, али године 1904 додата су још 2 колосека, без довољног појачања попречног пресека носача, тако да би оптерећење при највећем саобраћајном терету, за 20 до 33 па исвих 47 кгт прешло.

Како се горња пруга неће употребљавати за дуги низ година, или можда само један колосек, то да би се одржало оптерећење у даним границама учињен је следећи предлог; [. Да се носачи унутрашњих железничких колосека уклоне. 2) Кола са електричном вучом, морају одржавати у саобраћају међусобно одстојање, а најмање на одстојању сопствене. дужине. 3). Саобраћај на мосту моћиће се само тако дозволити ако се буде тачно придржавао горњи услов. 4) Ако се доцније буде увеличао саобраћајни терет, то ће се морати сразмерно умањити и мртви терет, тако да се дозвољено оптерећење моста никако не прекорачи.

При новом прорачунању главних носача узето је као довољно 245 кг./км. за колски пут и пешачке стазе. Најтежи електрични трамваји рачунати су по 2'70 кг. на 1 м. колосека, а железнички возови просечно са 2700 кг.

Услед ових измена неће бити задоцњења односно отварања саобраћаја.

Према овим подацима може се тврдити: да је предупређена велика несрећа, јер да се није био срушио мост код Кебека, ко зна како би и овај нови мост прошао.

О овим подацима и мишљењима г. г. Пура и Ходгеа, изашло је саопштење и у „Инжењер. новостима“ од 12 новембра п. г.

Истина је цео поступак при првом конструјисању оштро осуђен, са питањем: Како се смело претпоставити да један мост од 52 т/м мртвог терета може носити 6 т.јм. саобраћајног терета, са оптерећењем од 1400 кг. ксм а без призрења на снег и притисак ветра.

Нарочито се истиче и та околност, што се тек ондак приступило реконструкцији, пошто се прво јавност за то заузела.

Најзад и при свим предохранама према стручним мишљењима, опет је сигурност моста још у сумњи, те ће се морати' чешће вршити опити, па према резултатима даље мере предузимати.

Ц. Б. В. М. П.