Srpski tehnički list

— 195 —

врста сликарства. Професор Вићтапп у своме делу овако вели о фреско-сликарству ::)

„Под фреско сликарством као што је познато, подразумевамо рад са бојама на свежем, још влажном малтеру. На тај начин, код овог сликања, бивају боје до извесне дубине у малтер упијене и везују се са њиме кад овај отврдне. При грађењу · основе поступа модерна техника овако: Зид бива претходно грубим малтером омалтерисан (набацано) Кад овај буде сув, тада бива изгребан да би следећи малтер боље ватао. Затим бива овлажен па омалтерисан са малтером, чији је песак нешто финији но код предходног слоја и то у дебљини 2см. ИМ овај се слој остави да се осуши и са њиме поступа исто као са првим, да би преко . њега дошао трећи слој финог малтера дебљине 1 см. који је управо и основа за сликање. Овај последњи слој малтера бива изјутра онога дана омалтерисан, када сликар свој рад отпочиње; јер овај слој малтера прима само онда боју, док је још влажан, и упија се; ако боје на сувом месту дођу оне се не држе и љуште се брзо. С тога сликар и допушта омалтерисати свакога дана само онолику површину колику он може тога дана и сликати; оно пак што не покрије сликом, то сече он оштрим ножем, под тупим углом и скида доле, и то по контури готовог насликаног дела, и на овом месту наставља следећег дана рад, пажљиво малтеришући. |

(С тога сликар мора пазити да заврши свој цртеж, по могућству до одређене контуре, на пример на границама тела и драперија, код фигуралних престава, али свакако на таком месту, где се друга боја наставља; јер је веома тешко, идућег дана погодити тон исте боје, пошто се боје, кад се осуше веома промену, те би се усљед тога видело настављено место, што би веома рђаво изгледало. Ови услови су у молерној техници фреско-сликарства, веома незгодни што уметнику ограничавају слободу.“

Код Античког фреско-сликарства није био овакав случај, јер су они градили ову основу у много дебљем слоју, који се услед тога спорије сушио, те тиме самом сликару допуштао и већу слободу. У Помпеји, дебљина ове основе износи 7—8 см. дакле 2", пута јача но код модерне технике.

Сликање масним бојама, јесте један од најпопуларнијих и најпознатијих метода. И ако је сам начин сликања лак и прост, ипак

2) Ви тапп, Гле Агсћнеиг дЧез К/јазузсћеп _ Абегиив

ипа дег Кепајззапсе. Ш.

овај начин има и својих мана, које веома утичу на саму употребу ове технике. Масне боје утицајем времена потавне а и креч зида утиче на њих. На влажном зиду не могу да се одрже већ се брзо ољуште. Поред свих мана ове врсте боја, ипак се оне могу згод. но употребити, па чак се и препоручују свуда тамо, где се нешто треба брзо да изради и сигурним ефектима, Масне се боје не могу директно на малтер зида употребити, јер поре зида брзо зетине упију те боја изгуби од своје сјајности и лако се отире. С тога је потребно пре употребе масних боја зид претходно превући нарочитом превлаком, која има задатак да ово упијање зе,ина спречи. Превлака се ова гради обично од брашна од креде или гипса са туткалисаном водом или фирнисом и т. д. Пошто се ова превлака потпуно осуши тек се онда сме почети са сликањем. На влажним зидовима или на новим зидовима, несме се ова врста живописа употребити. Код нових грађевина, несме се предузети сликање до год зидови не буду потпуно суви, што и код најповољнијих случајева несме бити пре годину дана. (наставиће се)

Бранко Таназевић архитект.

Инжењерска студија као припрема за вишу управу, (Од професора Ега2-опапо ћепригд-а). (наставак)

Па какве услове поставља закон за поменута звања > Чиме се стиче способност за управљање народом од 60 милиона у Не мачкојг Тиме што се човек упише за шест семестара на правни факултет и што се на крају тог времена положи први правнички испит, испит који је услов да неко постане судија.

Једном ће доћи време, када се више неће моћи разумети ово чудо о оспособљавању чиновника у Немачкој. Закон који је постао у двадесетом веку, вели: да је за многоструке и особите задаће више управе најподеснија студија за струку судија и адвоката. Даље вели, да ни један други академски образован човек, ма на којој грани науке радио и учио, не може бити припуштен у хијерархију више управе!