Srpski tehnički list

БРОЈ 25. У Београду

недеља 21. Јуна

1909. год.

ОРГАН УДРУЖЕЊА СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА И АРХИТЕКТА

САДРЖАЈ: Декоративно сликарство наших црквених грађевина. од Б. Таназевића – (свршетак) стр. 201 — Инжењерске студије и припрема за вишу управу (наставакјод Ј. стр; 208 — Отварање саобраћаја на прузи Сталаћ—Крушевац од Д. Б. стр, 205 — Наши друмови и аутомобилски сапбранај. од Ј. стр. 207 — Књижевност стр. 207 Белешке; Највиши димњак у Америци код Гритфанса стр. 208 — Нова друмска облога стр. 208 Вести

стр. 208 Благајникова пошта стр. 208 –

Декоративно сликарство наших црквених грађевина.

(свршетак)

Као што се види, ова врста сликарских техника захтева велику предострожност и с тога архитект ово мора имати у виду приликом самог пројекта грађевине. Он мора употребити сва средства, која му на расположењу стоје, да би унутрашње зидове добио потпуно суве.

Веома је важно, какав је материјал за сам малтер узет. Креч не сме бити употребљен скоро гашен а песак мора бити чист са призматичним зрнима и слободан од свију сољастих примесака. Употребљене боје и зетини морају бити најбоље каквоће.

Темпера сликарство је једно од најстари“ јих техника. Из почетка се сматрало под темпера сликарством, свако оно код кога су за везу боја употребљивана разна средства. Е: гипћани употребљаваху неку врсту смоле, коју свакако добиваху из кожа риноцероса, хипопотамуса и крокодила. Грци су такође много употребљивали темпера сликарство, исто тако и Римљани. (Само за своје монументалне грађевине употребљаваху они енкаустично сликање. У средњем веку употребљ ваху за везу боја, жуманце, беланце, смолу, туткало, сок од смоковог дрвета и мед ана северу се служаху и пивом. Данас се под темпера бојама подразумевају искључиво боје код којих је као веза боја употребљено у главном жуманце и беланце. Тампера сликарство употребљује се данас врло често због своје цене и лакоће

технике, јер темпера може да конкурише масним бојама и ако баш није јефтина. Оно се | може употребити чак и за зидове који су влази изложени, као на пример за купатила ако се употреби темпера у вези са кречом. Ова кречна темпера показала се врло добро тако да се она поред све влаге, не љушти са зидова.")

(Сликање са воском (енкаустично сликање) је једна од најбољих метода и одма долази иза фреско-сликања, по својој лепоти и прилагођавању архитектури. Ова врста сликарства има много сличности са фреском, у погледу интензитета тонова и живости. (Сам восак веома добро противстаје непогодама и влази. Стари народи су код њихових техника сликарства веома много употребљавали восак. Још Египћани не употребљаваху ову врсту сликарске технике. Грци и Етрусцри употребљаваху восак у једној врсти сликарства познатим под именом енкаустично сликарство, код којег топлота играше главну улогу; како је то чињено непознато нам је. Свакако се воском утврђивале боје за леп и то стапаним воском. Постоје много начина и рецепата о грађењу ових боја, но ми се на овом месту не можемо задржавати. Историје о овој вр-

| сти сликарства као и техници може се наћи ' у делу Л. Саме Тћота5-а-)

Напред смо поменули да сумњамо да је живопис наших старих задужбина фреско, и да је по свој прилици рађен са воском или

3) Ближе о овој врсти сликарства у свима делима која говоре о монументалном сликарству.

4) Мига[ ог топштеп(а! десоганоп, Гопадоп 1869.