Srpski tehnički list

— 222 —

Комисија је издвојила последње четири године, за време које је утрошено 311.180:25 динара или просечно 77.795 динара годишње, и нашла је, да кад би се та сума употребила само на одржавање калдрме, долази на један квадратни метар 9 односно 13 пара. „А то је сувише мала цифра, ако се хоће калдрма да одржи у употребљивом и добром стању.“ — рекла је комисија у свом извештају.

Овако је стање било крајем 1888.. године.

После двадесет година, дакле крајем 1908. године Београд има према списку улица који је израдило грађевинско одељење:

а, — калдрмисаних улица. ., 1,121.644 м“ 6, — некалдрмисаних ,„ 394.985 ,„ в, — калдрмисаних тргова . 34.597 , г — некалдрмисаних » 19150 5

Свега 1,570.326 мз

Дужина улица износи 99.720 метара или округло 100 километара, Укупна површина свих улица износи 1.516,575 м> од којих је скоро У, калдр„мисано а !/, некалдрмисано. Просечна ширина улица, узев у обзир и оне које још нису просечене и калдрмисане, износи око 15 метара. У калдрмисаним улицама има коловоза око 672.986 м“ а тротоара 448.657 м“.

За период од 20 година, саграђено је у Београду нове калдрме (коловоза и тротоара): '90 831 м“, или просечно око 0500 м> годишње, што одговара и извештају комисије од 1889. године у коме се каже: „да је годишње грађено свега 10.000 м= калдрме.“

За грађење нове и одржавање старе калдрме и друмова утрошено је за то време 9,817.403:15 динара, и то са првих 15 година: 1,211.107:02 а за последњих 5 година 1,106 296:13 динара. Просечна сума трошена за ову цељ, од 1889. до краја 1908. године износи '; 1,211.107'02 = 80.740 динара годишње. Од 1904. до краја 1908. године, утрошено је годишње: '; 1,106.296:13 = 991.259:22 динара.

Да узмемо суме издавате годишње, за после дњих 5 година, када је у сравњењу са ранијим годинама учињен приличан напредак, и онда налазимо, да је на одржавање калдрме трошено 0,20 динара по квадратном метру. А та је сума недовољна. Калдрма са толиким издатком по м“ не може бити добра и исправна. Но ни ова незнатна сума од 0,20 по м= није у ствари утрошена на одржавање, јер се сваке године градила и нова калдрма тако да се са сигурношћу може тврдити, да је издатак на одржавање по квадратном метру износио годишње највише 0,10 до 0,13 динара.

Рационално одржавање калдрме од обичног и унеколико дотераног ломљеног камена, кошта 0,30—0,50 дин по квадратном метру. Требало би дакле на ову циљ трошити годишње 4—500 000

динара, а то је према материјалним приликама београдске општине и садањим њеним приходима

' немогуће.

Површина улица у Београду несразмерно је

' велика. Потребне суме за одржавање постојеће кал-

дрме и калдрмисање свих улица и обичном калдрмом не'одговарају финансиској моћи општине, а у толико се мање може рачунати на модерно калдрмисање. Утрошене суме на ову цељ сем посредне добити: удобност саобраћаја, чистоте вароши, мање прашине и блата не доносе никакву ренту, Оне су

мртав капитал.

Ови радови не могу се извршити садањим редовним приходима. Очекивати на нове приходе

" које ће општина имати, ако једном дође до свог за-

кона са правом на општинску порезу значило би за дуг низ година оставити га са калдрмом оваком, каква је а можда и гором. За калдрму треба узети зајам, извршити је по прописима савремене технике, а за отплату зајма и интереса наћи сигурну подлогу.

(наставиће се)

КЊИЖЕВНОСТ

Хртам! зројки атсћиекшу а т2епуги у Кгајоу ју! сезкт

Изашао је 27 број с овим садржајем :

1). Цехнер А: Пројекат ситуације за споменик Бедржиха Сметане на острву Жофинском. 2). От О. Неколико речи о крововима и пожарним зидовима новог и старог Прага (свршетак). 3). Фата Ј: Станица цара Франца Јосифа у Прагу, (наставак са листом слика 31. 32 и 33) 4) Херзан К. и Балшанек А: Пројекат Рудолфинског моста од армираног бетона система Неппеђјоце (слике на листовима 834 и 35). 5). Кавалирови В. и Ф.: Стечајни пројекат за грађење школске зграде у Милетињи (Лист сл. 36). 6. Хаура Е. Зграде за породицу у Подебрадима 7). Разне вести: Стечаји; Изложбе; Смесе: „Убрзано“ зидање прашких универзитета; Бохемика у држав-

| ном савету; У „слободним правцима“; Грађевинар-

ске вести; Набавке и понуде: Лицитације; Упражњена места.

БЕЛЕШНЕ.,

Маневарско транспортовање трупа аухомобилима између Лондона и Назипдз-а. Лист Ашотојог у свом броју од 20 априла о. г. донео је извештај о маневру мобилизације, која је вршена у

| Енглеској 19 марта о. г. Циљ је био да се испита