Srpski tehnički list

— 1303 —

т.ј. ширине, Репзујуаша — железница снабдела је неколико локомотива са сопственим аутоматима докке Стсадо — Вшт пофол и Глипсу — железница чини покушаје са Ваглшт — ложиштем. код кога се употребљује угаљ од 38 шјт. крупноће зрна. Код свих ових ложишта пазило се на то: да се лако могу удаљити и заменити ручним ложењем.

2. У У, САО В.

Брикетовање гвоздених струготина, које се у последње време све више и више предузима, омогућава економско искоришћење ових гвоздених отпадака, који су се до сад морали продавати далеко испод цене. Покушаји појединих ливница, да своје струготине ливеног гвожђа олет претапају, није довело ни до каквог резултата. Слободни опиљци не дају се претапати већ и због тога што их ваздушна струја делом избаци напоље, а делом због своје велике површине изложене ваздушној струји сагоревају и дају много густе шљаке, У исти мах, због ове своје велике површине, примају у себе доста сумпора. Дакле нити се може рачу нати на добар рад пећи, нити се може очекивати добар лив.

Досадањи многобројни покушаји, да се ово зло отклони пресовањем струготина у припомоћ лепљивих срестава, нису добро испали. Обично се пресовани комади распадају под утицајем топлоте и механичких дејстава опет у слободну струготину.

А пре кратког времена, под учешћем А. Вогзјо-а, Тере!-а, Општег друштва за брикетовање п. У. Вегп, и Ј. Тајег-а Франкфурт а. М. образовало се у Берлину друштво за брикетовање под великим притиском (ћоћагиск--ЂђикеШетипа 4. т.ђ, ћ. Ветп) којесе служи Копац-евим у свима земљама патентованим начином, по коме се гвоздене струготине, без икаква лепљива додатка, пресују у чврст брикет, који се у куполским пећима топи исто онако као и сирово гвожђе. Оно што одликује овај начин и што је и главни услов за добијање чврстих ко. мада јесте потпуно истеривање ваздуха између појединих делова.

Топљење са оваквим брикетима, које је уведено већ у многим знатним немачким ливницама, показује, да се овим додатком лив знатно побољшава, а при томе ни сагоревање није веће него при топљењу обичнога суровог или ломљеног гвожђа. Неколике прве немачке машинске фабрике почеле су већ справљати скупоценији лив, код кога се обраћа већа пажња на јачину и структуру (зрна), из обичног немачког суровог гвожђа са додатком брикета,; док су до сада морализа то употребљавати скупо страно гвожђе. При овоме постиже се знатно спуштање цене производима.

Као ливене струготине тако се исто могу бри. кетовати и оне од ковног гвожђа и челика, које су је досада морале продавати јевтино. Према учињеним покушајима у мартиновим пећима добивено је гвожђе које се равња са најбољим, те је тако подигнута цена и овим отпатцима. Исто тако дају се ови брикети од гвоздених и челичних струготина употребити као додатак и у куполским пећима.

Исто ово важи и за струготине жутог метала које су се досад топиле у лонцима и у полуге изливале, па онда се употребљавале за разне легуре; мо рало се дакле, два пута топити. Ако се пак по овом начину брикетирају и ове струготине, онда се могу одмах употребити за топљење, те отпада претапање и са овим увећање сагоревања, које је код струготина врло велико.

ДАМО. (2058.

Парза машана фарме Мзу Гоуга Епупевлпу бо. из Ућећајеп—а конструисана је да ради, сз паром од до 70 А и температурама до 540", Машина и ма четири цилиндра који су по тандем систему дваи два намештени под међусобним углом нагиба од 900. Пречници цилиндара износе 50,8 и 1016мума престављају један комад, на облик степенастих точкова. Укрсне главчине нема већ су машке утврђене у шупљини вгликог клипа за рукавац, а дејствују на две рамењаче, које стоје под углом од 180' једна према другој. Овај начин извођења могућан је стога што је цилиндар с доње стране отворен, јер је дејство паре једнострано. Израђена пара из малог цилиндра не иде у велики који припада његовом систему, већ у велики цилендер другога система. Крмило'је са вентилима које, слично лаким моторима завозне сврхе, покреће једнаразводна осовина са разводним паоцима (Раштец), а одлика му је што вентили поред свог обичног кретања добијају и лагано обртање помоћу једног пужног и једног,чеоног пара зубчаника, чиме се мисли постићи трајно и равномерно правилно затварање За испуштање пар из великог цилиндра предвиђени су не вентили,већ прорези у самом цилиндру. Пара по том пролази преко једне спирале, у којој се претходно загрева котловска вода до на 1000. Мали цилиндар има пуњење обично од у, али се може према потреби, ако се помери разводна осовина, ипотпуно напунити и краће време тако преоптерећено радити.

Машина је конструјисана поглавито за крета. ње моторских кола. Пара се производи у котлу, који се загрева петролеумом и у коме се она врло брло развија. Цеви котла су од 14,3 мј/м унутарњег и 19 м/м спољашњег пречника и може се од 1м. дужине испарити на сат 1,5 кд. воде. При једној

проби са овом машином која је трајала 30 минута