Srpski tehnički list

— 331 —

означимо цену квадратног метра калдрме, онда ће |

годишњи трошкови бити равни ануитету потребном за амортизацију капитали С' за време од п година.

По обрасцу за ануитет биће цена Р' квадратног метра калдрме годишње:

г (1 г) ПО Т Сад само треба упоредити цену Р са ценом Р: Да би графички преставио цену Р' која зависи од трију променљивих количина: С' гип. г, Нецде узима г == 4%/, као стално. Затим ставља С' = 20 динара С' = 15 динара, С' 10 динара и С' = 5 динара, па добија четири диаграма узимајући за апсцисе време трајања п између пети шездесет година. Ови су диаграми криве линије 1 1 Ши ТУ. и њихове ординате престављају коштање квадратног метра калдрме на годину.

Диаграм за упоређење коштање калдрме и

Ваве (Они

“~ не

(26,97 ___

“ 45. 5 А 3 3: и а З Ако н. пр. узмемо С' = 15 динара, што је обична цена, онда се по кривој линији [ види да

ће годишње коштање бити:

1,85 дин. ако калдрма траје 15 година 1,10 » » » "У 20 » 0,86 У » > » 30 " блату а » 40 у 070 8 » 50 Е 0,66 „_ , 5 60 5

Ово коштање упоређује г. Неџде с коштањем шосеа срачунатог по обрасцур= С +-Е+е за три различна случаја: за умерену цену, за велику и за претерано велику цену.

Први случај. Представимо да шосирање при изради новог друма кошта 12,5 динара по кубном

| метру и то: 9 динара сам туцаник а 3,5 динара за

набијање ваљцима, за спојну грађу и генералне трошкове. Ако је дебљина горњег строја новог дру ма 0,20 т. онда ће цена квадратног метра бити: С = 0,20 Х 12,50 = 2,50 динара. И онда ћемо имати годишње; Ст = 250 ЖХ 0 .04 = 0,10 дин.

Просечни трошкови одржавања друмова свију врста у француској износе годишње 700 динара по километру или 0,70 дин. по дужном метру; па ако узмемо ширину друма 5 метара онда за квадратни метар износе трошкови 0,14 дин. Е

За трошкове остале узима е 0,06. дин што је врло велики број, јер за шосе од 5. т. ширине ово износи 0,30 м. по дужном метру или 300 дин. по километру.

По томе биће;

Р = 010 + 0,14 + 0,06 = 0,30 дин.

На графикону сл. 1 повуцимо хоризонталну праву АВ која преставља цену 0,30 дин, Па, упоређујући ову с диаграмом за калдрму од 15 динара потл наћићемо да има грдне разлике.

Ако предпоставимо да калдрма траје 30 годи-

| онда јој је годишња цена 0,87 дин. што је готово

три пута толико колико цена шосеа, 0,30 дин.

Представимо да би требало калдрмисати све државне друмове по француској калдрмом која кошта 15 динара т:. Да бисмо изнашли колико износи вишак трошкова не треба као основу упоређења узети цену шосеа 0,80 већ само 0,20, јер су трошкови око израде шосеа већ учињени, док за калдрму нису, већ их треба тек учинити. Па кад предпоставимо чак да ће калдрма трајати свих 60 година, што је врло дуг век, онда опет имамо цене 0,20 за шосе и 0,66 за калдрму.

Дакле, уместо годишњих издатака које сад чини француска и који износе око 25 000000 динара имала би за калдрму да плаћа

пар и 66 = 82 500 000 годишње.

Други случај. За овај случај предпоставља г. Негшде да кубни метар шосеа кошта свега 20 дин. Тада би израда 20 см. дебелог шосеа коштала по квадратном метру 4 динара.

Даље претпоставља да се шосиран друм аба годишње по 1 сантиметар што преставља годишњи прелаз од 200 запрега, па добија годишњу цену шосеа.

Р == 045 дин,