Srpski tehnički list
“
— 385 –
Глава 6.Изузетци.
Чл. 22. Оступања од овик прописа морају се образложити брижљивим опитимаи оценом компетентних стручњака.
5 Сул а 2. 95 Септ. 1909.
Превео Ј.
ТЕХНИМКА КЊИЖЕВНОСТ,
Зргауу зројки атшеб иу а тбепуги у Кгајузфу! се зкет.
Изашао је 41. број с овим салржајем:
1). Соукуп Ј: Мост Сватоплука Чеха у Прагу (наставак) — 2 Пантуфличек Ј: Стереофотограметрија. —3) Милер Б.— Извештај о ХГ међународном 6 родарском збору у Петрограду (наставак, сл. на л. 51). — 4). Ситне вести: Хидротехнички преглед: доправке на рекама Влтави и Лаби у години 1908. Разне вести: Аграрне операције у год. 1908. Патенти. Саобраћајне вести. Грађевинарске вести. Набавке Стечаји. Упражњена места. Личне вести. Вести_ удружења. Јј
БЕЛЕШНЕ
Армиран цемент са гвозденом сламом Један нов начин армиранога цемента предлажу за друмове, којима се обавља јак саобраћај аутомобилима; т. зв. „Цеменш армпран гвозденом сламом.“
Треба нам одмах напоменути, да се танки делићи гвожђа, на облик сламчице, који се за овај цељ употребљавају не добијају приликом стругања гвожђа по радионицама, него за прављење „гвоздене сламе“ има специјалних машина.
Побуде за овако армирање цемента ове су:
Утврђено је, да је за армирање цемента употребљено прво једна шипка гвожђа, за тим је за бољи пријем терета, употребљено више шипака и најзад, да би резултат био што бољи, примењена је гвоздена жица.
Од оваког рада до употребе гвоздене сламе био је само један корак и тај је учињен, те се тако дошло до т. зв. Еего-сштепћ, смеса гвожђа и цемента. Тако се дошло до крајњег искоришћења проналаска ојачаног цемента или бетона гвожђем.
Ово ће интересовати и инжењере, које чека рад на новој калдрми београдској, те би било корисно учинити један покушај, како би се дознало о ка-
квоћи, издржљивости и цени такве калдрме. 17 Атсћнесште Џ. В.
Бежична телеграфска веза у Британском царству. Проналазач Маркони бави се сада изра-
дом једног смелог плана т.ј. да веже бежичним телеграфом све делове британског царства. „Постојеће бежичне везе чиниће мало препрека али ће: оне бити савладане.“ — вели с пуно поуздања Маркони. На остајању од скоро 13000 енглеских миља моћи ће се телеграми слати. По том плану веза енглеске са Аустралијом обухватиће 11 станица; Енглеска— Малта 1600 енгл, миља, Малта—-Каиро 1050, Каиро—Аден 1390, Аден — Бамбај 1650, Бамбај — Коломбо 600, Коломбо — Сингапур 1550, СингапурПерт 2100, Перт – Аделаиде 1200, Аделаиде — Сиднеи 700, Сиднеи — Велингтон (Нови Селанд) 1200 Од Сингапура до Хонконга ће такође бити постављена веза. За тим ће се везати Аустралија и Индија са Јужном Африком; за ту сврху поставиће се две станице: на Маурициусу и Нелсоновом острву. План даље обухвата везу Монтреала са Јамајком, 1900 енгл. м., Јамајка— Британска Гујана 1300 м. и од Гујане до Батурста на британској западној обали Аф
рике, 2700 енгл. миља. |- ЕЈ: МРК
Катастар старих Египћана за времена Фараона и његова поновна израда у садашњем Вгипту. Машпсе КИтапп у листу „претепа“ у Буенос — Аиресу од 15 јула ољг. истиче велику важност операцијама мерења за аграрне односе које су вршене у старом Египту (Мисиру)
Несумњиво је да су мерења морали често обнављати · пошто су поплаве реке Нила затирале међе (синоре) између појединих имања. Сем тога се зна по записима да су се крунска добра морали ревидисати сваке две године.
У то доба рачунали су површине на чудан начин: Египћани су врло добро знали рачунати површину правоугаоника; међутим површине простих четвороугла рачунали су погрешно на овај начин: множили су полу—збирове наспрамних страна. Површине троуглова добијали су кадсу помножили две мање стране и поделили са два, дакле опет погрешно, сем случаја да је троугао правоугли.
Ове су се грешке повлачиле за све време владавине Птоломејаца и за време владе Римљана, све до ХУШ века. Па чаки дан дањи има сличних по-
грешака. То значи да је номинална површина земљишта мања но фактична. — Сасвим слично на-
чину мерења код наших општинских власти у Србији. — Отуда је ново мерење, које је предузела и извршила садашња египатска влада, показало знатно мању површину. Ј,
Нове локомотиве уског колосека
Неколико пута у последње време читали смо М дневним политичким листовима нотице о пробама, које се врше са, новим локомотивама суког колосека. Тврдило се да локомотиве не