Srpski tehnički list

У Београду Недеља 15 Нове

ГОД. ХХ

=

мбар 34 ће Не

СРПОНИ

ТЕХНИЧКИ ЛИСТ

ОРГАН УДРУЖЕЊА СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА И АРХИТЕКТА

САДРЖАЈ: Нешто о задацима Српских Архитекта, (свршетак) од Бранка Таназевића стр. 369—0 уклањању и уништавању кућевног и уличног ђубрета (свршетак) од Б. стр. 371, — Рушење"бетонских конструкција и везивање мал-

тера од Н. М. (:. стр. 373.

- Спровод електричне струје на 450 км. са 110 000 волти напона од В. М. П, стр.

375, — Техничка књижевност од Ј.— Белешке Ревизија електричних инсталација од Ј. стр. 875—Вестти || месна

екскурзија Удружења Српских Инжењера ђевинарске вести. Нашзим повереницим! и

и Архитекта. претплатницима. — Стечај стр. 876. —

== Каналисање приватних имања у Неограду, — Гра-

аи | Ер ______——————

Нешто о задацима српских архитекта

(свршетак)

Од свију задатака који се архитектама постављају, станови долазе понајчешће. Ово је истина велика препрека и тешкоћа за индивидуално развијање уметничких творевина, но ипак, ово не треба да буни правог уметника. На против, радови архитекта, доказују да се и под таквим незгодним условима, какви се код оваквих задатака постављају, ипак могуће сваки задатак уметнички и инди"видуално решити, чим је уметник на чисто, да главну ствар задатка схвати; даму је 0бразовање простора, дакле унутрашњости, полазна тачка његове уметничке творевине. Јер само унутрашњост даје уметнику слободу, да може сваки простор, за сваки посебни случај да решава, задовољавајући при том захтеве истог, и пазећи да се практички и материјали, естетички и идеални основни услови, једне такве грађевине, испуне. Као најлепши пример за ово имамо код енглеске куће На њој, и ако је не смемо применити онаква каква је нити је пак копирати, ако желимо да радимо на стварању народне уметности, можемо научити у ком правцу треба поћи па да циљу дођемо. Ми добро знамо, да је полазна тачка и услов за развијање народне уметности, сам стан. Уметност у кући јесте једини извор за народну уметност. и ова се уметност може само на таквим зградама развијати. Свакако да се овде мора разумети стан и зграде где сами сопственици станују, јер

не може ни бити говора о оним становима где су укућани увек приправни на газдин о:каз стана и где се сва брига газде концентрисала, да добија што већу ренту на „уложен капитал. Уметнички занати, који су потребни да испуне унутрашњост зграде и спољашност украсе јесу дакле предмети на којима се народнл уметност мора развијати. Ен.леска кућа нам- даје читав низ прилика за одушевљивање, она нам показује, шта све можемо да учинимо за нашу уметност а нарочито у економском погледу, како у конструкцији, маси, искоришћавању простора који иде тако далеко, да код сиромашнијих бива и кров употребљен као један спрат, Треба увек имати на уму, да стан нема ништа да репрезентира, но да човеку пружи све угодности, које су могуће, па га треба тако и обрађивати. Могли бисмо одма да повучемо једну паралелу са нашим становима, и то о' ним, у којима сами сопственици живе, и који им већ пружају прилику даодговоре свима удобностима. Наши сопственици зграда, приступајући грађењу своје куће, нису начи' сто са својим потребама и угодностима, те стога обично све своје навике пренашају у нову зграду коју за себе граде, плашећи се од свега, што није искусно. Ова црта у карактеру; неко исвесио неповерење, према свему ономе што се није искусило, задржана је и код образованијих људи, који такође удобност своје куће на гледају фасади, и го"ди им ако какав намалан сандук могу назвати својом кућом, Још је чудније да има о' бразованих људи којима је све једно, да ли "ће израду плана, за своју кућу, поверити