Srpski tehnički list
— 383 —
За транспорт раскопане стене служе у тунелу "тчнири локомотиве са збијеним ваздухом а ван тунела 4 до 5 парних локомотива с потребним бројем вагона. | Радови ван тунела.
На северној страни извршена је потпуна ин""сталација за производњу С 015ећ-цемента: мешавина портланд цемента и самлевеног камена који служи као замена хидрауличког креча. На јужној страни нема никаквих важнијих проширења инсталација. · Целокупна употреба снаге износи просечно код Капдегзјер-а 458 коњ. снага у Јануару и око 600 у марту .: Код боррепзје -а нису наведени подаци. На северној деоници били су обустављени радови 24. и 31; јануара и7. и 14. фебруара због прекида струје. ; Геолошки односи;
Изменом трасе на северној деоници, оса тунела је само мало померена у страну. Зато су геолошки односи прилично слични са старим. До Кт 1,445 поткоп пролази кро' Вегчав—шкриљац који је сличан Малму. Од кт 1450 до кт 1,460 настаје међу слој отворено сиве глине помешане с таложеним слатководним кречом. Затим настаје „Малм“ Слоје"ви се пружају 20% — Север и 40 Исток и нагибају готово без изузетка 10—25% на север. Нових података о температури нема.
На јужној деоници наишли су као што је било између км 1520, и 1,540 на стену несумњиво седиментарног карактера. Од зађешка ЗНегшт-у а наспрам Ођепеједет -а пружа се по површини, С. И — Ј. 3. правцу седиментарна улока. Ту је улоку достигао подкоп крајем фебруара на км 3,297. Све дотле стена је била сасвим слична пређашњој, карактер јој-је врло мало промењен: кристалинична "серија шкриљаца у којој преовлађује мусковит као минералан састојак.
ји (наставиће се)
ТЕХНИЧКА КЊИЖЕВНОСТ.
Уредништво је добило од писца г. Инж. Ж. Димитријевића прву свеску: Основи механике за занатлиске школе; општи део. |
Ми имамо врло ретку прилику да прикажемо по коју српску техничку књигу, зато нам је сад задовољство што можемо: да прикажемо ову добру књижицу, која је намењена занатлијском сталежу, те је за то писана особито разумљивим лепим стилом,
· Писац је имао да савлада врло велику тешкоћу при изради своје књиге јер је требало објаснити основне законе механике без помоћи математике; готово помоћу четири вида рачуна. Та је тешкоћа наступила отуд што се механика у занатлиској школи у Крагујевцу предаје пре математике, Писац“ је успео да савлада тешкоћу и да напише књижицу сваком разумљиву.
Добро је што је писац пропратио сваки одељак подесним примерима, који много помажу утврђењу појмова и памћењу закона.
Ми зато препоручујемо ову корисну књижицу
свакоме, који се интересује за законе механике и
_ који хоће да добије јасан појам о задацима ме-
ханике. | Ј. Бргауу зројки атсћиекиу а пХепуги у Кгајоу 5 М
"безкет. ·
Изашао је 46 и 47 број совом садржином:
1; Ржехормовски В:: Инжењер Вилем Водичка + (некролог. — 2). Соукуп Ј.: Мост Светоплука Чеха у Прагу (наставак). —3), Ришави Ј.: Неколики ауторедуктни француски тахиметри (са сликама на л.
52).—4). Извештај о ХГ међународном бродарском
скупу у Петрограду у години 1908 (наставак и крај)
Разне вести: Смесе: Добијање. неколиких метала у Чешкој Централна хидротехничка канцеларија у Бечу. — Изложба стечајних пројеката за регулацију Летенсковог шанца код моста светоплука Чеха у Прагу. — Саобраћајне вести. Грађевинарске вести Оферти. Стечаји. Упражњена места, Приказ. књига
"Личне вести. Предавања; :: Ј
БЕЛЕШКЕ
Разноликост ширине железничког колосека у разним крајевима света. У „ВиПени о! (ће ЈпетлаНопа! Вигеац ог ће Атепсап ВРерибђисз, изложена је статистчка железничких колосека на земљи икако се из приложене таблице види од целокупне дужине железница на земљи 719 су нормалног колосека 1435 т. Ширег колосека има 14'/, а ужег 15" Најшири колосек на земљи и износи 1676 и то нарочито у Источној Индији и. у Шпанији, Порту“ галској, Аргентини, Чилеу, Парагвају.
ода | Нормални _ Шири коло ан ТЕ света Јон кеца а ТИ Км 9 _Км_ |. Км.. 9, Европа | 220026 |71] 67525 (22 21215 | 7 Северна Америка 376741 98 · 80 |--| 8373 | 9 Јужна Америка 5934 14) 14745 36 90212 50 Азиј 6005 | 7) 34527 48 40042" 56 Африка 4830 [17 == |--| 28752 |83 Аустралија и 5450 20! 6290. 29 15939. (55 Океанија ка ет | Свега 618986 71 123167 14) 129538 15
Целокупна дужина пруга износи: 871686 километара. | | А.