Srpski tehnički list

БРОЈ 49

У Београду Недеља 6 Децембар 1909. г.

СРПОНИ

ТЕХНИЧНИЛИ(!

_ОРГАН УДРУЖЕЊА СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА И АРХИТЕНГА

САДРЖАЈ: Граћење нових железница. од Ранислава М. Аврамовића стр. 398.— Највећа и нај јача локомотива на свету од Ј. стр. 897 —Алпијске железнице (свршетак) стр 398. — Кола за опите и проучавање на прузи за време вожње од В. М. П. стр. 899. — Белешке Проветравање тунела од Ј. стр. 400 — Уплив рђе на моћ приањања бетона

за гвожђе стр. 400. —

ГРАЂЕЊЕ НОВИХ ЖЕЛЕЗНИЦА.

Поводом несрећног случаја који се је 'десио 10-ог прошлог мес. на грађењу железница у Овчарско-Кабларској клисури, ТУ секција за грађење упутила је Управи за грађење железница једну предсгавку, коју због њене важности овде доносимо. Како се у овој представци у главном износи потреба и начин радничког осигурања при грађењу железница на основу стеченога искуства, желети је да ови подаци послуже и као материјал за обраду новога Закона о радњама, који је на дневноме реду.

Уредништво.

Представка ТУ. секције за грађење пруге Сталаћ — Ужице.

Управи зе грађење Београд

Завршујући свој извештај по:одом несрећног случаја 10-ог ов. мца у почетку тунела „Трбовац, км. 19 25, Секција је истакла и једну доста неутешну ствар, која се је могла запазити приликом увиђаја и саслушања поводом тог несрећног случаја, т. ј. с једне стране неразвијен појам код масе, (ту мислим и радника и послодавца) о вредности човечијег живота с гледишта чисто економнопривредног, а још мање развијени појам хуманости према човеку као људском бићу у

опште, и с друге стране опет факт, да држава, односно њене дотичне и законодавне и извршне власти, нису се постарале у довољној мери, да се и маси и државним службеницима ти појмови бар натуре путем закона, наредаба, упустава и др., док не дође доба да се култивисањем масе ти појмови развију и сматрају да је то нешто, што се друкчије није ни могло ни смело схватити. Па и тада би законске одредбе, упуства, прописи и т, д. остали као сведоци, да је се за времена умело да предвиђа, а у доба развијености дужности и осећаја човечности, бар само као опомена, како се имају да регулишу и уравњавају односи.

Секција је у свом горе пом. акту тим поводом и умолила Управу, да бар она у том погледу узме на себе једну племениту иницијативу т. ј. иницијативу за једну нужну и хуману ствар, а Секцији је, као једном од њених извршних органа, част изнети и своје погледе, шта би све требало унети у будуће одредбе, према ономе, у колико је она из свог досадањег искуства и познавања сличних ствари на страни, уочила и сазнала.

По мишљењу Секције, те одредбе би тре-

бале да обухвате :

[., Одредбе о материјалима за разбијење у опште, и то: 4. Барути Б. све материје порекла нитроглицерина и др“) И то: 1,, опште одредбе: а, паковање; 6, пренос водом; в, железницом; г, сувим, колима или

#) (Ове одредбе имале би да обухвате и раду каменим мајданим. (или у мајданима у опште) и

тунелима. в. инж. Р. М. А.