Srpski tehnički list

БРОЈ 50

У Београду Недеља 13 Децембар 1909. г.

СРПОНИ

ТЕХНИЧЋИЛИСТ

ОРГАН УДРУЖЕЊА СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА И АРХИТЕКТА

САДРЖАЈ: Закон о сувоземним јавним друмовама од Р. стр 401 Нов мост на свод преко реке Изонце код Салкама распон 85 м. (свртетак) од В, М. П. стр, 402. Машине за бушење тунела од Ј. стр. 408. Грађење вијадукта преко долине Систера у Швајцарској од В. М. П, стр. 404 Париска подземна железница од Ј,стр. ,404. Администрација од Р: стр. 405. Астраханска железница стр. 406, Техничка Књижевност стр, 407. Упоредни Преглед Прихода од Водовода Београдског у 1908 и 1909 год. стр. 407, Белешке а -та локомотива Вогз1р-ове фабрике локомоти-

ва стр. 408, од Ј. Вести стр. 408

Закон о сувоземним јавним друмовима,

_У нашем је листу већ много говорено о пројекту за нов закон о сувоземним јавним друмовима, па је шта више и сам пројекат закона оштампан у листу и прокритикован, те према томе о самом закону за сада се нема шта више писати, док га и Народна Скупштина не прими.

Овом приликом намера нам је, да надлежнима обратимо пажњу на хитну потребу доношења новог законао сувоземним јавним друмовима, којим се укида давно и давно преживела установа кулука, који народ сматра као врсту казне, те се с тога тако тешко и одазива кулуку.

(Само онај који је са кулучарима радио, тај може замислити, колика ће, благодет бити за путове у опште, када се више не буду морали градити и одржавати кулуком, који је у целом модерном свету давно напуштен.

Нама је познато да се сваке године из Министарства Грађевина издају по две најстрожије наредбе свима окр. начелствима, и тос пролећа и с јесени, за хитну оправку свију јавних путова, а нарочито и првенствено поштанских друмова.

Па шта видимо» И поред таквих, често пута и врло строгих наредаба и упустава, путови нам не ваљају.

Са свију страна стижу непрестано жалбе трговачког света, да је тај и тај пут потпуно пропао и непроходан.

Поштанско Телеграфско Оделење јавља г.. Министру Грађевина да су многи, а по некад и сви поштански путови толико искварени, и ако се одмах не предузму најнужније мере за њихову оправку, да ће се прекинути сваки поштански саобраћај, јер су друмови непроходни.

Закупци пошта претурају и ломе кола, рабаџије четворе а путници проклињу час, кад су пошли на пут.

Горњи строј већине наших путова грађен је на најпримитивнији начин: само се разастире махом речни непробран шљунак, који се трпа у друмско блато и онда није никакво чудо што нам путови не ваљају. Прва киша која удари после пошљунчавања, раскваси земљу, — подлогу. пута, — и шљунчани застор пропада у блато. Сем тога шљунак се остави да га колски саобраћај утаба и да створи попречни профил друма. Зато блато убрзо провире а друм ни.пре ни после пошљунчавања не ваља.

У осталом од кулука се ништа боље и не може очекивати.

Кулуком не само да се не одржавају обични путови који су кулуком и просечени, већ се кулуком упропашћују и вештачки путови на које су држава и окрузи утрошили стотинама хиљада па и милион динара.

Државни Ибарски пут, који је државу стао огромних материјалних жртава, сада је између Рашке и Краљева местимице непроходан. Пут Неготин—Брза Паланка—Кладово, којим се преноси међународна пошта, прети прекидом саобраћаја.