Srpski tehnički list
БРОЈ 17.
У Београду Недеља 25. Априла 1910. г. ГОД. ХХ1
СРПСОНИ
ТЕХНИЧНИ ЛИС!
ОРГАН УДРУЖЕЊА СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА И АРХИТЕКТА
–——————.
САДРЖАЈ: Трасовање нових железничких пруга. 3. стр. 133. Зграда народне Скупштине. 1. стр. 134. Сеоска кућа са хигијенског и конструктивног гледишта (свршетак) Б. Таназевић. стр. 135. Извештај одређене комисије за преглед домаће фабрике цемента у Поповцу. В. Бадер, М. Ј. Божић, Милош Дамњановић, стр. 137. Вести: Личне вести; конкурс; грађевинарске вести. стр. 139. Члановима Удружења и Грађевинарима. Управни одбор Удружења стр. 140.
и
Травовање нових железничких пруга,
Има већ месец дана од када по разним дневним листовима читамо, да ће се трасовање ове или оне железничке пруге уступити, свакојако инжењерима, лицитацијом, Читали смо чак и то, да су извесне групе већ поднеле понуде Дирекцији — Управи за гра ђење, Ако се не варамо, и Г. Министар Грађевина изјаснио се у Нар. Скупштини, да је досадањи начин трасовања скуп, и, да ће се у будуће трасовање железница уступати по. јединцима или групама лицитацијом.
(Све ово пак значи да се у Дирекцији Срп. Држ. Железница уводи нов систем рада. Разуме се само по себи, да после овога треба да дође и нов начин рада у Министарству Грађевина, а то је, да пројекте више не израђују државни чиновници инжењери-архитекти, него да се све добија конкурсом и лицитацијом а државни чиновници само да оцењују, прегледају, прописују погодбе и старају се о извршењу.
Мож'да би ово био добар пути правац када би се све извршавало како закони, правда и правица захтевају а нарочито, када би се запоставили интереси појединаца и појединих група, Ми верујемо, да би се на тај начин дошло много пре до појединих пројекта и извршених радова, него по садашњем систему, што би на сваки начин благотворно утицало на развиће техничке струке.
Али, и овде има једно а може бити и више „али“! Сам почетак је рђав, а кад је основа рђава не може ни остало бити добро.
Познато нам је, да је Управа за грађење нових железница прописала услове, по којима ће уступити појединцима или групама у извршење трасовање нових железница. Истина је да ми те услове нисмо видели, али немамо разлога да не верујемо људима, који су нам то саопштили.
После овога, Управа је прибележила имена оних, којима, по њезином мишљењу траба послати те услове, али — по информа · цијама које смо добили — те услове ипак нису добили сви они, чија су имена у први мах забеле кена.
Ми пажљиво пратимо званични — службени лист „Српске Новине“ и до сада нисмо нашли објаву лицитације, конкурса нити какав позив ни саопштење о трасовању нових пруга, међутим, услови се шаљу појединцима а ти појединци па и групе подносе понуде за трасовање нових пруга,
Наш лист је орган Удружењи Срп, Инжењера и Архитекта и доспева у руке скоро свих инжењера у Србији, а повећи број примерака иде и у иностранство, подпредседник нашега Удружења и власник нашега листа је Управник Управе за грађење, па ипак није сматрао за потребно да у нашем листу саопшти услове за трасовање нових пруга, и да на тај начин заинтересује све инжењере у Србији и тиме изазове јачу утакмицу, бољи избор и већу сигурност.
И шта је то сад»! Је ли то утакмица 2! Зар се тако ради 2!
Да се Управа мож'да не боји не солидне конкуренције 2 Ако је само то, а не што друго, онда се нема чега бојати, нека слободно