Srpski tehnički list
— 21
Готово све уске железнице везане су за нормалну и служе јој као притоке. Претоваривања робе са њих на нормалне железнице чини да роба губи донекле у своме својству, вредности, брзини транспорта и тад. Кад ту робу оптеретите још скупљом тарифом, онда је она неспособнија за конкуренцију но роба истоветна са нормалног колосека,
То су разлози, који говори против скупих тарифа на уским колосецима. Сем тога услед неједнаке тарифе поједини се грађани стављају подједнаким погодбама добијају веће посредне порезе него грађани у другим крајевима. А једна земља треба свима својим грађанима да створи једнаке јавне услове за путовање и живот.
Стога се Железничка Дирекција носи мишљу да и тарифе за уске колосеке, за сада само за путнике, спусти на стање тарифе за нормалан колосек пр. на 4 паре од путника и километра за Ш класу и на 6 пара за П класу.
Разлог да наше возаринске стопе (тарифни барови) треба одржавати на истој висини за то што многе стране железнице своје тарифе поскупљују час порезом на карте час стварањеи више зона, не може се пренети на наше железнице, јер се ове, са данашњом тарифом својом скупље него многе стране железнице са овим порезама. Сем тога не траже се овде нижн ставови возарински но што постоје на нашим нормалним пругама, већ да се ставови на уским железницама изједначе са возаринским ставовима са нормалних железница. За сада, ако треба смањивати ставове нормалних железница у локалном саобраћају, боље је увести за путнике ТУ класу те омогућити известан ред људи у земљи да лакше путује и без повластице и без сталних карата.
Кад то буде на нормалним желелницама, онда то исто треба пренети и на уске железнице, изједначујући их у свему са онима и стављајући све грађане у земљи пред једнаке услове транспортовања и путовања. То је и основни принцип—подједнака примена тар„.фа — за све грађане једне земље.
В.
ПАРИСКЕ ПОДЗЕМНЕ ЖЕЛЕЗНИЦЕ,
(наставак)
Перон једном страном належе на подношни свод а другом на подужне зидове 35 см. дебеле. Перони су на сводовима 1,83 м. распона, и 6 см. у темену. Сводови су од опека. Опорци су им на зидовима положеним управно на правац шина; дебели су 30 см. Над сводовима је бетонски слоја преко тога слоја асфалта 1,5 см. дебео. Ивица перона дуж колосека израђена је од граниских тесаних плоча.
(=
На станицама на завојницу као и на станици Сате де Гуоп перони су од армиранога цемент малтера и стрче за 43 до 66 см. изван дужног потпорног зида. Ово је удешено зарад тога, да би се олакшао преглед кола у станицама.
в) Подземне станице с таваницом на гвозденим гредама
Код ове врсте станица бочни су зидови вертисални. Између њих је при дну обрнут свод. Размак бочних зидова износи 13,50м. На бочним зидовима су попречни лимани носачи. Између ових су уздужни носачи облика ЈЕ на броју 8, тако, да је између њих / сводова. Где год станица лежи испод уличног коловоза ту су попречни носачи двоструки (близни). Висина им је 95 см. А на станицама испод променада (где дакле само пешаци иду) попречни су носачи прости и висина им је 1,20 м.
Размак између два и два близна носача износи код старијих станица 5,40 м. а код новијих 5,27 м. А размак попречних носача испод шеталишта износи 5,82 м. (станица Кце де Коте). Уздужни но-
сачи су састављени из 4 угаоника и управног лима 70 см. висине
Сводови се ослањају о доње појасеве уздужних носача. Сводови су под коловозом 22см. дебели и од опека а под шеталиштима 11 см. Чело свода упире о угаоник притврђен на попречни носач и савијен по облику свода.
На сводове непосредно положена је бетонска подлога за калдрму.
Код станица под коловозом долази певрх бетонске подлоге калдрма од дрвених трупаца 12 см. дебљине а код станица испод шеталишта на бетонску подлогу положен је слој асфалта 1.5 см. дебсо.
Заостале траке између носача и зидова покривене су пупчастим коритастим, плочама (Вискејрјанеп.) И овде је подножни свод између бочних зицова обложен слојем цементног малтера до висине самог колосека.
Вертикална платна зидова обложена су белим плочицама, а потрбушине сводова премазане су сивом бојом. |
Слободна висина од патоса до таванице износи око 4м. и скроз је једнака; зато ове станице имају бољи изглед но оне сводом преведене, које изгледају спљоштене. Али се по овим станицама које сад описасмо светлост лошије распоређује но код засведених.
с) Двоструке (близине) подземне станице 1) Сводом пресведене
Такве су станице на оним местима где се две пруге додирују у истој висини. Ово је учињено да би се путницима олакшао прелаз, с једне пруге на
другу.