Srpski tehnički list
БРОЈ 37.
У Београду Недеља 12. Септембра 1910. г.
ГОД. ХХТ.
СРПСНИ
ТЕХНИЧКИ ЛИСТ
ОРГАН УДРУЖЕЊА СРПСКИХ ИНЖЕЊЕРА И АРХИТЕКТА
САДРЖАЈ: Трасовање и обележавање пруге Београд — веза са Смедеревском пругом (наставак) Ш, стр. 269. Железнице на целој земљи крајем 1908 године (иаставак). Јован Јирачек 6. инспектор. стр. 271. Вести: Личне вести
Грађевинарске вести. стр 272.
Трасовање И обележавање пруге Београд веза (а смедеревском пругом,
= наставак —
П,) Варијанта Београд — уз Мокролушки Поток до Малог Мокрог Луга, испод кога би био тунел од 900 — 1000 м. дужине. (Кота нивелете у тунелу 140 до 145). Траса би се даље од Мокрог Луга спуштала низ поток Баре поред Калуђерице до Болечке реке код села Лештана. (Спуштање на коту 110). Одавде би могле бити три варијанте, и то:
а). Болечка река -- Лозовик поток—3Заклопача па низ Баре и Гавран реку до Гроцке на 1. варијанту. (На овој варијанти био би у Заклопачи тунел од 1600 м. успон и контрападови 8%%
6). Лештани— Врчинска река – Уз поток Дугачка Рива па низ Ћелије опет у Заклопачу на варијанту Па. (На овој варијанти било би два тунела: један 1500 м: а други 800 м. дужине.) Успон и контра пад ви 8'/
в.) Лештани—Врчинска река-—Врчин а за тим на варијанту МЛ.
Све ове три варијанте под а), 6), и в) морале су се напустити, пошто је терен између Малог а В, Мокрог Луга маркантно клизав и веома мочаран, нарочито почев од вододелнице низ поток Баре у страни на којој би био изла зак тунела.
Ш, Варијанта Београд уз Мокролушки и Кумодрашки поток зашим низ поток „Клисура“ на варијанту У. Овом варијантом пело би се на коту 175 т., па понова спу-
штало на коту 125. Дужина тунела износил. би 1600 метара. Због краткоће потока , Клисура“ силазак низ исти не би ге могао извести без неколико великих и скупоцених вијадуката. Терен је на овоме правцу потпуно здрав. Успони 8'%0.
ГМ). Варијанта Београд —Мокролушки поток-—Бањица—Јајинце — Т. орлак — Раковица изнад Црвеног Брега — око Авале на Солинску Бару даље тунелом испод „Трешње“ па низ Орашје до Мале Иванче на. варијанту УМ.
Од Бесграда до Црвенога Брега била би рампа 20 км. дугачка са 89» успона, даље четир мања тунела од 150. 200, 600 и 400 мет. дужине, а пењање до на коту 250 без изгубљених падова. Терен је свуда здрав изузев нешто мало сумњивог земљишта испод села Раковице. Преко дубоких потока морало би се саградити 4 до 5 већих вијадуката. Ова варијанта има доста добрих страна. Нема изгубљених падова. Са војничког гледишта добро је положена, јер је заклоњена, а обавија положаје на Торлаку. Мана јој је дугачка рампа од 20 км. са 8'о успона и уКупно пењање за 24м. веће него у Рипањском тунелу постојеће пруге, а најзад и то, што на великој дужини иде паралелно са постојећом главном пругом на одстојању 2 до бкм Дужина ове варијанте до М. Крсне износила би око 65км.
У. Варијанта станица Рипањ — вијадукт на В. Потоку — тунел испод Трешње силазак низ поток Орашје у Малу Иванчу на варијарту МТ.