Srpski tehnički list

У Београду Недеља 2

3 Јануара 1911 г, ГОД. ХХ..

СРПСКИ

ТЕХНИЧКИ ЛИ!

ОРГАН УДРУЖЕЊА (С-ПОКИХ ИНЖЕЊЕРА ИАРХИТЕКТА.

САДРЖАЈ:

Наши друмови и варошке улице од Ј. Т. С. стр. 29 — Грађа за закон о уређењу Министарства Грађевина, од

С-а стр. 80. — Регулација Рамског Дунавца од Р. стр. 82 — Технички прописи за цеви и делове за канализацију приватних имања у Београду. стр. 33 — Општинска посла стр. 38 — Вести: Личне вести Члановн Грађевинског

Савета стр. 34 — Грађевинарске вести стр. 36. Благајникова пошта

тимочком стр. 36. ==

Наши друмови и варошке упице.

У прошлом броју нашега листа предложио је један наш одличан пријатељ начин, на који би се могло убрзо доћи до добрих друмова у нашој Домовини Предлог је доиста оригиналан и заслужује особите пажње од стране надлежних. Али кад би се десило чудо да Србија једног дана омркнес лошим друмовима а другог или десетог дана освану сви друмови поправљении у одличном стању, опет бисмо за кратко време били принуђени да опет молимо Бога да учини чудо.

Добре друмове треба брижљиво надгледати и рационално одржавати. Пре две три године ми смо у главном по Пцгапда - Сјауе-у изложили како треба извршити организацију за одржавање друмова. Према тамо изложеним начелима, за добро одржавање друмова потребан је велики кадар нарочитих инжењера и инжењерских помоћника а поред ових још можда 20—830 пута више путара.

__ Деоница једног путара не би требала да буде већа од 4—5 километара. За путаре требају поред друма путарске кућице где ће људи становати и чувати потребан им алат.

Али ни најсавеснији путар, највреднији и најбољи раденик, неће моћи држати своју деоницу у прописном стању ако нема још једног фактора, који има врло велику важност код друмова ако кола нису подесна за друм, јер онда ће она врло брзо парилисати рад путара, који се брину о одржавању друма.

стр. 86 — Нашим претплатницима у округу

Све што вреди за друмове вреди и за улице. И код улица по варошима потребан је непрекидан надзор и рад око одржавања па усвојио се метод роте а 1етрз или метод генералне оправке.

По великим градовима, као што је Беч Пешта и т. д. видећете да готово у свакој улици има по један који се нарочито и не престано брине о чистоћи и о одржавању и такви људи и тамо имају непрекидна посла.

Међутим по свима земљама које се озбиљно брину о доброти саобраћајних срестава постоје поред прописа за грађење и одржавање путова и улица још и нарочити прописи и о конструкцији кола, као такође

важног елемента у саобраћају.

А поред тога постоје још и служби на друмовима.

Тако је у првом реду важно прописати колика мора бити минимална ширина наплатака на точковима; колико се код товар: х кола морају проширити наплатци према .>личини товар:; коликом се брзином сме возити друмом, колики се товар сме товарити на дотичној деоници друма и колико сме пасти терета на теглећу стоку.

прописи о

Сви су ти прописи подешени према клими, категорији друма, по расту теглеће стоке и каквоћи горњег строја друма.

Кад се све ово паметно регулише, онда се и друмови лакше одржавају у добром стању јер се мање абају.

Ових прописа нема код нас ни у законима ни у расписима; нико о томе не води бригу и зато, докле год се и то питање не