Srpski tehnički list

= 126 —

„Новаковићи“ прођемо једним, (око 231 м, н. м, високим) седлом, гди се налази вртача око 8-9 м. дубока, (дакле на висини једно 228 м.), у поточић који спада у реку „Корениту“ с' десне стране друма Ваљевског, па овом страном над „Коренитом“ реком на доле са падом од пр, 109 до 1196. Ниже друмског моста (лево) изм. оба ту постојећа млина, пређемо реку „Корениту“ па даље (близо друма) реку „Ступничку“ поток „Грозничавац,“ „Дубоки Поток“ и даље истом трасом као подаА. идући, поред друма (с десне стране) достигнемо са км. 20.85 станиџу „Јаребице.“

Дужина ове пруге за грађење изнела би дакле 20.85 км.

За вожњу : а.) правцем преко „Лознице такође 20.365 км., т.ј. само за 0.05 км. више но на прузи под А, |

6.) правцем за Шабац пак, 920.35 + 50.70 = Км, 71.05 или заокругљено 71 км. 1. ј. за 12 км. више но на прузи подаА.)

Сем тога би изнео успон из Лознице (144 М.) до вртаче у засеоку Новаковићима (кота 2924) на 80 м. и пад до км. 17 кота са 151) на 72 м. и успон до км. 203 (Јаребица; кота = 155 м.) = 4м. шлпо чини укупно: == 156 метара. Од тога би било са падом 10 у — 119 на дужинујоко 5. км и 12.5 "о до 189) на дужину са 4.6 км. што би провоз, (вожњу) разуме се, знатно поскупипло као што ће мало ниже бити изложено,

Коштала би пак ова пруга, пошто има на истој знатних земаљских радова, (од км. 4.0 до км. 15.0), и због оскудице у песку и шљунку и грађевинском камењу најмање 52 000 дин. по километРу т.ј. суму од 1,055.600, заокругљено 1,060000 т. |. била би за 370.000 дин. скувља од линије под А.

В.

Трећи Правац следује од Лознице трасу под Б.) до потока „Буковца“ код „Точка“ (кота око 150, у Тршићу до км. 5.5, с' том само разликом што се не би пењао већ од км. 3.0 до 5.5 тако висока, да не би прелаз долине потока Букавца испа тако висок, — тек одавде (од км. 5.5) настао би већи успон == (15 (оо до 18 96), па уз поток „Точак“ око велике вртаче „Језеро“ с' десна шунелом око 750 м. дугачким, прошли би на висини једно 210 м; до 215м. под вис, са 261 м. на карти означени, у поток „Терзића,“ па низ овај поток са падом са 15 ојо, у реку „Корениту“ близо места, гди исту прелази друм за Крупањ, (кота 204 на карти) км. 10'5; оданде даље све низ реку „Корениту“ по њеној левој обали до испод села Брезјака, те да на км. са 16 уђе у пређашњу трасу под Б.с којом би] ова линији и исту дужину имала, т. ј. до танице Јаребице за граћење 2.3 км. а за вожњу такође дужину 20.8 км.

Успон би изнео од Лознице до врх потока „Точка“ једно 67 м., од којих 2.5 км. око 8 909 56 а 8 км. око 18 ојоо, осталих 2 км. са максимум 596

Пад од тунела низ поток Терзића, па даље низ „Корениту“ -реку (од 210) до км. 17.0 (око 151)

изнео би 59м., —- од тога 2 км. са падом од најмање 18 ојо и остатак = 7.5 км. са 5—8 9, на ко-

ту 151. — Од км. 17 до 20.3 („Јаребице“) имали би успона опет једно 4 метри као код трасе Б.)

Свега даклем успона и падова 67 + 59 + 4 = = 130 метара, дакле мање но на траси под Б.) за 26 метара, али са већим (стрмијим) падовими тако, да би вожња овом линијом била скупља но по линији под Б.) као што ће ниже изложено бити.

Ова пруга коштала би због 750м. дугачког тунела — који би се морао озидати (но кречни камен за ту цељ близу тунела би се нашао), и кад од целокупне дужине одбијемо тунел: 20.3 — 0:75 = 19:55 км,

Због више и већих објекта 1 км. по — 55.000 дин. што чини за 19.55 км. 1,075.250 ,„ уз то и + тунел, 750 м. по 900 д. м. = 600.000 ,

Свега 1,675.250 дин. или заокругљено 1,680.000 динара, т. ј. ова линија била би за 990.000 (или скоро за 1 милион) динара скупља од пругде под А.) која се одваја у Липници и преко „Прељева“ иде право уз Корениту реку, па после уз Јадар. ,

Из самога овога посматрања и рачуна већ излази, да је најпробитачнија т.ј. најјефтинија и најкраћа пруга и кад се рачуна на релацију Јадарска долина, — (Зворник) она под А. описана.

Али она није не само најјефтинија за градњу но она је пи за вожњу и одржавање најпробитачнија, и то за вожњу било из Јадра правцем к Шапцу, пли правцем за Лозницу – Зворник.

Правцем ка Шапцу износи њеиа дужина од Јаребице до Липнице само 14:3 км. и пошто би успони били највише само 49, то исносе отпори на прузи усљед успона само 1.383 т. ј. једна машина н. пр. која на хоризонттлној прузи извуче терет (О тона

1.883" Напротив на прузи под Б описаној који би имали

испон од најмање 12'3ој о, (од 12%6,—13%9 :), та = О тона 5039

тј. 6 пуша мањи но на прузи подаА.), или, кад би хтели да исти терет одвуче и преко брда по траси Б.) морали би воз поделити на 3 дела) :управо на 3'6 делова:) и машина би исти на 3 пута (управо на 36 пута) одвукла тј. издатак на вучу био би на овом делу пруге 3:6 Ж пута толики, као на прузи под А.) са 49 успона.

Предпоставимо ли, да ће вожња на прузи уз Јадар бити најмање тако исто интензивна као на прузи

· О тона, може ту да извуче терет

иста машина извукла би терет само