Srpski tehnički list

МО |

кретање електричних генератора. Корисна висина између горњег нивоа воде у воденој изби и нивоа у доњем каналу у Машинској згради износи округло 126 метара или 12, атм. Одводни канал води затим воду у Мангафалу.

Нарочите су припреме учињене, да би посетници индустриских предузећа на Мангафалу —воду, која је у централи употребљена, равномерно опет добијали. Тако ће сва постројења на Мангафалу чак до Розенхајма при до сада познатим великим променама стања воде у Мангафалу у будуће знатмно добати равномерним довођењем воде из Лајцах-а. Снага, која се буде добијала повремено и до 2000 Р. 5. — употребиће се за снабдевање Масбаха Еберсберга, Васербурга, Аиблинга, Розенхајна и Трауштајна осветљењем и снагом. Поглавита пажња биће обраћена на то, да мала индустрија добије што јефтиније снагу. и да се сва новија искуства из области електричних машина могу да искористе у земљорадњи. Нарочито ће се при издавању снаге водити рачуна о долини Лајцаха, за коју се задржавају 3900 Н, Р. да би се потребна електрична енергија могла издавати индустрији, која ће се ту раЗзвИТИ. —

Конзорција, којој је на челу берлински банкар Фридман, по рођењу Минхенац, намерава да одмах ошпочне са грађењем. Очекује се, да ће ово, до извршења пројекта за Валхемско језеро, највсће и технички најзнаменитије постројење Баварске, још у половини 1913 бити потпуно готово.

МУ У

Минхен 1911 г. Саопштио Стан. Јосифовић

БЕЛЕШКЕ

Облакодери. По свима градовима данас постоје технички одбори за преглед и одобравање пројеката за зграде. Њихов је рад доиста благотворан.и многострук. Али неће дуго времена проћи, па ће ти одбори имати да решавају много крупнија питања но што су питања о томе да ли се сме прекорачити регулациона линија за 1 или 50 сантиметара или питања да ли се сме висина зграде повећавати за 20—980 до 50 сантиметара, или питања о томе, да ли ће се примити оваква или онаква израда фасаде или питања о томе, да ли се сме променути неколико зидова и фасада у каквој већ готовој згради. Ускоро ће и код на: у Европи на-

ступити време када ће се имати да решавају много крупнија питања. МИмаће да се поставе услови за подизање зграда с далеко већим бројем спратова но што је данас допуштено и у употреби.

Године 1888. грађевинар Ге Сем у Њујорку добио је био задатак да искористи земљиште између Вгоадауау Ме 5бее! које јје имало само 6,5 метара фронта. Тада је постала прва зграда с великим бројем спратова, први облакодер. Грађевински закон имао је прописа ју свима правцима само не о броју спратова и зато је, што неће бити свима познато, технички одбор Њујорка био изненађен кад је добио да реши питање о грађењу првог облакодера. И тако је 17. априла 1888. годзне одобрено грађење првог облакодера.

Кад је грађевина била готова није било лако наћи закупаца за станове јер за везу између спратова биле су предвиђене само степенице. Али већ идуће године уметнути су електрички лифтови и одмах се нађе становника за нови облакодер, и облакодери почеше ницати као печурке, То не би тако брзо ишло, да није потреба за то нагло расла. Њујорк из године у годину расте све брже по броју становника, а трговински део вароши напротив све се већма сужава подизањем јавних и приватних зграда, зато се морало ићи увис, јер је цена земљишта због велике тражње огромно расла.

По техничким листовима саопштавано је до које се висине досад ишло у Њујорку с облакодерима. Главна зграда једне нове грађевине између Ратс Рласе и Вагћејеу —5 ес! такође на Вгоадуау у Њујорку има 29 спратова. Овај тороњ — јер друго није — добиће још нових 16 спратова, тако да ће их бити свега 45. Висина ове зграде биће тад око 240 метара. Биће дакле за 80 метара виша но торањ Келнског дома а 103 метра виша но Стефанова црква у Бечу. готово двапут виша. Овај монструм од зграде коштаће 36 милиона динара. Са:рађен је од гвожђа и камена. Тридесет и четири лифта врше саобраћај између спратова. Само неколико лифтова возе непосредно оздо до највишег спрата. Распоред лифтова удешен је тако, да на сваких десет спратова долази по неколико лифтова. На тај се начин подједнако распоређује рад и оптерећење свију лифтова.

Већ за овај велики број лифтова троши се врло много електричне енергије. При том још долазе утрошци за разноврсне моторе и електричко осветљење у великој размери. За произвођење потребне електричке снаге служи пет парних котлова сваки по 374 ш= грејне површине. Котлови су смештени у спрату 9 т испод улице. У спрату над овим раде три парне тандем фербулд машине без кондензације, свака по 480 коњ. снага и једна машина од 240 коњ. снага. Свега дакле 1680. Н.,Р. Машине су купловане (непосредно везане) с динамо-