Srpski tehnički list
Да
и минимални број локомотива и вагона, који ће вршити службу,
7) Начин обраде и израде кеја; да ли је озидан или осигурана само обала.
7, Дозвољена дубина при најмањој води испред кеја и испред осигурања,
9) површина басена зимског пристаништа, при најмањој води,
10) каква ће бити инсталација за претовар и утовар, ручна, парна, хидраулична или електрична, као и њихов капацитет,
11) колико се дизалица мора направити; да ли су оне покретни кранови, да ли стојећи, или портали,
12) начин на који ће се вршити утовар жита, угља и остале робе,
13) кубатура антрпога и магацина на пристаништу као и начин њихове израде.
14) површина и кубатур: царинарнице, царинског магацина и осталих грађевина за државну употребу на пристаништу итд. итд.
Место свега овога у чл. 2. постоји одредба да се пристаниште сагради у обиму да може савладати обрт робе од 250.000 тона. Очигледно је да ова једина одредба није довољна да би се по њој самој могла одредити величина и коштање пристаништа — јер величина његова зависи како од количине робе тако и од начина претовара и утовара.
На једном дужном метру кеја може се претоварити и утоварити годишње :
ручно 297 тона машински 6000 _, мешовито 1400,
Према томе дужина кеја за обрт робе од 250.000 тона била би;
за ручни претовар 975 м. „ машиниски ј 42, „ мешовити У 1791.
Нема израђеног ни најгенералнијег плана, предрачуна, техничког описа и услова за извршење пристаништа и осталих постројења на њему, који треба да су саставни део концесије, пошто држава рефлектује или на откуп после извесног низа година или да јој та постројења остану по истеку концесије.
Одредба у чл. 6., по којој се концесионару даје право да накнадно изради планове, које ће држава морати да прими онакве какви су, да не би по чл. 53. платила оштету за набављени материјал, пружа могућност да он у Праову место трајног солидног кеја подигне провизоријум, који ће служити док рок његове концесије не истекне, место модерних и трајних грађевина да сагради на кеју најобичније бондручаре, и на место нове, са-
времене машинерије за претовар и утовар да донесе стару, која је тамо негде на западу избачена из употребе.
Све што од овога буде боље урадио биће као нека бачена милостиња Србији од стране његове.
Ово се пак не смеи не може допустити.
Када би све остале одредбе овог законског предлога биле у свему одличне ова је довољна да га учини немогућим и беспредметним. Али и оне остале су свеу потпуној хармонији са овим наведеним.
По чл. 56. предвиђени државни надзор, који је по чл. 61. стављен у зависан положај од концесионара, који му одређује и даје плате и додатке, не може извршити дужности, које су му стављене по чл. 12. и 62., да овери исплате, утврди вредност израђених послова и изврши обрачун израђених радова, пошто не постоје планови и предрачуни као погодбени докуменат.
Они, којима би била додељена улога надзора, били би стављени на највеће муке и на крају компромитовани.
По чл. 7. предвиђен је издатак на подизање пристаништа једном одрећеном сумом, али по чл. 10. ова сума постаје неограничена мада држава гарантује за капитал и интерес. Може концесионар цео основни капитал упропастити каквом катастрофом услед несмишљеног пројекта, — ништа за то. По чл. 10 уписаће се нови капитал, на који држава гарантује такође 4' | интереса.
По чл. 41. и 42. мораће држава при откупу пристаништа платити суму, која не може бити мања од „номиналне вредности номиналног капитала,“ мада се грађевине употребом кваре и троше, услед чега се сваке године отписује известан проценат од њихове вредности.
Нигде није казано шта и како концесионар мора извршити и урадити, нити постоји каква обавеза, којом би се ујемчило да он поверене му послове свршава онако како захтевају интереси трговине и привреде; није одређено време за које се предана роба мора утоварити, нити је одређено колика се количина робе мора за 10 часова уто: варити, да би се одржала правилност саобраћаја. Али је за то на против по чл. 28. предвиђена и тачно утврђена наплата: казукарине, пристанишних такса, такса за утовар и истовар, тарифе за транзитну робу, тарифе за употребу зимовника и магацина ка пристаништу, као и све остале тарифе. Све ове