Srpski tehnički list

— 127 —

При малој води реком отиче мала, а при великој води често 10 па 100 пута већа количина воде. Брзина воде зависи од дубине. Ако корлто речно нема ванредно расплинут профил јасно је, да ће дубина мале воде па и брзина бити знатно мања но при великој води. А од брзине зависи механички рад воде, зависи како ће се вода понашати према свом кориту. Кад бисмо могли удесити да се при великој води не повећа сувише дубина и брзина, онда бисмо могли удесити и нормалан профил реке како треба. Том услову, код иоле већих река најбоље одговарају сложени, или како је пок. проф. Стаменковић назвао, двогуби профили. (Вл. сл. 8.)

Мала вода и средња протичу дубљим делом профила а велика се разлива у шири горњи део профила. Нормалан профил реке треба остварити од моста узводу и низводу на што већу дужину.

(О самом мерењу брзина и профила и одредби нормалног профила види детаљније у преводу Хидротехнике од Толкмита.

6) Много је чешћи случај да је корито реке неправилно, да мост долази на место где профил није јасно изражен и да је ток неравномеран.

У том случају морамо мерити и снимати не-

колико узастопних попречних профила рекеи употребити Вејапсег-ов метод.

Образац за срачунавање количине воде, који за тај случај даје Вејапсег, гласи:

| Ц 9— у = ране ос ЛЕЗ 2 ја Бе

Овај образац овако примењује

Измери се неколико попречних профила на јеонаким размацима, али тако, да између узастопних профила нема нагле промене. Број профила тре · ба да је непаран, како би број размака био паран и како би се за интегралење могло применити Симсоново правило.

Подужни пад реке Ј. раван је висинској ра„злици воде крајњих профила, узетој при највећем водостању, подељеној са размаком крајњих профила

К, и Е, су површине профила које заузима вода на почетку и на крају целе деонице.

Коефицијенат ђ, варира према просечиој хидрауличкој дубини али се приближно може узети

да је сталан и то: 1,25 К

р, == 0,00028 ( 1 + где је В просечан хидраулички радиус (дубина). Зато се ђ, може ставити пред интегрални знак,

«0; 55

Дакле; ђ | 1 45

25е Е. Замислимо да смо снимили пет профила А, В С,0 и Е. Профиле Ди В испод моста где ће доћи

мост, профил С баш на мосту где долази мост а Ри изнад моста. За сваки ћемо срачунати површину Ри параметар (оквашени обим (Ј.)

Површину профила А (крајњег) означићемо са К, а крањег профила Е са ЕР, За сваки профил одредићемо ЕЗ. Затим се на праву пренесу дистанције између профила: 8 5, % 5 5, као апсцисеа одговарајуће вредности Р; као ординате. Овако добивене тачке вежу се кривом линијом. Површина између крајњих ордината, криве и их осе срачуната по Симсоновом правилу даје вредност интеграла. Остали је рачун лак.

Коефицијенат « има вредност: 1,1

ву Количине воде која протиче реком може доста тачно да се срачуна ако удесимо да сва вода прелази преко прелива. Само треба имати на уму и постарати се, да загат буде истински непробојан. Конструјише се од дасака испод којих се добро набије доста дебео слој уме или глине. Горња се талпа заоштри по ивици да пралив буде преко оштрице, а положи се тако, да буде та преливна ивица потпуно хоризонтална. Само се по себи разуме, да за тај посао треба изабрати правилан про фил или бар што правилнији у правом току реке. Кад се вода наврати на прелив, онда за неко време настаје неправилно кретање воде. али ускоро вода добије свој правилан ниво и правилно отицање. Да бисмо били сигурни да ток воде буде правилан треба загат проширити и удесити на повећу дужину приближно хоризонтално како би у том делу наступили правилни односи. Брану дакле треба начинити као широк праг са оштрицом на крају као у слици: 9 (Неставиће се)

Ј. Стефановић

ИСПРАВКА

,

У 15 броју Срп, Техн. Листа у Уредби по којој ће се израђивати норме, по којима ће се градити поједине врсте путова, по прописима чл. 8. Закона о јавним сувоземним путовима, поткрале су се три грешке у димензијама окружних пушова првога реда, шако:

1) У одељку а) погрешно је стављен збир 9 а треба да стоји 8.

93 У одељку под 6) стоји да ширина за две пешачке стазе и простор за резервни матерајал и прогон стоке износи 2,00 мет. а шреба да стоји 2,50. Збир је добар.

3) У одељку под 8) погрешно стоји ширина коловаза 4,50 м. а две пешачке стазе и т,д. 2.50 м. а треба да стоји:......

ширина коловоза 4.00 м.

две пешачке стазе и т. 9. 2.00 м.

Збир је и овде исправан.

Моле се читаоци да ово приме знању и учине

потребну исправку. Уредништве.