Srpski tehnički list

— 266 —

табл. Ш Колич | Количина Времеј Дубина МА ве Дубина «сати |Т метара Ро шти | | Мет. БОД о6 турес | • | ОЕ тур се 0 |002484] 391:50 8 |0:00627 | 49:70 1 о 02219) 7 60:280 10. | 0:00448 | 30:00 2 |0:01855|. 25270 12 |0:00380 | 18:90 3 |0:01548] 192:60 14 |0:00267 13:80 4 1001268] 142:80 16 |0:00196 8:70 6 |0:00898 85:12 8 -| 000000 0:00 _ Опшах и 400 ци 7— 5 Б. Соз. ф 4908. 79947. Сов. 69 19 0,000 001 08 78 ти бе — 62574, 10" 15 часова,

Одговарајуће количине отицања рачунате су према изразу: д= ђ У!д. ф Т'а и уведене У таблицу.

Кривина наступања воде и количине воде завртују се теориски у „бескрајности, одступају у почетку знатно од кривих које су нацртане на 02нови посматраних података и које су равномерие. Разлику која наступа у даљем делу кривих треба приписати делом такође томе што киша у ствари, није престала тачно после у часова, као што смо претпоставили но је местимице још подала у неправилним делавима времена.

(наставиће се)

БЕЛЕШКЕ

Дејство паре под вепиким напоном на

портланд цемент.

У Северно Америчким Сједињеним Државама чињени су опити у Витеап оГ Зтапдагда министарства привреде о понашању портланд цемента у пари великог напона, Резултати тих опита као и сам начин рада приликом испитивања, саопштени су у билетену бироа. Из тих саопштења доносимо ове податке:

За извесне цементе дејство паре високог напона учинило је, да им се јако убрза процес везивања и стврдњавања и да им се повећа јакота противу дробљења са неколико стотина на сто. Код других опет цемента, који су у осталом тачно одговарали прописима за добре цементе, приметило се потпуно распадање под упливом паре високог напона

Још се не знају узроци овако различном понашању цеманта према пари високог напона. Али се ипак увидело, да цементи који добро одговарају пробама на 100%С понашају се добро и под дејстоом паре високог нап на; а цемепти који лошије издржавају прописну пробу на 10092 понашају се лошије и у пари високог напона.

Зато сад влада Сједињених Држава у Америц,

| су на тресет велико

уноси у услове за пријем цимента још и опит са паром под великим напоном, Јер, има цемента који могу 5 часоза да се добро држе у температури од 1009С али се за 2 часа распадну под упливом паре од 20 атмосфера напона.

При томе ће се поставити услов да цемент мора добити на јакоти протнву здробљења кад се изложи упливу паре високог напона.

Саопштио Ј. Просецање усека кроз тресетишта у Ирској.

Нова жељезничка пруга између Аптаоћ-а и СавНећјаупеу-а у Ирској, дугачка 29 километара пролази на половини пута између обе вароши два пространа тресетишта која су једно од другог одвојена једном стеновитом гредом. Дубина тих тресетишта износи до 9 метара. Пројектована пруга пј'олази на 4 метра испод површине тресетишта.

Зарад извршења овог дела пруге најпре су извршили дренажу тресетишта по површини. Вода је одведена у оближњи рибњак. Затим су на размаку #90 м а паралелно оси железничке пруге помоћу парних макара побијена дза реда шипова један до другог.

Пошто су шипови били побијени и маховином заптивени отпочето је усецање земљишта између

оба реда шипова који су сад служили као прибој.

Земљиште је било озго тако ровито, да су радници морали при раду стајати на сплавовима. Постепено

| Су уметали распињаче 30/30 см. али су у исти мах

раскопавали падине усека како земља — тресетиште — не би вршило огроман притисак на прибој од шипова. Раскопана земља одношена је у малим вагонетима од челичног лима: Вагонети су имали запремину од 1 м', а вукла их је локомотива По колосеку од 60 см.

Кад се доспело до нивелете усека, полагали комађе стене, кеје је засуто одмах и дебелим слојем застора. Застор је добивен

| аз оне стеновите греде која се морала такође рас-

копати.

При дну падина дуж усека положена су два дрена од ломљеног камена, а сама пладформа усекова избраздана је многим дреновима.

На нарочитом вагону удешена је ротативна црпка којом се исцрпла сва прикупљема вода из дренаже. Затим су оба реда шипова сасечени на 30 см. исто нивоа шина, Најзад су оставили неколико недеља да се све добро исуши па су тек онда извршили полагање колосека.

Доње распињаче између шипова остављене су на месту испод шина, и удешене су биле тако, да долазе биш на наставцима.

Као последњу пробу пустили су најзад да прође кроз усек најтежа локомотива друштва Стеа! Котћегл Гејапа и то разном брзином. Није констатовано ни абнормално слегање ни деформација

=== [=== опоравио =