Student

Задаци Народне онладине на Универзитету у ванармиском васпитању

ПРЕДВОЈНИЧКА OБYKA НОВИ НАСТАВНИ ПРЕДМЕТ

Специјалнок уредбок предвојничка обука постала је обавезан преднет у настави Универзитета. Али се она, као таква, од једног деда студената и неких деканата не сиатра. Услед тога студенти нису у довољној мерн обавештени о њенон значају, већ се јав. љају тендендије потцењивања, посета наставе од стране студената слаба. Ствар је деканата (подела студената на групе, тачно утврђивање распореда часова, обавештавање ванредних студената да могу предвојничку обуку вршити и при Центру у предузећу у коме раде, објавити студентима да им неће битн оверен семестар ако ре. довно не посећују предавања, итд.) и организације Народне омладнне да пгго пре уклоне недостатке и популаришу предвојничку обуку у оној мери коју то она и заслужује * У мају месецу ове године Влада ФНРЈ донела је Уредбу о обавезном ванармиском војном васпитању омладине. Ова ба произишла је у првом реду из свијести наших народа о потреби одбране социјалистичке отаџбине, о потреби јачања наше Армије, будног чувара неповредивости наших граиица и најбоље гаранције мирне изградње социјализма у нашој земљиНаша земља налази се као најистуренији део према империјализму. У близини једног дела наших граница империјалисти се свестрано мешају у унутрашње прилмке туђих земаља, гуше у њима демократски покрет и помажу реакционарне, фашистичке агентуре- Они те земље претварају у ратне базе, као отскочне даске за евентуалии напад на земље народне демократије и СССР. Чести инциденти и провокације на том делу наших граница опомињу нас да будемо будни и спремни да бранимо своју независност ако то буде устребало. Велики отаџбински рат Совјетског Савеза показао је да успех Армије на фронту, а у крајњој линији коначан исход рата, зависе у првом реду од чврстиие и организоваиости позадине, способности да на време попуњава Армију довољним бројем свежег и новог људства, довољним количииама савременог наоружања и технике, муииције, хране и друге ратне опреме. То значи да

у машинском ратном периоду не ратују само армије на фронту, него сав народ, цела земља. У томе је значај ванармиског васпитања целог народа, а нарочито омладинеПредвојничка обука проводи се и у другим земљама. Међутим, док се у Совјетском Савезу и земљама народне демократије то ради у циљу одбране независности и јачања одбранбене моћи народа, дотле се у земљама где су на власти ратни хУшкачи предвојничка обука врши у циљу припреме за рат, за освајања других земал>а- Али никада ниједна капиталистичка земља не може постићи такво јединство у позадини, такво јединство између армије и позадине, као што је то могуће постићи у земљама које су уништиле капиталистичко друштвено уређење и које изграђују ново социјалистичко друштвено уређењеИ у бившој Југославији било је неких организација, као на пр. Јадранска стража, и сл. Некорисност оваквих организација показала се 1941 године, кад је требало бранити земљу од фашистичких поробљивача. Мере које предузима наша Влада, имају, насупрот томе, да служе интересима народа и државе, оне имају, дакле, дубок народни карактер- Баш због тога је Уредба о ванармиском образовању наишла на пуно разумијевање код свих народа, а у првом реду код омладинеОвих дана почела су скоро на свим факултетима обавезна предавања и први практични часови предвојничке наставе. Предвојничком обукоад руководи Министарство народне обране преко својих органа. Али предвојничка обука није само ствар војних органа, већ њено спровођење истовремено је и озбиљан задатак свих масовних организација, а у првом реду Народне омладине. Задатак је Народне омладине на Универзитету да у прво"м реду објасни студентској омладини сав смисао и значај Уредбе о обавезној предвојничкој обуци. Руководства Народне студентске омладине треба да приђу овом задатку као крупном политичком питању- Без обзира

на то што предвојничка обука почива на звиконској основи, и што се обавезе према њој морају извршавати од стране оних који јој подлежу, оргаиизација Народне омладине треба да учини да сви чланови буду убеђени у правилност ове мере, да је схвате као своју властиту ствар и да не дође до кажњавања због преступа против Уредбе- Озбиљност овог задатка Народне студентске омладине се појачава тиме што ће се на Универзитету после програма. основне, обрађивати и програм допунске обуке, који је дат тако да се кроз његово прорађивање добије знање официра ЈА. Таквом обуком треба да се добије резервни официрски кадар. Вероватно да ће ускоро због тога задатка бити отворене катедре за предмет војне обуке. Руководства Народне омладине треба да се оспособе за руковођење овим пословима и да пруже пуну помоћ војним властима у спровођењу предвојничке обуке. У том циљу треба у основним организацијама, активима и групама задужити чланове Народне омладине, који ће пред активом и групом одговарати за рад по ових питањима. У фискултурним одељењима факултетског и универзитетскот одбора треба формирати отсек за ванармиско образовање и учинити да одељења буду способна да решавају задатке и воде послове око фискултуре и ванармиског војног васпитања. Помоћ војним оргаиима може да буде разноврсна: брнга око дисциплине на часовима, свакодневна агитација за уредно похађање наставе и практичних вежби, помоћ резервних официра студената приликом одржавања тих вежби, прављење мета за гађања и стрелишта, и сл. Заједно са обавезном обуком све ово сачињава читав комплекс питања и задатака, којима треба у цјелини да се бави Народна омладина, а који уједно сачињавају ванармиско бојевно васпитање. Властимир ПУРИЋ

УСКОРО ТРЕБА ДА ИЗИЂУ ПРВИ БРОЈЕВИ СТРУЧНИХ ЧАСОПИСА

Крајем прошле године изишао је први број „Зборника самосталних научних радова студената Београдског универзитета“. Објављивање овог броја донело је једно драгоцено искуство: показало се да је овако централизован зборник у целини неприступачан студентским масама, да би много кориснији и интересантнији били посебни зборници појединих или више сродних факултета. Ове школске године припремају се посебни зборници студената Техничке велике школе, Медицинске велике школе, Природно-математичког и Пољопривредно-шумарског факултета, заједнички зборник Филозофског, Правног и Економског факултета, а Ветеринарски факултети Београдског и Загребачког универзитета имаће заједно свој посебни зборник. Зборници треба да изиђу крајем овог семестра и они ће показати колико су се заложила и колико су успела руководства Народне омладине појединих факултета да рад научних група поставе на правилну основу. Зборници he објавити најбоље научне радове другова који за овај рад имају предиспозиција и склоности. који су у извесну научну дисциплину унели нове моменте, са нове стране осветлили известан проблем. Овакви стручни часописи биће пре свега огледало рада научних група као основне организационе форме научног рада на факултетима. Тамо где рад научних група развија правилност у току припрема за Зборник, нема проблема. Тако, на пример, Пољопривредношумарски факултет успешно ре-

шава проблеме рада научних група, јер је руководство ово схватило као свој важни задатак. Научне групе раде врло активно: већ је организовано и читање самосталних радова пред скупом студената. Неки од тих радова ући he и у Зборник. Пољопривредношумарски факултет he зато моћи у овом семестру да изда 2 броја зборника. На руководствима осталих факултета и великих школа лежи задатак да побољшају рад својих научних група и, нарочито, да организују јавну критику самосталних радова не само као помоћ референтима већ и као средство да се шире масе студената заинтересују за научни рад. Решавање ових задатака несумњиво he се одразити на квалитет првих бројева наших стручних часописа. Поред самосталних радова стузборници he садржати и друге рубрике. Кроз рубрику за сарадњу, наши професори и други научни радници помагаће студентима у научном уздизању, указивати на значајне проблеме у пракси, на непосредне задатке одређене науКе у остваривању нашег Плана. Зборници су органи Народне омладине и стручног одбо«? ра факултета; у њима ће се објављивати и принципијелни чланци о проблемима стручног рада одговарајућег факултета, тако да he, поред популаризације научног рада, доприносити и побољшању стручног рада уопште. Зборникје употпуњен и библиографском рубриком која ће омогућити правилну оријентацију студената у стручној литератури. Р. У.

ВЕТЕРИНАРСКИ ФАКУЛТЕТ

ИНСТРУКТОРСКИ АКТИВ КОРИСНА НОВИНА У РАДУ ПРВЕ ГОДИНЕ

Почетком овси' семестра на иницијативу факултетског одбора Народне студентске омладине Ветеринарског факултета, образован је инструкторски актив за помоћ првој години. Актив се састоји из организационог секретара, једног инструктора по наставном сектору, једног по културно-просветном раду, једног за фискултуру. Резултати рада показују да је инструкторски актив корисна новина, јер захваљујући његовом раду, још средином окто-

бра, формиране су групе Народне с'туДе‘нтске омладине; вежбе су почеле на време и до данас се одвијају правилно. Формирана је радна бригада- На кросу је трчало 140 другова. Води се борба против недисциплине на часовима, као и уредно похађање вежби и предавања, приступило се давању обавеза за учење. Поред ових успеха има и пропуста као на пример:*још се није почело оа прорадом материјала са Петог конгреса по групама Народне омладине.

У БОРБУ ЗА ЧИСТОТУ НАУКЕ

О неким недостацима уџбеника „Организација и пословање привредних предузећа"

Уџбенлк „Организација и пссдован>е прввредних предузећа“ професора Димптрија Перовнћа треба да поелужи sao материјал за проучавање привредних предузећа. С обзиром на садр. жај тог предмета м;и смо хтели да дамо неке наше примедбе. Пре свега, вада је реч о оргаиизацији и пословању индустриских предузећа, треба јасно прецизирати да ли хоћемо да говоримо о капиталистичк,им нли о социјалистичким предузећима. Данас у нашој земљи треба се увретсредити на изучавање посдовања ових других. При томе треба полазити од следећег: 1- да су у нашој земљи од 5-ог де. цембра 1946 г. огромна већина, а од априда 1948 г. сва индустриска предузећа у општенародној тј. државноЈ својини, те да не може бити речи о приватним индустриским предузећима. 2. да се иаша привреда развија на основу закона о Петогодишњем плану, niTO значи да су сва предузећа укључена у плансву привреду. 3. да су уредбе Савезне владе о Јединствешш ценама, о утврђивању и расподели добити, о трошковима упра. ве и продаје, о фондовпма рувоводствв итд. преведе наша привредна предузећа у волосев правих социј’злистпчвих предузећа. У вези са тим и појам „рентабшгности предузећа“ бит. но се мења. Док смо у капитаЈГизму имали индивидуалну рентабилност, оличену у профиту, дотле се у нашој

привреди рентабилност посиатра са гледишта привреде као целине, са где. дишта њеног планског развоја. Проблематика пословања државних привредних предузећа код нас обухвата социјадистички размештај ипдустриских предузећа у складу са заг датком ликвидирања заосталости појвдиних крајева земље, као и максималног коришћења природних могућности. Она обухвата пптање правидног састављања производних пданова, борбу за њнхово испуњеше и премашење; обухвата укључења радног ко. лектива у борбу за снижење пуне цене коштања, услове за новаторство и ударништво, за повећање продукгивностн рада. У организационој структури наших предузећа треба да обухватимо поред структуре самих предузећа још и начине руковођења и односс који владају између предузећа, АОР-а и производних министарстава. Даље, проблем вертикалних и хоризонтадних повезаности и преимућстава која из тога проистичу. Треба обухватити још и нов однос државног апараха према привреди, а тиме и према сваком поједином предузећу, што j'e свакако један од значајних момената који утичу на оргАнизациЈ’у и пословања државних привредних предузећа. При томе треба нарочито подвући улогу апарата државне контроле при исправљању извесних грешака и при спровођењу планова у живот.

Јасно je да ее морамо упознати и са организацијом и пословашем клпиталистичких привредннх предузећа. То нам је потребно да бисмо могли да се снађемо на међународном тржигату, на коме се срећемо са таквим претузећима, као и да бисмо што јасније увидели унутрагање противречно. ста које разједају капитализам, а које се огледају и у пословању капитадистичкнх привредних предузећа. С тога ми том пзучавању морамо прићи критички, са позиција марксистичке политичке економнке. Значи, треба да разоблнчимо оне буржоаске економисте који су стварали разне теорије у области пословања прпвредвих предузсћа, и на тој основи упућивали ка. питалистпчке привреднике како да постижу што већи профит. Треба да до. кажемо да се све те њихове теорије руше под ударцима противречности капиталистичко! система прнвреде. При изучавању таквих и сличних теорија морамо стално водпти рачуна о условима и средини у којој су оне на. стаде, и не смемо их преносити механички у нашу праксу и наше y?6e- v нике. Иако су код нас гланом јасно одређени циљеви производње сваком индустриском предузећу, у уџбеиику се налазе, иа пр. оваква тумачења. На страни 30-oj уџбеника, цде је реч о подели индустриских предузећа према начину производље, говори се између осталог и о индустриским предузећима

која производе по порџбини: „Опстанак предузећа која производе по поруџбини у јакој мври зависи од потребе и поруџбине муштерија,“ На страни 9-oj, у поглављу о просгим и комбинованим предузећнма, каже се; „Специјализована предузећа зависе че. сто у знатно јачој мери од тржишта, него што је то случај код оних предузећа која производе разне врсте продуката. Свака промена у модн или у укусу потрошача често приморава проста предузећа на измену њиховог производног плана, чак и на преоријентацију преизводње, што изискује велике нове инвестиције, као и огпислвање постојећих, ма да технички још недотрајалих инвестиција." Мнслимо да ово подвлачење зависности предузећа од тржишта, које се може наћи н* пуно места у књизи, не даје праву слику односа којп влаДају у напгој данашњој привреди. У разграничењу наше - социјалистичке и капиталистичке праксе морамо бити јасни. Затим, није главни проблем наших индустриских предузећа дегресија трошкова (ма да је и она проблем), већ начин како ће предузеће да испуии задатке Петогодишњег плана. Не посматрамо ми данас предузеће као са. мосталну јединку која има своје сопствене интересе, супротне другим пре. дузећима, већ кроз План видимо јединство и з-аједницу интереса свих предузећа, исте привредне гране, као и свих привредних грана међусобио. При томе не заборавимо на хозрашчо. тно пословање наших предузећа у ко. ме се сједињује самосталност сваког посебног предузећа и заједница внте. реса свих. Организација и пословање индустриских предузећа треба да нас упо-

вна са стварним стањен и пробленн, иа наших индустрисаих нредузећа, тв да теаретскн уопшти то стање. Она треба да нас детаљно уповна са начелои хозрашчота као основним правилон пословања социјалистнчких дрив, редних предузећа. У изучавању то? преднета међутин ми не снено да нешано капиталистичко са социјалистичкин пословањен, те да проблемв капитадистичких предузећа сматрано за наше проблеме. У томе правду ми_ слпмо да би требало допунити и преправити програи предмета: „Организација и пословање индустриских предузећа." Када би се то учинило, значај овог предмета за стручно усаврч шавање студената умногоме би пора. стао, предмет би дао много више пон зитивног знања, стога би му и студенти поклањали већу пажњу, На крају, мислимо да би аутор са више труда и пажњв био у стању, а и дужан, да нрипреми за нашу наставу квалптатизно бољи уџбеник, који би се осла, њао на богату совјетску и на нашу постојећу литературу.

Милош Јевтић

ст. економије

Исправка

У прошлом броју листа f t чланку о избору партиског py-i ководства на Медицинској великој школи погрешно је цитирано' једно место из реферата- Тачан тест реченице која је цитирана у петом пасусу, а односи се на професора Костића, треба да гласи: „На пример он каже да „а (апокриних) жлезда има.ју више некултурни народи него културни."

2

НАРОДНИ СТУДБНТ

Број 30