Student

Развијмо радни карактер наше статистике

Досада је служба евиденције и статистике на Универзитету и Великим школама била ностављена уско и једнострало. Мрежа статистичара на факултетима бавила се искључиво сакупљањем података за организационе шеме (састав чланова Народне омладиие и др.) које је затим слала у Комитет Народне омладине универзитета. Међутим, ова функција je само мали део оне користи коју оргаиизацији може да пружи правилно схваћеиа и добро организована статистика. Зато се код нас готово није могло ни говорити о радној статистици, сконцентрисаној на једном месту, о таквој статистици која кроз бројеве даје слику целокупног рада једне организације, открива слабости, омогућава контролу и побољшање рада. На саветовању статистичара Универзитета и Великих школа, одржаног у Јануару ове године, донете су важне одлуке о реорганизацији наше статистичке службе којима се проширује делокруг наше статистике и уноси у њу прави садржај. На • факултетима се оснивају статистичка одељења, која ће сачињавати: руководилац (инструктор факултетског комитета) и 4 члана одељења* Ово одељење обухватиће четири разна сектора. Прво: евиденција и тромесечна статистика чланова Народне омладине, што је досад била и једина фукција статистичара на факултетима. Друго; рг м а сгатистика и књиге статистике (преглед рада). Tpehe: дневници рада основних организација (група и актива). Четврто; сектор државне статистике, тј. упоређење података наше организације са подацима деканата и ректората (број студената и Opo.i чланова Народне омладине; број редовних студената и број ванредних; национални и социјални cacrarf и сл.). Дневници рада основних opraнизација претстављају најважнију и врло корисну новину кроз коју се нарочито испољава радни карактер статистике. Укинути су статистичари група, кбји су имали посла само кад су се од њих тражили неки подаци, а заведени су дневници рада који he свакодневно регистровати рад група и актива Народне омладине. Дневници су подељети на дане, али их не треба делити још и на рубрике по секторима рада. Статистику у активу води члан секретаријата, а у групи секретар групе. Они одређују по једног друга који им помаже у раду. Дневнике рада група контролише сваке недеље претседник актива или члан руководства, а дневнике рада актива контролише сваких 15 дана члан бироа факултетског комитетаДневници рада актива углавном се оснивају на дневницима рата својих група. Саких 15 дана статистичар актива убележиће у свој дневник све податке из дневника група и рад актива као целине, и на основу њих слаће извештаје. Универзитетски комитет Народне омладине шаље комитету факултета формуларе за разне статистичке податке. Овај их доставља активима, који их попуњавају на основу дневника рада и 30 у месецу шаљу своме комитету. Комитет их доставља до 3-ег у следећем месецу Универзитетском комитету Народне омладине. Комитети факултета треба, нарочито у почетку, да пруже велику помоћ статистичким одељењима. Одељења ће одржавати своје састанке сваких 15 дана, а комитет факултета усмерава конкретне месечне планове рада својих статистичких одељења. Спровођење у живот одлука са саветовања статистичара је врло * важан задатак руковод€тава факултета на почетку летњег семестра. Руководства морају од статистике створити значаЈно радно оруђе за остварење свога плана, за отстрањење стихијности у раду наших организација.

Техничка велика школа Нерад и незнање узрок неуспеха

Техничка велика школа и кадрови које она треба да ма зај узимају посебно место у спремању кадрова за нашу привреду Због значаја ових кадрова с Једне и због веома великог броја заосталих испита на овој школу с друге стране, универзитетске власти донеле су одлуку о посебном начину полагања испита у јануарско-фебруарском испитном року. Овај рок даје нарочито олакшање услова полагања испита, тј. пружа студентима могућност да, уколико не покажу тотално незнање. могу два пута да полажу испите из појединих предмета. С обзиром на критичну ситуацију великог броја студената овакав испитни рок био је уведен с циљем да се студентима којима пр'ети губитак године донекле помопне- Да ли се ово и остварило? Нажалост не. Само* према досадашњим резултатима на Техничкој великој школи већ је изгубило годину 262 студента. Када се овоме дода број оних који су своје испите одложили за фебруар (тј. већина), и број оних који су позвани на поновни усмени испит, онда се, ма да је то тешко предви дети може рачунати са тим да ће после овог испитног рока око 600 до 700 студената технИке поновити годину (10%). Узрок оваквих резултата, лежи у недовољном и скоро никаквом знању студената, у слабом индивидуалном раду. Но, мора се признати да је било и других узрока независних од студената који су се штетно одразили на резултате овог испитног рока. До« су се неки наставници и професори трудили да на време заврше скрипта из својих предмета, било је и тога да су појединци не само закаснили (односно нису ни по-чели са писањем својих скрината) него су и ометали њихово издавање у студентској редакцији, под студентским именом. Неки наставници су се свим силама трудили да помогну студентима било тиме, што су настојали да своја предавања учине што разумљивија и приступачнија, било пружањем директне помоћи консултационим групама и демонстраторима. Тако је на пр* асистент физике Технолошког факултета друга-

рица Букалов у току децембра и јануара радила као руководилац консултативне групе из физике чиме је неоспорно пружила ефикасну помоћ студентима. Друг Добрица Михајловић, наставник математике 1 на истом факултету знатно је помогао студентима тиме што је тесно сарађивао са демонстраторима и што је и сам стајао расположењу студентима- Ови и слични примери нису усамљени, али треба подвући да је било и таквих наставника који нису обраћали пажњу на приступачност и предавања и нису се трудили да помогну студентима у савлађивању градива. Поред горњег, треба подвући да су многи студенти, с обзиром на то како им је на конференцијама Народне бмладине био од стране претставника појединих деканата објашњен начин полагања у јануарско-фебруарском »спитном року, били касниЈе прнлично дезоријентисани услед тога што су «еке ствари нагло измењене од стране појединих катедри и професора. Тако на пр. многи студенти су веровали да he у случају ако добију оцвну 5 моћи поново полагати писмени испит и у фебруару. То се касније изменило. На тај начин пали кандидати из поједи.них предмета имају право само на усмени испит коЈи је по општем мишљењу знатно тежи. Када се овоме дода да су се паралелно са овим изменама одмах појавиле и стотине разних „теорија“, „претпостаеки" и „поверљивих обавештења“ из „сигурног извора“ онда је, јасно, збрка и дезоријентација постала још већа. Но и поред свега овога остаје чињеница да тежиште кривице за неуспех припада студентима. Било „партијашким“ учењем, било излажењем на испит „на треф“ ослањајући се на рок # у фебруару, многи студенти су показали пуну неозбиљност. Према досадашњим резултатима и подацима Математика 1 Је остала и овога пута главни „камен спотицања“, Иза ње долази математика И, физика, статика, динамика, отпорност материјала итд. Због математике 1 досада је изгубило право на упис у следећи само на Грађевин-

ском факултету 92 студента, на Машинском 23, а на Електротехничком факултету збот математике I и.физике понавља roдину 86 студената. Приличан број студената жали се на преоштар критеријум приликом оцењивања нарочито из математике I и 11. Ма да се ово не може сасвим оопорнти, треба нагласити да је баш на испиту из математике 1, која чини темељ техничких студија, било највише случајева тоталног незиања. НаГ Грађевинском факулету 15 кандидата није знало тражење извода што 6и, рецимо, изгледало исто тако као кад један лекар не би знао са које се страже налази ćpue! Но, то је ипак незнање више математике. А било је и тога да кандидат на испиту напише: tg 2 « = 5, Тј-5 ‘г « = 2 - . а то претставља незнање ооновне матемаггике. Како се може објаснити другачије, него неозбиљношћу и незнањем, кад од 60 студената рударства који су полагали физику, положи једа(н студент. Сличних примера незнања има и на математици 11, на динамици и осталим »спитима. N* * Стојимо дакле пред тим да један проценат студената изгуби годину дана драгоценог времена. Овај неуспех није резултат овог или оног рока, овог. или оног професора, већ резултат вишегодишњег нерада и нагомилавања заосталих испита, Студенти о којима је реч нису у овом року изгубили подину, они су је губили и изгубили током студија, помало, неосетно заостајући иза осталих. Они дакле не губе годину због овог или аног члана Правилника, они су је праЛггично већ изгубили раније слагањем заосталих испита и стога се не би ништа добило ни тиме да им се, рецимо, како то неки желе, и поред заосталих испита дозволи даље уписивање семестара, Треба дакле, отклонити узроке а «е последице. М. Вл.

СЛАБИ РЕЗУЛТАТИ ИЗ ОБИМНИЈИХ ПРЕДМЕТА

ЕКОНОМСКИ ФАКУЛТЕТ На Економском факултету испити у овом року нису показали добре резултате, Beh од првог дана одустајали су студенти из многих предмета. Више студената II годиине одустаје од испита иако су свесни да ће понављати годниу. Досада је од 2287 пријављених испита одустало 551 а пало 399 студената. Од оних сту'дената који изиђу на испит већи.на долази са иесигуринм знањем уздајући се у „испитну срећу“. Многи су покушавали да се извуку помоћу „суфлера“. Некима од њих је то чак и успело, али се ка испитима показала бул ност члаиова наше организације који нису дозволнли тај начин полагања ипита. Било је и таквих који су дошли на испит за потпуним незнањем, непозпавањем чињеница и пак са непознавањем наше стварности. Тако на испитима из привредног- права на питање професора када је ре• шено национално питање у Југославији, другарица Мирослава Балтић одговорила; „Национално питање у Југославији решено је у Народној скупштини 1945 roдине“. На питање каква је код нас федерација и зашто је успостављена пао је одговор: „Зато што је Једно савезно Министарство народне одбране". Најслабије резултате уопште показала је И година. Ту је 6poi палих и одусталих највећи. Из политичке економије I проценаг положених испита је 44% а палих 32%. Технологију је положило 57%. Tpeha година је најслабиЈа у приврелном npaev. То je најобимнији предмет који је

положило 54% а одустало 29%. Четврта година је најслабија на полагању два најважнија пред : мета из 111 године: анализу биланса полсжило је свега 49% а планирање 53%. На испиту из политичке економије студенти су показали врло слабо знање и књишко учење предмета. Технологији је током спремања било поклањано премало пажње. При полагању студенти су врло рђаво излагали своје мисли и показали непознавање организациЈе и. пословања привредних предузећа, предмета којн су полагали претходних година.

На испиту планирање народне привреде слао успех је последица како недовол>но разрађеног градива у књизи тажо и недовољне пажње студената према овом важном предмету. Скоро по свим овим предметима организација Народне омладине је на време организовала курсеве и консултације које су одржавали демонстратори и то специјално за заостале испите. Разумљиво је да су добар успех показали студенти који су редовно посећивали ове курсеве и ко<н- ( султације. То се најбоље видело' на испиту из привредне математике где су сви редовни по-

сетиоци показивали добар успех. Важно је даље приметити да је број одусталих студвната редов«о већи од броја палих. Поред ових има још неколико општих карактеристика са испита. Слаби су резултати из оних предмета чије је градиво обимније или материјал тежи, који се не може спремити за кратак период. Затим, поред примера нерада као главног узрока слабих резултата показало се на овим испитима недоасљно опште образовање студената и недовол>на у учењу; на Ш години има на пример студената који су доста учили и ипак пали, Овакви резултати испита последица су у основу несистематског рада те зато Народна омладина мора спровести већу контролу над радом сваког пој‘единца и то у току целе године а не месец дана пред испите како је то досада био случај. Организација Народне омладине Економског факултета мора повести одлучнију и енергичнију борбу против тенденције која се огледа и у овом испитном року да се предмети уче формално само да бн се прошло на испитима. Супротно j‘e духу наше организациЈ'е варање професора. Сваки студвнт то треба да осети. Сваки студент мора да зна да наша изградња захтева*високо квалификоване економисте koj’h ће умети да се снаћУ v проблемима који их очекују. М. Ф

Са испита анализе биланса коју је положило свега 49% студената

АНКЕТА МЕЂУ СТУДЕНТИМА ЗАВРШНИХ ГОДИНА ТЕХНИКЕ: Какав ће бити ниво знања стручњака који излазе са Техничке велике школе ?

На иницијативу неких привредних установа и предузеђа спроведена је анкета међу младим стручњацима који су дошли у привреду о разлозима слабог стручног нивоа инжењера и то у првом реду технолога» електричара и машннаца. Слична анкета биће спроведена и међу студентима завршних година Техничке велике школе. Основно питање које ћесе третирати међу студентима треба да буде како довести у склад потребе наше привреде и ниво знања студената. Које мере треба предузети за побољшање стручног нивоа студената да би инжењери који излазе са факултета били уистини висококвалификовани стручњаци, да би овладали што јс могуће боље лознавањем општих техничких знања, као и знањима своје струке. Састанци студената и професора по овом питању одржаће се крајем фебруара на свим Техничке велике школе.

Самосталан рад сваког појединца основ успеха

Лругови из кружока Марка Рајића, студента медицине IV године положили су фармакологију, један од најважнијих предмета медицинских студија са просечном оценом 10- У овај кружок поред друга Рајића улазе и другови: Небојша Ивковић и Предраг Вукићевић. Сва тројица су редовно похађали предавања из овог предмета, после чега су га проучавали сваки за себе. «Ми смо као кружок каже друг Рајић радили око два месеца, али је битно да је основ нашег рада био самосталан рад сваког посебно. Тек кад смо тако проучили предмет прешли смо на заједнички рад. М. В.

2

НАРОДНИ СТУДЕНТ

Број 1