Student

HEDOSTATAK UDZBENIKA PRODUŽUJE STUDIJE VETERINE ★ Nastavak sa prve strane teta da zajednički izdaju jedan udžbenik za specijalni deo. Za druge predmete nije ovako bezizlazna situacija, mada i na drugim stranama postoje problemi. Za predmet »Intern a I« nedostaju partije koje obrađuju penicilin, streptomicin i druge antibiotike, kao i sulfanamide. To su najnovija dostignuća nauke u terapiji domaćih životinja, ali nisu obrađeni u udžbenicima koii su već zastareli. Za »Anatomiju« neđostaje centralni nervni sistem. Za predmel Hemija-Fizika p>ostoje tabaci u izdanju grupe studenata kao beleške sa predavanja, koji su jako skupi i nem a ih dovoljno. Veliki problem prestavlja i predmet »Porodiljstvo i polni život domaćih životinja«, jer su studenti upućeni n a mnoge knjige, koje su skoro sve prevodi, neke zastarele, neke preopšime ili nedovoljne. Doduše, profesor Varenika, šef ove katedre preveo je jednu odličnu knjigu sa nemaćkog od Beneša, ali ne može da nađe izđavača đa je štampa, јег je veliki autorski honorar koji treba platiti za prevod i preslikavanje fotografija. Izgleda da je i ovde jedino rešenje problema u tome d a nastavnici napišu prigodan udžbenik koji bi obuhvatao sve što je studentu potrebno. A što se tiče izdavanja, taj problem treb a da uzmu na sebe drugi faktori, a Savez studenata da vodi glavnu reč. M. S.

NOVI INSTITUT AKADEMIJE NAUKA

EKSPERIMENTALNA FONETIKA Savetovanje nastavnika stranih jezika

Izdvajanje nekih instituta iz sastava Srpske akademije nauka dovelo je i do formiranja Instituta za eksperimentalnu fonetiku, patologiju govora i izučavanje stranih jezika. Nastavnici ingleskog, francuskog, ruskog i nemačkog jezika iz Beograda održali su рге izvesnog vremena prvo savetovanje i prodiskutovall pitanje saradnje, mogućnosti sistematskog proučavanja problema savlađivanja stranih jezika, usavršavanja metode učenja i stručnog uzdizanja nastavnog kadra. Bilo je još jednom istaknuto đa naše srednje škole nisu u mogućnosti da učenLcima pruže takvu nastavu koja bi im omogučiLa da dobro ovladaju stranim jezikom. Jedan od uzroka je i to što nastavnicj nisu imali prilike da sa fakulteta ponesu potrebnu pripremu za rad u školi pa su i sami osećali upravo i one nedostatke koje bi kod svojih učenika trebalo da otklone. Nastavnici koji su učestvovali na ovom savetovanju složili su se da je saradnj a sa novim In_ stitutom i korisna i potrebna. Odlučili su d a pitanje saradnje prodiskutuju na svojim sekcijama i pristupe pripremnim radovima kako bi od iduće školske godine mogli pružiti sistematsku pomoć Institutu. Na istom tom sastanku bilo je pokrenuto i osnivanje stručnog udruženja nastavnika stranih jezika. Sa osnivanjem ovakvog društva sva pitanja iz oblasti °ve problematike mogla bi biti stavljana na stručn u distusiju što bi nesumnjivo đoprinelo poboljšanju nastave u svim našim školama u kojim se strani jezici uče. .■ .. Saradnik našeg lista obratiose drugu Kostiću s pitanjem d a li će se novi Institut pozabaviti i pitanjem izučavanja stranih jezika na Univerzitetu. »Jedan od zadataka Instituta, Гекао je prof. Kostić saradnja sa školama u kojima se strani jezici uče. Ovde ne bi trebalo podrazumevati samo sarađnju sa nastavnim kadrom, recimo Filozofskog Fakulteta, već i sa studentima. Na kakve teškoće nailaze studenti pri savladavanju

svojih jezičnih predmeta, takođe je pitanje koje interesuj e Institut. A oni studenti koji bi želili da se približe istraživačkom radu Instituta dobro će doći. Nadam se da ćemo biti u mogučnosti da im pružimo i izvesnu pomoć angažujući neke od njih u naše ekipe. Imaćemo prilike da o svim ovim pitanjim a porazgovaramo i detaljnije.« Institut raspolaže sa savremenom aparaturom za egzaktnu analizu govora. Upravo ovih dana Institut je dobio danas najsavršeniji aparat za soektralnu analizu govora tako da je sa tehničke strane vrlo dobro opremljen. Diplomirali su...

Elektrotehnički fakultet: Sudjlć Dušan, Rlstlć Aleksandar, Đakovlć Nlnko, Dlnić Vasa, Aksim Miroslav, Papić Kosta, Miljkovlć Blagoje, Milojković Miloljub, Dragović Milan, Popović Branka, Srnlć Milenko, Ta. pavica Konstintin, Vaslć Milan. Geoioški fakultet: Fabjančić Mllan. Tehnološki fakuitet; Davidović Lju bica, Marković Savka, Rajić Toma, Kerekeš Ištvan, Mišković Borivoje, Kopta Vladlmlr..

У УНИВЕРЗИТЕТСКОЈ БИБЛИОТЕЦИ Скрипта и белешке преовлађују...

БРОЈ СТУДЕНАTА РАПИДНО РАСТЕ а капацитети домова остају исти

★ Наставак са прве стране на основу приспелих молби у току комкурса који ће бит и (или С У већ) расписани. Приликом расматрања молби, управни одбори су дужни да воде рачуна о следећим елементима: имовно стањс студента, његов успех у студирању и рад у друштвеним организацијама. Приликом расматрања ових елемената они he бити дужнн да се руководе извесним објективним показатељима, а не чисто субјектив.ним мишљењима у много случајева може да буде, ако не пристрасно. а оно бар погреш»о. Рефлактанти на дом биће дужни да доставе управном одбору уверење о имовном стању родитеља, потврду деканата о успеху 'у студијама и мишљење Факултетског одбора СС о раду У организацији. Јасно је само ПО себи да управни одбори домова морају да имају чест контакт са факултетским одборима и да ће само савесност и на јед ној и на другој страни донети жељене резултате. Како делити дотације? На овом састанку су одређеНо формулисана и нека принципијелна питања критеријума за примање у домове. Решено је

да слаби ђаци апсолутно не моry да буду примљени у домове. То нарочито зато што већина од њих није обавезна да има сталан контакт са факултетом. Сем тога, нелогично је да се обезбеди станом онај који није одговорио својим обавезама, а онемогућује се у студијама онај који би под бољим условима још више и боље радио. Не треба бежати од тога да је дом ипак нека врста привилегије за студенте. С друге стране, пожељно је да поред осталих стимулатив них средстава и ово буде један од метода стимулирања студената на интензивнији и бржи студиј. Исто тако решено је да апсол вентима треба онемогућити да вечито користе дом, већ само одређени период после апсолвирања. водећи рачуна о факултету и осталим индивидуалним проблемнма. Даље је решено да се у принципу апсолвентима даје стан у Студентском граду на Новом Београду, сем оних изузетака који су везани за факултет. По питању имовног стања требало би водити рачуна не само о имо.вном стању породице сгудената. већ и о висини стипенднје коју примају, а с друге

стране мора се узимати у обзир и они који неће да прихвате понуде предузећа у унутрашњости и тиме, својом кривицом, смањују своје приходе. О овим елементима треба нарочито водити рачуна приликом расподеле дотација које he заједница дати домовима. Нелогично је да се тим дотацијама користе сви лннеарно, већ треба створити такве инструм&нте који ће омогућити да они најугроженији имају највише користи од дотација. О детаљима није се дискутовало, али ће вероватно бити ова<ко: домови ресторани морају да израчунају колика им је пуна цена коштања. Пуну цену да наплаћују од оних који су добро ситуирани, а за сиромашније, према одређеној скали дазати бонове који ће приликом уплате замењивати новац. Дискусија о правилнику је дошла на крају састанка, када су учесници већ били уморни од трочасовне дискусије. Углавном дате су извесне примедбе које прецизније одређују права и дужности управних одбора, а према којима управни одбори поста-ју одлучујући фактор друштвеног управљања. М. С.

TREĆI KONGRES SK SRBIJE

RADNI DOGOVOR KOMUNISTA »Škola mora da školuje slobodnog čoveka« istakao je drug Edvard Kardelj

★ Nastavak sa prve strane stile. Kod na s se u poslednjim godinama malo učinilo u tom pravcu da bi se izradile osnove jednom programu društvenih nauka za školu preko koga bi škola ozbiljnije doprinela obrazovanju socijalističke i društvene svesti kod mladih građana naše zemlje. U stvari u našem školstvu otišlo se iz jedne krajnosti u drugu. Sad se često ovo obrazovanje svodi isključivo na infdrmaciju o našoj tekućoj praksi, bez dubljih ideoloških osnova, sve iz straha d a ne budemo dogmatičari. Ali zato se u našim školama i prosvetnim огganizacijama često vaspitavaju omladina i naši Ijudi i u dogmama ali ne »marksističkim« nego nekim antisocijalistič'kim. A ja mislim da mi možemo našim mladim Ijudima đati društveno i moralno vaspitanje koje neće biti ni dogmatsko niti usiko dnevno pgiitičko, nego takv 0 koje će stvarno osposobljavati našeg mladog čoveka z a zadatke društvenog upravliani a u našem demokratskom mehanizm u u uslovima socijaiističkih odnosa. Usput govorečl ja bih hteo da potcrtam potrebu da naše šikole sciidnije uvedu r"šeg mladog čcveka u sredniim školama i na univerzitctima u osnovne poimove msrksis+'čke nolitičke ek"nem’'ie i ißtrr’ r, ' n -" materija l izm a kao mar’'"'- 4 'č , '-e soc’olot'iie, ier sn to ko^a su najviše potrebno nrgem ađaninu da bi m~'g"o svemo i sa dovolinim znanicm da u siptemu u.n'-avi’*'nja. Ta su no mnm m-'šIjenju išto toliko nemtmdna sva-

kom čoveku koliko I osnovna znanja iz matematike, fizike itdDaleko veću pažnju trebalo bi posvečivati i morainom vaspitanju omladine u našim školama. Naše moralno vaspitanje morada se suiprotstavi uticajima koji raskrajaju, koji razjedinjuju društvo prvenstveno izgradnjom i afirmacijom socijalističkog društvenog morala kpji je jedinstven, odnosno koji treba sve više da postaje jedinstven«. Na kraju svog izlaganja drug Kardelj je govorio o problemima štampe i umetnosti. Kongres je završio rad usvajanjem izveštaja komisije i izborom CK i Revizione komisije.

Vesti iz Ljubljane Poseta profesora iz Kembridža

Krajern meseca mart a kao gost nacionalne uni'je UNESKO-a posetio је Ljubb'anu g Veid profesor na Pravnom fakultetu Kombridža. Tom rr; ik m prof. Veide održao je dva predavanja koja su bila dobro posećena. Prvo predavanje bilo je o »Razvoju pblasti lokalnih organ a u odnosu na centralnu oblast Engleske« ј drugo predavanj e o »Razmerama između zakonodavne i izvršne oblasti«.

Kaloričnosti studentske menze

Kontrola menze studentskog naselja našla 1е da dnevna kalorična vrednost hrane iznosi oko 2.700 3.000 kalorija. Utvrđeno je da hrana mora imati najmanje 3.500 kalorija. Studentski odbor ovih dana na koji način da se poboljša hrana.

Ekskurzija geografska

Cetvrta godina geografa ovih dana kroće za Grčku i Tursku. Skoro svi učesnici dobili su novčanu pomoć od raznih industriskih preduzeća 1z krajeva odakle su rodcm. Predviđen 0 je da ide oko 25 studenata-geografa.

RAZBIJAČKA GRUPA U KULTURNOM DRUŠTVU

Na gođišnjoj skupštini »Branka Krsmanovića« glavni referent Momčilo Radovanović pomenuo je i »rušilaćki rad grupe Ljube Micića« koji je još više otežao tcško stanje u simfoniskom orkestru. Ova grupa je nastojala svim silama da se veći broj ćianova orkestra iskljući i d a u društvu ostane samo mala grupa rilavnom profesionalnih muzićara koja bi se bavila kamern m muz ciranjem. a ustvari se kr sti'a đruštvenim sredstvima za svrje lično muzičko usav"šavanje. Ova delatnost može se ocem’ti kao antikuUurna, jer nije bil a izražena u fcrmi želje za stvaranjem kval tetnijeg manjeg muzdčkog sastava. Rabota je imala samo razbijački karakter. Ljuba Micić isključen je iz Društva, a pojedini članovi uprave su kažnjeni. Međutim, oni su kaznu primidd nedostojno napustivši društvo. Pri tome su povukli za scbom još neke Ijude. Međutim. orkestar nije propao, propali su jedino oni kao kultumi radnici.

КРАДУ СВОЈЕ

Филозофи су недавио отворили соој Друштвени клуб. Леп клуб. Осам шаховских гарнитура, сто за стони тенис, нитаоница итд. пружају студентима пар часова разоноде и забаве. Све је то лепо, али... Није прошло ни десет дана од отварања клуба, а већ недостаје пеколико шаховских фигура. Нек о, значи, попуњава своју шаховску гарнитуру са фигурама из клЈуба. Неки студенти, можда и из заборавности, стрпају после читања „Политику ” или „Борбу,, у џеп, а други који после тога дођу не могу да прочитају новине. Изгледа да се неколико студената претплатило на клуб постали су абоиенти клуба, npoводећи у њему no цео дан. Ових неколико запажања noказују да у друштвеном клубу не иде све како треба. С.

student

Univerzii e i s k a hr o n i h £

3