Svet
Nastavak sa stra/ie 13 biji što se tiče položaja katolika, politici Beograda i drugim stvarima o kojima me pitaju. Pri tome uvek moram, na žalost, da konstatiram činjenicu da je ovde, na Balkaou, samo silom nešto moguče postiči. U Bosni, u lom pogledu, otprilike su svi jednaki. PAPINA IZJAVA O SANKCIJAMA IMA VELIKU TEŽINU • Da li ste morali da demantujete pogrešno prenete Vaše reči u ovdašnjoj štampi? U susretu sa gospodinom Bingulcem kazao sam da ču dati neko objašnjenje ili izjavu Tanjugu. Nismo ništa govorili o demantiju. Ja sam spremio to objašnjenje. Samo kad sam uvideo da je, zapravo, reč o vrlo prljavoj igri, uprkos tome što se objektivno moglo suditi iz mojih izjava "Večemjem listu", odustao sam od bilo kakvog objašnjenja. Zašto bflr time i sam stupio u tu prljavu igru? Neču. • Problem je što je integralni tekst Vašeg intervjua "Večernjem listu" prenela samo "Naša borba", dok su ga drugi mediji dali komentatorski? Neka, neka. • Kako ocenjujete da se to baš sada desilo? To morate njili pitati, ja ne znam. Neču ulaziti u tu igru. • Kako, gospodine nadbiskupe, komentarišete neda\ nu posetu ministra inostranih poslova SRJ Vladislava Jovanovića papi u Rimu i navodnu spremnosf Beograda da ugosti Jovana Pavla Drugog? Sigumo je da treba pozdraviti tu posetu. Jer, koliko znam, i u samom državnom tajništvu Vatikana žalili su se da nemaju nikakvih pravih diplomatskih veza sa ovdašnjim državnicima. Tamo Jugoslavija nema svoga predstavnika, drugi ne dolaze, i zato je bilo vrlo dobro što je ministar Jovanovič učinio tu posetu. Tom prilikom, međutim, nije bilo razgovora o Papinoj poseti Beogradu. Bile su o tome više-manje, uljudne fraze i na tome se nikakve špekulacije ne mogu graditi. • Da U bi se moglo desiti da, kada iduće godine bude dolazio u Sloveniju, Papa nastavi za Beograd? Iz Slovenije za Beograd verovatno ne. • Kako gledate na neke ocene novinskih hroničara da je Vatikan promenio stav prema zavođenjn sankcija SR Jugoslaviji? Još prošle godine, od izjava državnog tajnika, kardinala Sodana, o sankcijama prema Jugoslaviji novinari govore da je Vatikan promenio svoje stanovište. Ništa nije promenio. Uvek je stanovište Vatikana bilo da sankcije nisu sredstvo za sprovođenje pritisaka i sile na nekoga, jer pogađaju nevine. Novinari su promenili stanovište i tumačenje stavova Vatikana. Često se događa da nekome pripisuju da je promenio stav, pa sam i sam doživljavao da se isto sudi prema mojim izjavama, što nije bilo tačno. • Papa Vojtila je poručio da "Sankcije kao čin kolektivnog kažnjavanja pogađaju najnevinije i najnemoćnije". Kakvu političku težinu iraa ova konstatacija vrhovnog kafoličkog poglavara?
Vatikan nema nekog neposrednog uticaja na odluke Ujedinjenih nacija i nije član ove međunarodne organizacije, več na njena zasedanja šalje samo svoje predstavnike kao posmatrače. Ali Papina izjava ima moralnu težinu. I u tom pogledu takva izjava ipak nešto znači. MORA SE PREVAZIĆI KOMUNISTIČKO SHVATANJE O STEPINCU • Od 1966. do raspada SFRJ dve zemlje imale su normalne diplomatske odnose. Da li je Vatikan spreman i sada da prihvati jugoslovenskog ambasadora? Jasno daje spreman. To je normalno. Samo, ovde se, utisak je, premalo na tome radi. Možda ima premalo interesa za to da Jugoslavija u Vatikanu ima svog predstavnika. Možda je prije bila mala greška, od strane SFRJ, Sto je u Vatikan slat ambasador katoličkog porekla, odnosno iz Hrvatske, Slovenije i Bosne. Možda bi bilo bolje da tamo bude čovek iz Srbije. BoIje vidi. Na taj način padaju predrasude. Nije ništa drugo potrebno nego videti, a ne imati predrasuda. • U beogradskim krugovima spominje se ime srpskog ministra vera, Dragana Dragojlovića, kao, navodno,za obe strane najpogodnijeg ambasadora u Vatikanu. Da b Vi o tome nešto znate? To su tajni diplomatski razgovori o kojima ja ne znam ništa, • Da U će Vas neko, ako bude došlo do slanja jugoslovenskog ambasadora u Vatikan pitati za mišljenje? Ne. To nije običaj.
• Kada su \isokc ličnosti Srpske pravoslavne crkve, Irinej Bulović i Amfilohije Radović, posetili Vatikan, da li je to bio znak da se menja stav vrha SPC prema poseti Pape Beogradu? Ne. To je bilo prije nego što su počeli razgovori o poseti Pape Beogradu. • Ko je te razgovore započeo? Papa je sam izrazio želju da i lično da svoj doprinos uspostavljanju mira ovde na Balkanu i da bi u tu svrhu posetio zajedno Beograd, Sarajevo i Zagreb. I onda su počeli ti razgovori diplomatskim putem. Ali, kao što' znate, ostvarda se samo poseta Zagrebu, dok nije bila moguča ni Beogradu ni Sarajevu. • Vi ste bili u Zagrebu kada je Papa tamo boravio? Ja sam bio samo uveče, u katedrali. Pošto sam imao neko slavlje u Sloveniji, vratio sam se iste noči iz Zagreba. Tako da na glavnom slavlju u Zagrebu nisam bio. • Prilikom posete Zagrebu Papa se založio za mir. Sa današnje distance čini se da je tome u srpskoj štampi dato manje publiciteta nego njegovom odavanju pošte kardinalu Stepincu? Interesantno da su, barem tako sam ja vidio, neke njegove izjave bile primljene ovde izuzetno pozitivno. I Papino zalaganje za mir i njegove reči protiv preteranog nacionalizma, ovde su neki jako pozitivno tumačili. A što se tiče Papine molitve na grobu kardinala Stepinca, to je normalno. Teče proces za proglašeuje kardinala Stepinca za blaženog. Uloga i lik kardinala Stepinca prilično su raščiščeni u svetu, samo još u ovdašnjoj javnosti preovlađuje komunističko tumačenje Ste-
piučcvog lika. To se mora promeniti. VATIKAN NEĆE PRISTATI NA UCENE • VI ste, gospodine Perko, jednom prilikom izja\ili da genocid nad Srbima u NDH nije dovršen zahvaljujući Katohčkoj crkvl i Stepincu. Molim Vas da fo pojasnite. Vidite, ustaše, koje ne možemo poistovetiti ni sa hrvatskim narodom, ni sa katolicima, iako su bili Hrvati pa i katolici - imali su ideju neke etnički čiste Hrvatske. Istu ideju koju viđimo danas kod etničkog čiščenja u Bosni. Hrvati i veliki deo svjštenstva i biskupa. sa Stepincem, bili su za nezavisnu Hrvatsku. Nezavisna Hrvatska je bila vekovna želja tog naroda, još od dvanaestog stoljeća kada su izgubili svoju državu. I tada su dobili Nezavisnu Državu Hrvatsku. Ali, iako su katoličko sveštenstvo i nadbiskup Stepinac bili za NDH, nisu bili za ustaški režim i usta Sld genocid. I tako je vrlo brzo, između Katohčke crkve sa nadbiskupom Stepincem na čelu i režima došlo do sukoba. Otuda ja mislim da bi se rfloglo kazati ne da je Katohčka crkva kriva za genocid nad srpsldm narodom, nego da je na neki način spasila srpski narod od potpunog genocida. Da je taj genocid do kraja izvršen, onda Srba danas ni u Hrvatskoj ni u Bosni ne bi bilo, a, kako vidimo, ima ih. Katolička crkva je bila protivna tom ustaškom namnu. Posle Drugog svetskog j'ata, u komunističkim procesima / kojima su hteh da moralno degradhaju Katoličku crkvu, komunisti su dali imidž Katohčkoj crkvi: da je ona
kriva za ustaski genocid nad Srbima, i da je logor Jasenovac bio kao logor Katolićke crkve, Vatikana i takve gluposti. Ova slika Katoličke crkve je, na žalost, vidim, ostala ovde u mnogima, i u medijima a, možda, čak i u narodu. Zato se neki uzrujavaju zbog te mogućnosti da Stepinac bude proglašen za sveca. • Jednom ste takođe izjavili da ste uvereni da bi Jovan Pavle Drugi u nekim drugim okolnostima, otišao u Jasenovac i pomolio se za sve žrtve rata. Da, to je bilo još kada je bila SFR Jugoslavija, kada se govorilo da li bi išao, da li ne bi išao. Zašto da ne? Papa bi išao da se pomoli za sve žrtve rata, na čitavom tlu Jugoslavije, a u Jesenovcu nisu strdali samo Srbi, Zidovi i Cigani več i mnogi Hrvati. Recimo, ja znam, Sest slovenačkih katoličkih svećenika je tamo našlo smrt. Papa je Poljak i dobro zna Sta je bio nacistički teror. U sadašnjim uslovima, međutim, mislim da Papin odlazak u Jasenovac nije ostvarljiv. • Ministar Jovanović je, navodno, pre susreta sa Papom tvrdio da je uslov njegovog dolaska u Beograd da najpre ode u Jasenovac i pomoli se? To su nagađanja, to ja ne vjerujem, jer mislim da naš ministar vrlo dobro zna da Vatikan ne prima nikakve uslove kad je reč o Papinim posetama. Papine posete su, u prvom redu, pastirske posete katoliciina. Uz to, nužno dolazi i' tlo državnih poseta i do kontakata sa predstavnicima dmgilt crkava. Neke uslove Vatikan nikada ne prima, osobito one koji su nepravedni.
"Nema više gmbih verbalnih i fizičkih napada na naše svećenike i sestre, i oruzanih napada na naše crkve, poput onog u Beogradu na crkvu Sv. Ante. Stvaralo je to neugodnu atmosferu i strah u vreme nafzeščeg rata u Bosni i Hrvatskoj, ali je prošlo. Međutim, danas su baš bili ovde kod mene svečenici iz Srema i vele mi da nisu zadovoljni kad izjavljujem da su se sada stvari nonnalizovale. Kazu mi: "To možete govoriti samo za Beograd, kod nas je drugačija situacija "
"PAPINA IZJAVA PROJ’IV SA.NKCIJA IMA VELIKC TEZINL" France Perko
Svet 31.03.1995.
14