Svet
LAS VEGAS: U AMERIČKU PRESTONICU KOCKE PRESELIO SE KREM BRODVEJA!
Rijißifie’žiki Mmdirej pgejggit« se posledajih Hodigiii dana nekih 3.500 km gapadnfi ai pusllitjs W@¥ade. laćßiijs. u Las Vegas ko|i ge gvalske orastonica koska postao i plaaslagnč cantaf pozorišnih a.lfakcžga
Oni koji nisu imali sreće da posete Las Vecpgs. svetsku prestonicu rabave. svakako se sećaju scena iz filmova. naročifo onocp "Nepristojna ponuda" kada u jednom od tamošnjih hofela bogati miligarder (Roberf Retford) nudi novopečenom mladoženji (Vudi Harleson) 1.000.000 $ za jednu no< sa njecpovom mladom (Pemi Mur). Las Vegas nije više samo presfonica kocke i zabave za rekom "vikend kockara" koji u tajj pustinjski gradić stizu iz celog sveta r izgradnjom novih velelepnih hotela ("Luxor". "Cesar Palace 11 . "Ex<alibur". "Stardusf" I drl sficpla je i cpotovo komplefna pozoršina ponuda Brodveia
a njujorški Brodvej, poznat po mjuziklima, komedijama, čuvenim koreografija- raa i specijalnim scenskim efektima, može se reči da se preselio nekih 3.600 km dalje, u Nevadu. tačnije, u Las Vegas. Danas je Las Vegas vodeči američki centar šou biznisa brodvejskog tipa sa zabavnim parkovima svih vrsta i nmogobrojnim tehničld izuzetno dobro opremljenim mestima namenjemm iskIjučivo za zabavu. Svaki hotel u ovom gradu nudi svoje posebne programe. Industrija zabave, u američkom stilu, tunkcioniše savršeno, a s obzirom da ovamo dolaze čitave porodice, potrebno je ponuditi kompletni provod. To je sigumo raziog zbog kojeg je i Hamingo Hiiton iznajmio poznate "Rakete", ansambl čiji je program postao deo specifične američke kulture dvadesetog veka. Večinu brodvejskih programa Vegas je "uvezao", a pretežno su namenjeni sredovečnoj publici'debljih novčanika, koja ne žali da svoj novac potroši na provod. Velika ulaganja u šou biznis i koncepcija
multimedijaliiih spektaMa 90-ih godina povedali su broj turista u Vegasu na 28,2 miliona posetilaca godišnje, a prihod je dostigao cifru od 230 miliona dolara. Veliko interesovanje posetilaca iz celog sveta podstiče producente na sve veća ulaganja u nove spektakle. Ovakav uspeh Vegas je delom ostvario prihvatajući poznate formule kompanije Dizni. Svaki vegaški šou-program je potpuno u stilu Diznijevih projekata u kojima se publika neprestano drži u neizvesnosti u stilu "šta li će se još pojaviti", jer je sve vreme bombardovana potpuno neverovatnim stvarima. Vegas je prihvatio i drugi Diznijev "zakon", a to je da uvek pravi krajnje atraktivne programe koje će čitav svet želeti da vidi i za koje će, naravno, biti spreman i da plati. Da bi se to ostvarjlo, cilj je stvaranje kompletnog šoua; impresivne scenograftje, raskošnih kostima, i priče koja se iznosi kroz lako slušIjive songove. Sladunjavi opti-
mizam zamenio je tako zajedIjivo duhovite predstave koje su jedno vreme bile forsirane. Ljudi ne idu u Vegas samo radi mjuzikala. Predstave koje se tu mogu videti pune su energije i neverovatnih iluzija namenjenih svima, bez obzira kojoj klasi pripadaju ili iz koje zemlje dolaze. Jedan od razloga insistiranja na totalnoj vizualizaciji predstava je i taj što skoro polovinu posetilaca čine stranci koji uglavnom ne razumeju engleski jezik. Ove godine kada se na Menhetnu pojavio samo jedan originalni mjuzikl, mašinerija šou biznisa u Vegasu nastavila je da forsira poznate forme koje još uvek imaju snagu, životnost i, što je najvažnije, privlače publiku. Ali su i glamurozne i prilično megalomanske. Četiri velike predstave; "EFX", "Očaranje", zatim spektakulama predstava ansambla gradskog mjuzik-hola i "Veliko vodeno putovauje" udanii su deo ovogodišnje ponude Vegasa. Po svemu sudeći, Brodvej pripada istoriji.
dok je Vegas muzičko pozorište narednog milenijuma. Ovakve pretenzije vegalkili šou-biznismena praćene su pravim rasipništvom. Nijedan muzički spektaH na Brodveju nije koštao više od 20 miliona dolara, a ako i jeste nijedan producent nije to javno iznosio. Međutim, Vegas je mesto gde još uvek vladaju kockarski zakoni velike dobitke često prate i veliki gubici, i to je poznata stvar. Era preskupih šou-programa započela je 1990. godine postavkom jednog "Miražovog" šou-programa, u koji je uloženo 28 miliona dolara. To je konglomerat čarolija, akrobatskih tačaka, cirkuskih atrakcija i još mnogo čega. Ova predstava je na neki način postavila standarde vegaških zabava, a ulaznica za ovu, i danas atraktivnu iluziju prodaju se po ceni od 78.35 dolara. Elementi ovakvog stila postali su neizbežni deo ikonografije kasnije urađenih šouprograma, uz primenu najsavremenijih tehničkih mogućnosti koje se stalno usavršavaju, ali u
ogromnoj men povecavaju troškove. Svi koji se bave ovim poslom pokušavaju da stvore šou kakav još nije viđen. Posebno pretenciozno je urađena predstava "Misterija na ostrvu sa blagom" u koju je uloženo 33 miliona dolara. Ova predstava je reminiscencija priče o napadu pirata na ostrvo sa blagom, ali uz posebne efekte poznata priča izgleda potpuno dmgačije. Postavljanje "EFX" šou programa koštalo je 67 miliona dolara. od čega je 27 miliona potrošeno na posebnu opiemu za filmske projekcije u tri dimenzije, kao i za druge detalje kao što su, na primer, vodopadi magle proizvedeni od pare i tečnog azota, što sve zajedno posetiocima dočarava pravi pakao koji je u stanju da stvori visoka tehnologija. Posebna atrakcija ovog programa je ogromna lopta koja stoji u isto tako ogromnoj ruci i na kojoj se nalazi zvezda predstave, Majkl Kraford, Sve je to propraćeno cirkuskim tačkama, kao i čudnom muzikom. Ovo možda nije "najveći šou u galaksiji".
kako ga nazivaju njegovi akteri, ali je najskuplji, i tehnički najsavreeniji vegaški projekat. Ipak, Vegas nije mesto na kome bi se mogio otkriti nešto potpuno novo, jer ništa nije posebno originalno uprkos stalnim pretenzijama producenata ka originalnosti. Međutim, za Sou "Veliko vodeno putovanje" njegovi autori tvrde da će biti prvi pravi "interaktivni šou". Publika če se Jaserima boriti sa izvođačima, a ceo prostor će biti pretvoren u veliku podmomicu. Njome će posetioci stići i na Himalaje, što samo pokazuje da u Vegasu ništa nije nemoguće. Autori, takođe, smatraju da su ovakve vrste predstava zaista potpuno originalne, a da su razne varijante cirkuskih i ostalih čarolija prevaziđene. Međutim, kao i u svakom vegaškom šou, i u ovom će biti svega i svačega, uglavnom već viđenog, uz neizbežnu i već odavno prepoznatijivu muziku.
I SVE JE DOVEDENO NA STEPEN PERVERZIJE: Glava iava kao I 1 ulaz u laCTegaški "MGM Grand", zvanično najveći hotel na svetu
Svet 9.06.1995.
38